Problemen met geheugen uitbreiding

Ik heb een Imac 20 inch half 2007.2,4GHz intel core 2 Duo.
Ik wil het intern geheugen uitbreiden van 2Gb (2x1) naar 4Gb(2x2).
Ik heb 2 modules van 2Gb gekocht.( Dane-Elec 2GB Memory module SODIMM PC2-5300 Apple-Non-ECC. PN:DA-MBP667-2GB)
Als ik alle twee de 2GB modules plaats, start mijn Imac niet op.
Als ik 1x 1Gb en 1x 2Gb plaats staat hij wel op. De manier van plaatsen maakt niet uit. 2Gb links of rechts maakt niet uit.
Welke van de twee, 2GB modules ik erin plaats maakt ook niet uit.
Volgen mijn informatie moet 2x2GB toch mogelijk zijn.
Weet iemand een oplossing?

Ja, 2x2GB moet zeker mogelijk zijn. [url=http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-2-duo-2.4-20-inch-aluminum-specs.html]iMac7,1[/url]

Heb je beide reepjes goed aangedrukt?

Vreemd. Het geheugen op zich lijkt goed te zijn want anders zou de Mac bij die combinatie van 1 en 2GB reepjes ook moeten weigeren.
Wordt het geheugen wel gezien? M.a.w: als je opstart met dus 3GB er in wat zie je dan staan in het "over deze Mac venster"?

Als ik met 3GB opstart geeft hij gewoon 1x 1GB en 1x2Gb weer.
In beide combinaties.

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Topic hoort niet thuis in subforum One More Thing (wat alleen gebruikt dient te worden voor topics welke gaan over deze site, podcast of app van OMT). Daarom verplaatst naar dit subforum.[/mod]

Volgens everymac.com heb je het goede geheugen. Dit moet het zijn:

[b]667 MHz PC2-5300 DDR2 SO-DIMMs, which Apple further specifies must meet all of the following criteria:

PC2-5300
Unbuffered
Nonparity
200-pin
667 MHz DDR2 SDRAM[/b]

Het zou dus eigenlijk moeten werken want [i]officieus[/i] kan er zelfs 6GB in deze Mac.

kan er niet ergens een instelling verkeerd staan/
Zodat hij niet meer als 3Gb aan kan/

Er valt niets in te stellen in dit geval.
Als je hem aan zet met 2x2GB er in start hij niet op zeg je. Wat gebeurde er dan precies? Hoor je het opstartgeluid of één of meerdere 'beeps'? Blijft het scherm zwart of wordt het grijs?

Als ik op de aan-knop druk hoor ik de Imac wel reageren zoals gewoonlijk. Ik hoor hem wel opstarten maar blijft naar mijn mening hangen. Het scherm blijft gewoon zwart en doet niets meer.

Een tijd geleden (ik meen 1,5 jaar of zo) was hier een topic over een probleem met de Mac Pro in combinatie met bepaalde merken geheugen en het plaatsen van maximaal geheugen. Het was een bekend probleem dat de Mac Pro spontaan kon uitvallen (hij startte dus wel op) als het [i]maximale[/i] geheugen er in werd gezet van bepaalde merken. (Bij minder geheugen trad dit probleem dus niet op) Nadat de TS ander geheugen had gekocht van dus een ander merk (namelijk Samsung wat Apple zelf er toen ook inzette) was het probleem opgelost.

Mogelijk hebben we hier iets soortgelijks, namelijk dat bepaalde merken problemen geven bij bepaalde aantallen GB's. Immers: [i]beide[/i] 2GB reepjes werken los van elkaar maar [i]niet[/i] gezamenlijk.
Het merk "Dane-Elec" zegt mij niets dus ik weet niet hoe goed het is. Maar ik acht de kans vrij groot dat een ander merk (de KTA reeks van Kingston b.v.) best wel eens [i]wel[/i] zou werken.

De oorzaak is mogelijk, dat de 2 x 2 GB modules niet compatibel met elkaar zijn.

Dat ligt aan de precisie/tolerantie bij het fabricageproces, zou niet moeten kunnen, gebeurt
echt wel meer. 1 x 2 GB komt uit een serie en de andere uit een andere serie.

Als de ene 2 GB een fractie qua tolerantie afwijkt van de andere 2 GB, werkt het niet samen.

Teruggaan, het probleem uitleggen en laten omruilen, er zit garantie op.

Een SMC (System Management Controller) zou het probleem ook nog kunnen oplossen.

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=nl_NL

Als die niet goed staat, werkt 2 x 2 GB ook niet.

[quote]
1 x 2 GB komt uit een serie en de andere uit een andere serie.
[/quote]
Dat zou je dan kunnen controleren aan de hand van het serienummer. Maar waarom zou de 'goede' van de twee het niet doen ook al is de ander misschien [i]niet[/i] goed? Dan zou je na het opstarten 2GB hebben of je krijgt de bekende beep tonen te horen.