problemen met harde schijf

Sinds een tijdje kamp ik met een probleem met de harde schijf. De harde schijf had ik in 2 partities verdeeld. Een deel met prgramma?s en een ander deel met documenten. Een paar maanden geleden was ik ineens een van de twee partities kwijt,nadat de computer was vastgelopen en ik hem zonder afsluiten heb uitgezet. Daarna harde schijf opnieuw geformatteerd (had net een backup gemaakt) in twee partities. Sinds die tijd loopt het niet zo met de harde schijf. Veel bestanden ineens copieren lukt niet vlekkeloos. Vorige week bleken een aantal bestanden niet meer te openen. Opnieuw de harde schijf maar weer eens geformatteerd, wat met heel veel moeite gelukt is. Harde schijf werd niet herkend, omzetten in nullen mislukte, harde schijf weer weg, met schijf EHBO weer gerepareerd, systeem installeren,mislukt, harde schijf weer weg, aantal keren geprobeerd, Diskwarrior er op losgelaten: error, twee partities gemaakt, toen lukte het om te formatteren en syteemX te installeren. Nu werkt het weer een week maar ik ben bang dat het weer terug komt. Harde schijf wertkt nog niet goed, bij elke handeling moet hij weer opstarten, alsof hij uit ?sluimerstand? komt. Tijdens herstarten van de computer maakt hij een eng krakend geluid. Is mijn harde schijf aan vervanging toe of is er iets anders aan de hand? Wie kan mij helpen.

:sealed:

Wat voor Mac heb je? Het probleem komt mij namelijk bekend voor. Ik heb een tijd geleden de harde schijf van mijn iMac DV 450 Mhz vervangen door een groter exemplaar. Die had ik bij MyCom gekocht, een pc-winkel. Sindsdien doet ie ook bij mij weleens raar. Mijn schijf is een Maxtor Diamond Max Plus 9 7200 RPM voorzien van ATA 133 interface. Dat is gewoon compatible met de oudere ATA-standaarden dus ook met die controller in mijn iMac. Het vreemde is dat ik ook niet weet wat het probleem precies is. Ik kan je wel vertellen dat ik van andere Maccers heb begrepen dat het een bekend probleem is als je harde schijf er eentje van Maxtor is. Is het nog de originele dan is ie wellicht aan vervanging toe. Probeer ook eens te kijken in de Systeemvoorkeuren en dan bij 'Energiebeheer'. Misschien staat daar iets verkeerd ingesteld waardoor de harde schijf telkens in de sluimerstand zit. Anders is het iets waar ik niet meteen een oplossing voor kan bedenken. :finderoud:

Ik heb een emac, 700 mhz. 40 gb harde schijf, maxtor 4DO40H2 (geen idee wat dat betekend)

Dat nummer waar je het over had is het typenummer. Daaraan kun je zien welke serie het is en welke snelheid die heeft. Als het goed is heeft die van jou een snelheid van 5400 RPM. Maar wat ik dus nu nog steeds niet weet is of jouw schijf de originele is die bij je eMac werd geleverd.

Het is de originele schijf die bij de emac geleverd is.

Harde schijven kunnen gewoon kapot gaan.En een krakend geluid is zeker niet normaal.Ik zou hem terugbrengen.