problemen met type 1 fonts in classic

Hallo,

ik heb problemen met een helvetica neue, type 1. Als ik die letter in de lettertypenmap zet in de systeemmap dan wordt het printerfont niet geladen. Als ik met ATM dezelfde letter laad dan is er niks aan de hand.

Weet iemand misschien wat het probleem (of juist de oplossing)zou kunnen zijn? Omzetten naar een truetype is geen optie, ik moet pdf’s kunnen maken en met true type lukt dat niet voor accenten en euro teken etc.

bedankt, Frans

Als je letters in de lettermap in de systeemmap zet, moeten alle andere programma's uit zijn, anders werkt het niet. Voor de zekerheid computer uit zetten, en weer aan (dus niet herstarten). Ik neem aan dat je originele fonts gebruikt. Mogelijk is het font beschadigd en moet je de originele van CD nemen.

Fontbeheer onder OSX is een vrij complex gebeuren. gebruiken van ATM in Classic en een ander fontbeheer programma onder OS X maakt het er niet helderder op. Wat jij doet (fonts in systeemmap/lettertypen van classic zetten) zou moeten werken. Maar Helvetica Neue is ook een systeemfont van Mac OSX Het zou een conflict kunnen zijn met jouw versie van de Helvetica Neue.

Probeer anders eens de dertig dagen trial versie van Fontagent Pro, die heeft nu ook Classic support.

bedankt voor de reacties!

de letters zijn origineel, de truetype systeem letter heb ik weggehaald want die vallen niet te pdf-en, er stonden geen programma’s aan en de computer is ook geherstart.

Letter is niet beschadigd want met atm werkt het gewoon wel.

Ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen :frowning:

Vreemd, want de standaard Helvetica en de Helvetica Neue hebben andere ID nummers. Begrijp ik het goed, het gaat om een machine waar alleen Classic op draait?

het gaat om een ibook waar alleen classic op draait, 9.2.2 Er stond eerst een truetype helv neue condensed op heb die geconverteerd naar een type 1 en de true type eruit gegooid en op dezelfde plek nu de type 1

Heb er trouwens ook nog even een euro teken ingezet want die zat er nog niet in. Heb dit alles met Fontographer gedaan. Heb al vaker letters geconverteerd en tekens toegevoegd. Het kan niet beschadigd zijn lijkt mij want als ik hem laad via atm is er niks aan de hand en kan ik hem gewoon printen…

vind het een vaag verhaal.

Ik dacht dat er een originele postscript Helvetica Neue op stond. Al geprobeerd de conversie slag opnieuw te doen?

ik ga dat dan nog maar eens proberen, maar ik vind het zo vreemd dat het met atm wel werkt, alleen in die map lettertypen van het systeem niet.... en dat terwijl een ander type 1 font het weer wel doet.

Ok, had ik het niet goed begrepen. Dacht dat je op die computer zowel classic als OSX had draaien. dan heb je aan mijn opmerking ook weinig....

Heb je toevallig behalve de lettertypemap ook nog een fonts map in je systeem?? Als je ooit engelstalige software hebt geïnstalleerd waar fonts in zitten maakt het doodleuk een tweede setje aan. Ik heb daar ook wel eens ellende mee gehad. Het systeem negeert namelijk een van beide mapjes. Welke weet ik ook niet meer, maar dat is snel genoeg gezien. Verder (maar dat zul je wel weten) wil de finder wel eens traag zijn met het zien van nieuwe fonts. ctrl-alt-esc om de finder hard te quitten of een restart al geprobeerd?

[quote:c792559def="Deskman"]Heb je toevallig behalve de lettertypemap ook nog een fonts map in je systeem?? Als je ooit engelstalige software hebt geïnstalleerd waar fonts in zitten maakt het doodleuk een tweede setje aan. Ik heb daar ook wel eens ellende mee gehad. Het systeem negeert namelijk een van beide mapjes. Welke weet ik ook niet meer, maar dat is snel genoeg gezien. Verder (maar dat zul je wel weten) wil de finder wel eens traag zijn met het zien van nieuwe fonts. ctrl-alt-esc om de finder hard te quitten of een restart al geprobeerd?[/quote:c792559def]

ik heb net een vers systeem op die ibook gezet, alle mappen staan er alleen in het nederlands op. Zomaar zonder reden de finder laten crashen doe ik niet meer nadat het ooit een keer goed mis is gegaan, gebruik die optie alleen als ik niet anders kan. De computer is al meerdere keren geherstart…

bedankt sowieso voor de reacties!

Nee, finder laten crashen is niet de beste optie maar soms een stuk sneller dan herstarten als je wat zit uit te proberen...

Heb je fontdoctor of fontagent (classic)? Je mag anders je fontje wel even mailen, ter controle…

PB dan even :smiley:

Oh, nog iets… Heb je wel bitmaps in 10 en 12 pts er in ziten?

ik heb alleen 10 pts bitmaps.

Ik heb geen fontdocter of fontagent… dus de pb is onderweg tnx in advance

Als je zelf fonts converteert van TT naar PS1, dan zou je nog een andere optie kunnen raadplegen.... Probeer eens een ander nummer aan de nieuwe font te geven... Laat de nummers van je nieuwe fonts er uit zien als 901xxxx, dan weet je bijna zeker dat je geen ID-conflicten krijgt.

Dan nog eens wat… EN atm EN Systeemmap-fonts gebruiken is niet echt het slimste wat je kan doen… Probeer het met alleen de Times (voor Photoshop), de Adobe Sans Serif en Serif MM en de drie van OS9 (Monaco, Geneva en Chicago). Beheer de rest via ATM en je zal zien dat je zelfs met TT-fonts kan PDF-en…

Ikzelf heb duizenden PDF-jes gemaakt met TT-fonts erin, gewoon vanuit QXP, zowel via een PDF-writer, als via PressReady (ik heb PressReafy nog ter overname liggen bij de weg)…

Het fontbeheer via de systeemmap is achterhaald, kost je extra opstarttijd en werkt omslachtig in het kader van multi-tasking (je moet immer eerst alles uitpleuren om een nieuwe letter aan te gooien).

Laat ATM anders even je ieuwe fonts checken. en dan nog… ik heb een kopie van een originele helv neue… (wat een verschrikkelijk lettertje trouwens)

Fontje gecontroleerd. Is helemaal OK volgens Fontdoctor en FontAgent Pro. Wellicht is het verstandig, omdat het toch een omgezet font is, de naamgeving te wijzigen in HeleticaReijdt ofzo Dat voorkomt ook andere verwarringen.

Ik heb inder 8 met ATM deluxe gewerkt en ben daarna onder 9 overgestapt op Suitcase wat destijds de beste oplossing was voor fontbeheer.

[quote:21a3debbf2="Deskman"]Fontje gecontroleerd. Is helemaal OK volgens Fontdoctor en FontAgent Pro. Wellicht is het verstandig, omdat het toch een omgezet font is, de naamgeving te wijzigen in HeleticaReijdt ofzo Dat voorkomt ook andere verwarringen.

Ik heb inder 8 met ATM deluxe gewerkt en ben daarna onder 9 overgestapt op Suitcase wat destijds de beste oplossing was voor fontbeheer.[/quote:21a3debbf2]

bedankt voor je hulp, ik had het fontje al een andere naam gegeven omdat ik hem heb uitgebreid met een euro teken. Ben zelf vanmening dat ATM voor classic de betere oplossing is.

Wel wat late reactie, maar als je fonts wijzigt, krijgen die volgens mij een ander (willekeurig) font ID. ATM corrigeert dubbele font ID's zelf, systeem doet dat niet.