Problemen met ethernet kaart

Wie kan me helpen? Sinds enige tijd werkt de ethernetkaart op mijn iMac (OSX 1.5) niet meer. De Apple System Profiler ziet hem, met het correcte MAC adres. De Apple Hardware test geeft geen foutmeldingen. Pingen op 127.0.0.1 geeft ook al aan dat er geen problemen zijn. Toch krijg ik geen verbinding met andere pc's. Bij het aansluiten op een ethernet switch zie ik geen signaal. Is mijn kaart kapot, of kunnen deze symptomen ook worden veroorzaakt door foute instellingen? Ik heb zo'n beetje alle mogelijke instellingen al geprobeerd, zonder resultaat.

Misschien een dooddoener, maar heb je het ook met verschillende kabels geprobeerd. De connector kan kapot zijn, van de kabel of eventueel ook van de kaart. Het kan zijn dat je per ongeluk een ruk aan de kabel hebt gegeven. Het lijkt geen probleem met de kaart zelf doordathij wel herkend wordt.

Wat wordt ermee verbonden?? Potscriptprinter? Internet?

Is het een zelf geïnstalleerde kaart? Realtek RTL extensie kwijt? AppleTalk uitgezet? Netwerkkabel of crossoverkabel?

Een nog ergere dooddoener: staat je netwerk wel op de juiste kaart?? Ik moet bekennen dat ik er een avond mee zoet ben geweest. Als je twee ethernetpoorten hebt kun je dat snel over het hoofd zien. Ik heb nu mijn interne ethernet in 'netwerk' gewoon uitgezet.

De kabels heb ik getest, en ze werken wel op een netwerkkaart in een andere computer (aangesloten op switch). Ik ken het verschil tussen een 'gewone' en een crossover kabel, en heb de goede kabels toegepast (gewone bij switch en crossover bij directe verbinding tussen 2 macjes). Wat ik wil verbinden zijn een iMac met OSX 1.5 en een 'clamshell' iBook met OS 9.2. Beide computers beschikken over een geïntegreerde netwerkkaart (in het geval de iMac is dat een GMac+ ?) Mijn internetverbinding vindt plaats via het ingebouwde modem, waarbij gebruik wordt gemaakt van DHCP. Voor mijn interne netwerkje heb ik handmatig IP adressen toegewezen (192.168.0.1 en 192.168.0.2). Ik heb echter de indruk dat, met name de iBook, niet goed onderscheid kan maken tussen het DHCP adres en het zelf opgegeven IP adres. Ik heb geprobeerd te verbinden met Appletalk aan op beide computers en Appletalk uit, maar in beide gevallen hetzelfde resultaat. De iMac kan niet verbinden via Ga in de Finder, en de iBook ziet niets in de kiezer of de netwerkbrowser. Heeft iemand nog andere suggesties?