Problemen met mijn Imac 350Mhz G3. HD was overleden.

Hoi.

Ik ben totaal niet bekend met een Imac, maar heb er eentje gekregen die het (zoals gewoonlijk hier )maar één dagje heeft gedaan. Daarna de HD stuk. Begon plotseling te tikken, en de Imac starten niet meer op.
Heb er inmiddels een andere in gezet zonder software. Bij de Imac zitten twee oranje schijfjes met de tekst C toets indrukken tijdens opstarten. Nou dat werkt niet. Heb ik weer :cry:
Ik kreeg wel steeds dit symbool :finderoud: te zien, afgewisseld met een vraagteken.
Bij de HD zat een kopietje van OS 10.3.5. (foei). Die start wel op, en is inmiddels geïnstalleerd.
De Imac is voor mijn dochtertje, dus hop spelletje erin en … Classic 9 is niet geïnstalleerd…
Wat the F… is Classic 9. Staat niet op mijn kopietje van 10.3.5.
Probeer ik die Illegale versie te wissen en te vervangen voor mijn eigen 8.1, Wil hij nog steeds niet booten van de CD’s. Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand Classic 9 voor me?
Hoe kan ik versie 8.1 weer installeren?
Toch niet zo gek. Dat Windows. (of krijg ik nu geen hulp meer?) :smiley:

Wat the F... is Classic 9. => Als je OSx draait op je imac 350 dan kan je enkel osx native aplicaties draaien. Dit spelletje dat je wil gebruiken is dat duidelijk niet. Clasic is een aplicatie die het mogelijk maakt os 9 op te starten onder osx. Het is een emulator programma dat er voor zorgt dat je je oude soft nog kan gebruiken. Dit zou normaal gezien onderdeel moeten zijn van je OS 10.x.x instalatie, maar daar je een kopietje in handen hebt zal de maker van dat kopietje die soft eraf hebben gehaald.

Om vanop een cd op te starten moet je inderdaad de c toets ingedrukt houden zodat je imac vanop de cd opstart. Die oranje schijfjes lijken mij originele cd’s en zouden dus bootable moeten zijn. Eigenaardig dat die het niet doen. Hou je de “c”-toets wel lang genoeg ingedrukt ??

Normaal gesproken moet er dan een opstartvenster verschijnen met cd-tje in de achtergrond ( afbeelding of gewoon de letters CD ).

Om na te kijken of de cd-s bootable zijn kan je de imac even opstarten met osx en op de cd kijken of er wel degelijk een Systeemmap aanwezig is. Als die er is, zou het moeten lukken.

:finderoud:

staat de HD wel op master, ander heeft hij een conflict met de cd speler

En oh ja welkom op het forum.

De 2 CD's blijken niet bootable te zijn. Ik mis een deel, en dat is nou net die ene die ik nodig heb. Op deze manier leer je wel een hoop. Ik heb inmiddels een DVD geleend met OS9 Classic erop. Dacht eerst dat het een CD was, maar het blijkt een DVD te zijn. (Jammer. Mijn Imakkie is uitgevoerd met een CD lezertje.) Ik had een adresje in de buurt met een G4 met brander, Alleen jammer dat de eigenaar er niet mee overweg kan. Ze kan alleen via Itunes muziek cd-tjes branden. Dus nog niet gelukt. HELP. Het is dat ik gezien heb dat het apparaat heel leuk kan werken, maar anders had hij al lang op het stoepie gestaan. Kan ik ergens een CD image downloaden? Kan ik hem met een windowsPC branden, en kijken of dat lukt. HELP HELP HELP. Ik wil wel overtuigd worden dat een Appel [u:6863ae57b7][b:6863ae57b7]VEEEEL[/b:6863ae57b7][/u:6863ae57b7] beter is dan Windows, maar ik krijg dat malle ding niet eens aan de gang.

Aan een url waar je dat kan downloaden kan ik je niet helpen maar op http://www.tweedehandsmac.nl/ kan je wel originele schijven aanschaffen tegen redelijke prijs.