problemen met G5 dvd/cd-rom speler

Sinds enige weken ben ik de trotse bezitter van een G5 2 x 2ghz, alleen... ondervind ik regelmatig problemen met het herkennen van cd-rom en/of dvd schijfjes. Dit geldt niet alleen voor 'gebrande' discs, maar bijvoorbeeld ook als ik wil opstarten vanaf een Norton Utilities cd (een originele dus).

Heeft iemand hier eerder over gehoord? Wellicjt een vaker voorkomend probleem in een G5? Zo ja, dan zou ik dat graag horen.

∴ NA-NIL-IN ∴

ALs ie geen gebrande schijfjes pakkt, heb je natuurlijk weinig te zeggen. Dit kan namelijk aan heel veel verschillende zaken liggen. Merk CD's, merk van de brander, origineel image... blah blah. ALs ie met grote regelmaat originele schijfjes niet pakt is er wellicht wat mis.

Mijn vraag is alleen of de Norton CD die je hebt wel geschikt is voor de G5. Ik denk van niet en dan gaat ie natuurlijk niet booten.

Kijk hier ff…

hier dus

Thanx! Dat is dus het probleem! (en de oplossing), dacht al even dat ik voor het eerst in 17 jaar Apple bezit, teleurgesteld mijn mac kon opsturen.

AHRG! Norton is de dood voor je systeem. Daar is de laatste twee jaar niks goeds meer vandaan gekomen. Ook de auto-updater van Norton is een grote probleemmaker. Gauw er af gooien!

Interessant, heb je een suggestie voor een andere 'disk doctor'? Zou ik graag van je horen.

Lees [url=http://www.macfixit.com/article.php?story=20040115175149508]dit[/url] eens (het tweede deel) en op de tips en trucs pagina hier staat ook een stuk.

DiskWarrior doet goede diensten, TechTool pro (heeft volgens mij zelfs een upgrade vanaf Norton in de aanbieding) en Data rescue zijn goede kandidaten.

Verder zijn ook DiskUtility (van je systeem) en eventueel een (gratis) programma als Onyx aan te raden voor onderhoud aan het ‘Unix’ gedeelte van je systeem.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoord. Heb direkt Techtool (inderdaad met crossgrade korting) besteld.