Problemen met updaten

Hallo mede-maccers,

omdat mijn G4 bij de maker staat heb ik mijn oudere iMac 600 Graphite weer van stal gehaald. Gelukkig had ik hem nog!! Nu wil ik mijn MacOs versie 10.1 bijwerken naar 10.1.1 en hoger uiteraard, maar krijg daarbij het volgende probleem: tijdens het begin van installatie kan ik geen doelvolume kiezen. Ik zie wel het icoon van mijn harde schijf in beeld, maar het blijft grijs. Wie weet hoe ik dit aan moet pakken. Ik kan alleen upgraden via het net omdat van de Graphite de cd-rw drive helemaal stuk is.

Alvast mijn grote dank, groeten van Janneke :sealed:

Herstel eerst de volumebevoegdheden met Schijfhulpprogramma.

schijf wellicht beveiligd tegen schrijven (bepaald user account?)?

Mede-maccers,

dank voor jullie reactie. Ik kwam niet veel verder met het schijfhulpprogramma, maar heb ook nooit iets actief beveiligd hierin, aangezien ik de enige ben die op deze machine werkt (Lucky me)
Helaas kan ik nu niets proberen, aangezien de Graphite bij de reparateur staat. Wellicht, na een nieuwe cd-dvd-drive, het zij intern of extern, lukt het me wel weer om up te graden.
Mocht het niet lukken, sluit ik me graag weer bij jullie aan voor meer tips.

Groet, Janneke

Beste mede-maccers,

mijn probleem bestaat nog steeds. Ik werk onder MacOsX 1.0, en wil dus graag updaten. Heb de volgende handelingen reeds uitgevoerd:

• 2x opstartschijf laten draaien en volume gecheckt + hersteld. Daarbij wachtwoord aangepast.
  • in de modus via de opstartcd lukt dit wel, maar onder schijfhulpprogramma op de harde schijf niet. Ik kan dan niet het volume controleren en/of herstellen.
  • het wachtwoord om in te loggen e.d. staat goed ingevuld, is nog extra gecheckt onder syteemvoorkeuren.

Wie heeft er nog tips voor mij?

Groet, Janneke

Ha Janneke,

Heb zelf geen graphite, maar probeer je firmware eens te updaten:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Misschien dat dat werkt, want je krijgt denk geen rode foutmeldingen als je het volume herstelt in het schijfhulpprogramma (vanaf de opstart CD)?

Wil je trouwens upgraden naar Jaguar (10.2) of Panther (10.3) of wil je versie 10.0 updaten (via software-update) naar bv. 10.1.x ??

Heb je trouwens nog wel genoeg vrije schrijfruimte, volgens mij heeft een update van 10.0 naar 10.2 iets van 2 GB nodig :wink:

Grtn…

Heej Remier,

Met succes de firmware-update uitgevoerd, maar mijn probleem bestaat nog steeds. Opnieuw schijfhulp via opstarten met de cd gedraaid. Overigens, in dit programma kan ik niet de melding herstel volumebevoegdheden vinden. Klopt dit? Ook niet op de HD dus.

Meer tips graag, ik moet zo op de goede weg komen.

Thanks alvast, Janneke

Sorry, nog vergeten te melden dat er ruim 20 GB vrij is om up te daten.

Janneke

ha Janneke,

Ik weet niet ofdat je het volgende al had gedaan, maar wat je kan doen is vanaf je MacOSX CD opstarten (‘C’ ingedrukt houden tijdens opstarten)

En dan vanuit het apple menu schijfhulpprogramma (Disk Utility) draaien, klik dan jou volume aan.
Als het goed is staat er onder het tabblad Schijf-EHBO/First-aid 4 dingen:

• Controleer systeembevoegdheden
  • Herstel systeembevoegdheden
  • Controleer volume
  • Herstel volume

Probeer dan eens “Herstel volume” krijg je hier dan rode foutmeldingen te zien?

Hallo Remier,

Heb jouw adviezen opgevolgd, maar ik kreeg niet de benaming contr. systeembevoegdheden of herstel deze te zien, noch in het Engels. Ik ben het onderhand wel beu, heb er ook een installer update op los gelaten, maar kan dan weer geen doelvolume kiezen. Raar, met het installeren van iPod software ging het wel goed. In ieder geval ga ik nu over tot het installeren van 10.3 middels een clean install.

Met dank voor het meedenken, Janneke

Echt vaag verhaal hoor :o :D

Maar suc6 iig geval met je clean install, en graag gedaan hoor :wink: