Problemen met iPhoto

Waarom herkent iPhoto niet de JPG files die ik via Photoshop van mijn Canon RAW bestanden heb gemaakt.

Iedere keer als ik een jpg toe wil voegen aan de iPhoto bibliotheek krijg ik de melding dat het een onleesbaar bestandsformaat is.

Tweede vraagje.

Ik kan wel de Raw bestanden importeren in iPhoto :? , maar als ik iPhoto zo instel dat er bij dubbelklik PS wordt opgestart dan krijg ik in PS een JPG file te zien. Is het mogelijk om er voor te zorgen dat het RAW bestand in PS wordt geopend

cheers

Niet alle Canon camera's worden ondersteunt.

Kijk even of jou type camera wel in de lijst voorkomt van camera’s die ondersteunt
worden.

Check hier of je camera erbij staat http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html

Welke versie van iPhoto heb je ?

De eerste vraag weet ik niet, ik weet wel dat iPhoto tot en met versie 4 geen ondersteuning voor RAW heeft. dus hij importeerd de bestanden wel, maar laat alleen de jpg-preview zien, die de camera in de RAW foto heeft gezet. Enige optie is om met de muis de foto vanuit de library naar je bureaublad te slepen, en daar te openen…

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat iPhoto 5 RAW inleest, maar nadien maakt hij er onmiddellijk opnieuw een JPG van, na allicht de data van de RAW bij te houden ergens. Dus je houdt geen RAW-bestand over.

Op je eerste vraag weet ik het ook niet zo direct

Ik merk nu ook zelf dat ik wat meer info had moeten geven.

Ik heb het over iPhoto 5, en deze zou met de raw bestanden uit mijn Canon 10D moeten werken.

Als ik het geheugen kaartje via een cardreader op de harde schijf wil zetten, is er geen probleem. iPhoto start op, ik kan de bestanden downloaden en hij geeft alles netjes weer (Hij maakt er inderdaad gelijk JPG bestanden van, maar bewaard de orginele RAW bestanden in een aparte map)

Nu komt het vreemde. als ik de Mac zo instel dat ik de bestanden met fotolader wil importeren, dan kan ik ze in een map van mijn keuze gewoon importeren. Wil ik deze foto’s nu toevoegen aan de bibliotheek van iPhoto dan krijg ik de onleesbaar bestand melding.
En dezelfde melding krijg ik bij alle foto’s die ik eerst in Photoshop omgezet heb van Raw naar JPG.

Ik blijf het vreemd vinden.

cheers