Problemen met installatie 10.2.8 - Dooie Mac

Het volgende: Een AGP-G4 350, waarop ik keurig Jaguar.8 wil installeren, maar die heeft daar geen zin in.

Ik installeerde op een schone HD Jaguar en liet de updater zijn werk doen… na ongeveer een halve Gig van de Apple-site vandaan geplukt te hebben, kwan Software-updater bij een Security-update aan (die van 5 april)… Ik was inmiddels op MacOSX v10.2.8 en alles werkte naar behoren.

Na de security update gng het mis, mijn mac bleef in een blauw scherm (ik wist weer waarom ik Windoos niks vond) hangen bij het opstarten, nadat hij een seconde het opstartvenster met het balkje had laten zien.

Eerst via mij iBook de G4 opgestart en Disk-Aid er overheen laten gaan… permissies hersteld, schijf tot vervelens aan toe hersteld en DiskWarrior krijg ik niet aan de praat, maar ja… dan moet je er maar voor betalen ;-). Afijn, ook Norton vond dat de schijf in orde was, dus niks aan de hand, maar ook nog steeds geen OSX.2.8

Clean install van Jaguar gedaan en toen weer de software-updater zijn gang laten gaan, toen wilde hij de combo-update niet meer installeren, die dus maar als bestand gedownload van Apple en via weer mijn iBook aan de praat gekregen. Als mijn systeem keurig up to date is volgens de software-updater (afgezien van de security-update), dan start mijn G4 niet meer op, maar toont een grijs scherm met een cirkel met een schuine streep… naar wat ik aanneem de OSX-versie van het huilende macje…

In een laatste poging zal ik nu mijn HD mweer moeten formatteren om OSX aan de gang te krijgen, maar wellicht weet iemand anders een oorzaak of oplossing voor dit probleem… Het lijkt mij dat het zit in de Security-Update, maar het lijkt me niet dat Apple mij crash-bestanden opstuurt…

Iemand?

Je kunt beginnen de Mac eens helemaal uit te zetten en dan weer op te starten met appeltje-V ingdrukt. Je ziet dan allemaal code langskomen (as hij tot zover komt) en dan kun je lezen waarop het systeem struikelt.

Altijd handig om met updates te doen: eerst downloaden (zie menu van SoftwareUpdater) en dan pas installeren.

Ook kun je nog in safe-mode opstarten. Houd daarvoor de S ingedrukt bij het opstarten. Er wordt dan alleen een kaal en basic systeem opgestart. Als die het wel doet ben je weer een klein stapje verder.

Ga ik eens proberen... Handig die opstartcodes ;)