Problemen met Quicktime bevestigd door Apple-woordvoerder

Vanochtend heb ik een bericht op het forum gezet over een waarschuwing die ik kreeg over "ernstige problemen" die veroorzaakt zouden kunnen worden door een lek in Quicktime, waardoor in de computer zou kunnen worden ingebroken. Het leek mij vreemd, maar ik wilde er meer over weten. Na een paar opmerkingen als "het zal wel fake zijn" en een link van een (door mij niet gevonden) eerder draadje hierover - waarin ook niet serieus op het bericht werd ingegaan - werd het snel op slot gezet door de moderator. Dat is toch wel voorbarig en ook kwalijk als je op een site als deze goede informatie wilt geven. Zoek de dingen - en zeker belangrijke dingen als dit! - dan eerst uit voordat je de discussie hardhandig afkapt. Ik HEB het uitgezocht, ik heb de persdienst van Apple Nederland gemaild en werd direct teruggebeld door de woordvoerder. Hij BEVESTIGDE dat de genoemde problemen met de Quicktimeplayer inderdaad juist waren en dat hierdoor in de computer kon worden ingebroken. Met andere woorden: er zit een LEK in Quicktime, in versie 7.0.3 en eerdere versies. Hoewel, zei hij, (zo ongeveer, ik ben niet technisch) Quicktime opereert in een deel van de computer waarbij geen vitale delen kunnen worden aangetast, is het dus wel mogelijk via Quicktime de computer binnen te komen! De problemen kunnen nu worden voorkomen door Quicktime te updaten naar 7.0.4, want daarin is het lek gedicht. Vervelend is wel - dat vermeld de info bij de software opdate - dat als je Quicktime update van versie 5 of 6 naar Quicktime 7, dat de Quicktime-Pro functionaliteit wordt gede-activeerd en je die via de Apple-site opnieuw moet aanschaffen.

Moraal van dit verhaal: kijk voordat je een discussie afhakt eerst verder dan je neus lang is, want het gaat hier dus TOCH om belangrijke informatie, vanuit een overheidsinstelling en nu bevestigd door Apple zelf.

Bedankt voor de informatie! Mooi opzoekingswerk ;) Jammer dat vorige discussie blijkbaar gesloten is.

Goed gedaan 8)

:finderoud:

Een dag nadat de update beschikbaar was, kon je al op diverse sites lezen dat het idd ging om serieuze lekken die gedicht waren. Daarvoor moest je niet echt bellen naar Apple Nederland.

Toch bedankt voor de info, MacAanZee!

[quote:c752087fcf="klaus"]Een dag nadat de update beschikbaar was, kon je al op diverse sites lezen dat het idd ging om serieuze lekken die gedicht waren. Daarvoor moest je niet echt bellen naar Apple Nederland.

Toch bedankt voor de info, MacAanZee![/quote:c752087fcf]
Tsja, Apple zelf is toch wel iets betrouwbaarder dan de vele rumorsites…

Waren geen rumor-sites, wel bekende sites die veel berichten over dit soort zaken en andere technologie-onderwerpen.

Maar soit, doet er weinig toe hoor. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met quicktime 6 pro users, die nog openstaan voor het lek, maar eig moeten gaan betalen om het te dichten…

Maar ik kan dan dus niet begrijpen dat wanneer ik of anderen er iets over willen weten de discussie vroegtijdig wordt afgekapt. Dat is niet in het belang van de gebruikers van deze site. En lang niet iedereen leest alle sites. Zelf - en ik denk ook heel veel anderen - hou het maar bij deze site en ik denk niet dat er hier een artikel over de Quicktimeproblemen heeft gestaan. Overigens vind ik dat informatie van Apple zelf over problemen met software de meest betrouwbare informatie is.

Ik heb je topic ook gelezen. En de informatie die jij gaf was in andere topics al aan bod gekomen. Het valt op dat men op het forum de laatste tijd erg streng is op 'dubbelposten'. Vandaar.

[quote:d44fa5784f="MacAanZee"]Vanochtend … Vervelend is wel - dat vermeld de info bij de software opdate - dat als je Quicktime update van versie 5 of 6 naar Quicktime 7, dat de Quicktime-Pro functionaliteit wordt gede-activeerd en je die via de Apple-site opnieuw moet aanschaffen…[/quote:d44fa5784f]De nieuwe QT 7 Pro-code kopen was al nodig toen je van een vorige versie naar versie 7.0 upgradede. Dit heeft niets met de 'andere problemen' van QT 7.0.4 te maken.

[quote:e2895ae05e="MacAanZee"]Maar ik kan dan dus niet begrijpen dat wanneer ik of anderen er iets over willen weten de discussie vroegtijdig wordt afgekapt. Dat is niet in het belang van de gebruikers van deze site.[/quote:e2895ae05e] Ik kan me daar bij aansluiten. Sommige mensen hier laten de discussie sluiten of beginnen over kleinigheden te discucieren als het niet in het "Apple Good, Microsoft Bad" verhaal past. Meestal zijn deze te herkennen aan een mega-aantal posts. ( geplaats in de lounge)

Ik vond dit een belangrijke topic, die voor veel mensen van belang is (voor het merendeel van alle Apple-gebruikers) en vond in de zoekfunctie niets over problemen met Quicktime. Misschien werkt de zoekfunctie dan niet goed.

Het draadje waar je naar verwezen werd toen je eigen topic gesloten werd, en waar je ondertussen ook zelf aan hebt deelgenomen staat nog steeds open: [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=875067&highlight=#875067[/url]

Waarom heb je gewoon niet daar de discussie voortgezet? Ik vind het in dit geval niet zo gek dat je oorspronkelijke topic werd gesloten.

Als je dat draadje was blijven volgen was je er ook achter gekomen dat de informatie over dit veiligheidslek gewoon op Apple’s website staat (gewoon via Google te vinden):
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303101

Je had je dus dat telefoontje en dit nieuwe draadje kunnen besparen.

[quote:a7e7b92373="MacAanZee"] Vervelend is wel - dat vermeld de info bij de software opdate - dat als je Quicktime update van versie 5 of 6 naar Quicktime 7, dat de Quicktime-Pro functionaliteit wordt gede-activeerd en je die via de Apple-site opnieuw moet aanschaffen. .[/quote:a7e7b92373]

zou het ook kunnen zijn dat je hem kwijt bent als je update van 7.0.3 naar 7.0.4? ik heb namelijk sinds dien geen quicktime pro meer. Wat ik erg vervelend vind

Daar heb ik geen ervaring mee ook niet bij QT 7.0.4. Mijn code voor QT 7 Pro is nog steeds deze die ik bij de koop van QT 7.0 Pro kreeg.

sammerman: Je kan je QuickTime Pro Key toch gewoon opnieuw invoeren als om één of andere reden de Pro functionaliteit niet meer werkt? En als de Key niet meer werkt moet je maar even contact opnemen met Apple. Ik weet niet of het zo is, maar het zou kunnen dat ze illegaal verspreidde keys afsluiten bij upgrades, en dat jouw key daar per ongeluk tussen is gekomen.

Bij mij heeft de upgrade naar 7.0.4 in ieder geval geen problemen opgeleverd met Pro.