Sinds de update naar Ventura en dus ook Mail 16.0 loopt het niet lekker bij het versturen van de e-mails. Kortom: dit probleem heb ik al sinds oktober vorig jaar.
Dit is niet gerelateerd aan:
computer (inmiddels doet dit probleem zich voor op 5 (!) computers
geen configuratie fout van de mailservers, op iPhone en iPad geen probleem met verzenden van de mails.
treedt op bij zowel automatisch verbindingsinstellingen beheren als handmatig.
Wat gebeurt er? Bij het versturen van de e-mail krijg ik een fout te zien dat Mail kennelijk geen contact kan maken met de IMAP server van de mailprovider. Als je die melding weg klikt, dan is het vervolgens niet meer mogelijk om nog eens op de verzendknop te drukken. De remedie is dan de mail via cmd-s bewaren en het vervolgens vanuit de map concepten nog eens proberen. Vaak lukt het dan niet, een enkele keer blijft het systeem sputteren.
Ik ben hier niet uniek in, er zijn meer mensen wereldwijd die hiermee te maken hebben. Maar de constante achter het verhaal heb ik nog niet gevonden. Lastig, want ik heb zo’n 20 andere computers onder beheer en die upgrade ik vooralsnog maar niet naar Ventura.
Provider is transip. Ook daar weten ze het niet.
Wellicht heeft iemand hier op het forum een clue van wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Misschien moet je eens proberen om achter het ip-adres van de smtp-server bij TransIp te komen en dat in je instellingen zetten. Alvorens dit te doen zou je ook eens kunnen experimenteren met een andere DNS-server op je device of router.
Als er “iets” met de SMTP-server bij TransIP is, repliceert dit zich naar meerdere DNS-servers. Dus ik zou niet zo stellig beweren dat het er “niets” mee te maken heeft…
Heb je al eens een andere email-client getest in Ventura ?
Ik heb jouw opmerking over niet te stellig zijn dat aan Transip voorgelegd.
Ik wil ook 'ns gaan testen met andere provider. Kijken of het probleem daar ook optreedt.
Heb uiteraard wel iCloud en gmail voor privé. Behoudens dat Mail af en toe de SMTP gegevens overhoop gooit heb ik met die accounts geen probleem.
dat gezegd hebbende: af en toe twijfel ik bij de Sleutelhangertoegang en dus ophalen van de juiste gegevens via de iCloud. Maar ja, trek het er af en het gaat op 20 plekken tegelijkertijd mis.
Me lijkt juist dat je de variabelen beperkt, door Mail geen toestemming te geven iets te veranderen aan je instellingen. Maar jammer dat het weinig soelaas bood.
Stond automatisch (waarom zou ik het ook handmatig willen invoeren), daarna handmatig geprobeerd, gekeken naar de gebruikte poorten etc etc etc.
Niets hielp.
Kan ook zijn dat Mail en de mailservers van Transip niet goed met elkaar communiceren.
Dat was inderdaad een van de opmerkingen dus die VPN had ik er op mijn eigen macs af gesloopt. Echter doet het probleem zich ook voor op macs die dat niet hebben of hadden.
Transip spreekt ook vandaag weer over een bug in Mail. Maar je hoort er bijkans niets over op de diverse fora.
Ik denk eerder dat TransIp iets aparts heeft, dat net iets afwijkt van de standaard…
Waarom is je mail ondergebracht bij TransIP? Draait daar bv ook je website?
Met 20 Macs is het misschien handiger om dat via Microsoft te doen? Dan kun je alles op corporate niveau doen.
tenslotte:
Heb je ook al andere mail-aps getest?
Ik lees dat bv. Outlook probleemloos werkt bij jou.
Dat Transip iets afwijkends heeft denk ik dus ook.
Ik wil gaan testen met nieuw domein bij Solcon. Kijken of het daar ook optreedt.
Verder juist gegokt: vanwege de website.
Wijzigen is wel een dingetje omdat op al die computers meerdere accounts meelopen.
Zelf gebruik ik nu Outlook. Voorkeur gaat wel uit naar Mail. Gebruiksvriendelijker.