Problemen met vensters (ernstig!)

Ik heb een probleem met vensters is OSX.

Ik heb sind vanmiddag een eigenaardig probleem. Ik heb vaak veel verschillende vensters open en maak dan ook veel gebruik van Expose.

Maar vreemd is dat ik nu maar 1 programma op de voorgrond kan hebben. De rest blijft verborgen. Expose werkt dan dus niet.

Ik zou niet weten hoe ik het in de originele staat terug kan zetten.

Het “Show all” commando geeft wel alle schermen weer, Expose laat dan ook alle schermen weer zien maar zo gauw ik er 1 selecteer verdwijnt de rest weer… Ik begin er een beetje moedeloos van te worden.

OS=Tiger
HW=Powerbook

Ik heb deze vraag ook al op tweakers.net getsteld, maar nog geen oplossing…
Hier de thread op tweakers.net

Wat al geprobeerd is:

PRAM zap
Permissies hersteld
~/Library/Preferences/com.apple.dock.plist verwijderd
Met Onyx alles in oude staat hersteld (Ik heb daarvoor Onyx nooit gebruikt)
Nieuwe account aangemaakt, dit hielp wel, het probleem deed zich niet voor.

Na dat ik Onyx alles in de orginele staat heb laten herstellen deed het het weer, maar na een half uurtje verdwenen alle inactieve vensters weer…

Ik heb hem net herstart, expose werkte weer, alle vensters bleven zichtbaar op voor en achtergrond. Maar na 3x expose’en was het weer fout. Vensters sluiten zich weer automatisch…

Hopelijk is het duidelijk en weet iemand een oplossing…

Maak eens een nieuw user account en zie of het dan weer zo is. Zoja, dan is er een probleem binnen het systeem. Zo niet dan is er dus iets in je library van je eigen account iets mis.

Lat maar even weten of het ook in een nieuwe user gebeurt,

[quote:81cb92cb6c="Meneer Guggenheimer"]Maak eens een nieuw user account en zie of het dan weer zo is. Zoja, dan is er een probleem binnen het systeem. Zo niet dan is er dus iets in je library van je eigen account iets mis.

Lat maar even weten of het ook in een nieuwe user gebeurt,[/quote:81cb92cb6c]

Dat had ik ook al geprobeerd, vergeten in TS te zetten.
Het klopt dat het probleem zich na het aanmaken en inloggen op een nieuwe account het probleem zich niet voor doet…

het lijkt er eerder op dat er wat toetsen vastzitten, (er zijn toetsen als je die inhoudt en je klikt dan een programma aan, dan verdwijnt de rest)...

heb je soms een wacom? die drivers willen wel eens vaker in de war raken… → updaten
heb het dacht ik ook een keer gehad met Contour ShuttlePro drivers…

apple - alt (option) inhouden en dan op iets klikken zorgt er voor dat alles behalve daar waar je op klikte verborgen wordt…

ik heb wel vaker gehad dat bijvoorbeeld de page down knop vast zat… nou, dat is echt niet meer leuk internetten… :smiley:

probeer het eens met finder voorkeuren en de dock voorkeuren vaak zijn twee voorkeuren de oorzaak van 1 probleem :finderoud:

Greetz Knarf

[quote:19ce48d041="apenstaartje"]het lijkt er eerder op dat er wat toetsen vastzitten, (er zijn toetsen als je die inhoudt en je klikt dan een programma aan, dan verdwijnt de rest)...

heb je soms een wacom? die drivers willen wel eens vaker in de war raken… → updaten
heb het dacht ik ook een keer gehad met Contour ShuttlePro drivers…

apple - alt (option) inhouden en dan op iets klikken zorgt er voor dat alles behalve daar waar je op klikte verborgen wordt…

ik heb wel vaker gehad dat bijvoorbeeld de page down knop vast zat… nou, dat is echt niet meer leuk internetten… :D[/quote:19ce48d041]

Nee geen Wacom aan gesloten
apple - alt , verbeterd niet
Geen knoppen vast…

[quote:d379808239="KNARFVries"]probeer het eens met finder voorkeuren en de dock voorkeuren vaak zijn twee voorkeuren de oorzaak van 1 probleem :finderoud:

Greetz Knarf[/quote:d379808239]

Nope, valt niets aan in te stellen, wat hier maar eenigzins te maken zou kunnen hebben…

Ben er wel achter dat als herstart/afsluit/uit log en me weer aanmeld het heel even werkt maar dat is maar tijdelijk…

heb je nog andere drivers geïnstalleerd voor bijvoorbeeld muis, toetsenborden, of andere usb input dingen?

[quote:8197aeb6f1="KNARFVries"]probeer het eens met finder voorkeuren en de dock voorkeuren vaak zijn twee voorkeuren de oorzaak van 1 probleem :finderoud:

Greetz Knarf[/quote:8197aeb6f1]

Oftewel de “com.apple.finder.plist”
Ik denk dat Knarf bedoelt deze ook te verwijderen.
En dat lijkt me een goede suggestie.

Precies draaischaap :) weg met die voorkeuren and try it

Greetz Knarf

[quote:4240b97ec6="apenstaartje"]heb je nog andere drivers geïnstalleerd voor bijvoorbeeld muis, toetsenborden, of andere usb input dingen?[/quote:4240b97ec6]

Nee

[quote:4240b97ec6=“draaischaap”][quote:4240b97ec6=“KNARFVries”]probeer het eens met finder voorkeuren en de dock voorkeuren
vaak zijn twee voorkeuren de oorzaak van 1 probleem :finderoud:

Greetz Knarf[/quote:4240b97ec6]

Oftewel de “com.apple.finder.plist”
Ik denk dat Knarf bedoelt deze ook te verwijderen.
En dat lijkt me een goede suggestie.[/quote:4240b97ec6]

Dat dacht ik ook, helaas hielp het niets :cry:

Ik heb besloten om OSx maar opnieuw te installeren…

Het klinkt alsof je een programma hebt draaien dat "single application mode" heeft aangezet. Heb je onlangs iets nieuws geinsyallerd? Ik heb bijvoorbeeld Quitling en ASM die allebei op "single application" kunnen worden ingesteld. Dan zie je inderdaad alleen maar het programma dat in de voorgroond is, de anderen zijn verborgen.

En de manier om te checken wat pinkie zegt, is door al je "startup items" te disablen. Die vind je bij een engelstalig OS in System Preferences > Accounts > Startup Items. Daarna kun je 1 voor 1 je applicaties opstarten en kijken wie de boosdoener is.

Maar je komt er bij herinstallatie van je apps op je schone OS ook achter… :oops:

Ik heb ook zoiets dergelijks gehad, en wat bleek: ik bracht de Mac in slaap met de toetscombinatie appel+alt+eject, maar bleven de alt en de appel toetsen 'plakken' na het ontwaken, waardoor die vreemde effecten optraden. Te controleren mbv 'Toetsenboordweergave'. Iets voor jou?

Ik heb Tiger er maar opnieuw opgezet, kan nu weer lekker werken.