problemen resolutie bij extra monitor imac g5

Ik heb een extra monitor aangesloten op mijn Imac g5 om in een andere ruimte de zelfde films te kunnen kijken. Ik had nog een lange vga kabel en voorzag eigenlijk geen problemen. Zag tot mijn verbazing dat mijn imac monitor zich aanpast aan de instelling van de vga monitor.

Dus als de imac op 1680/1050 staat en de vga op, laten we zeggen 1024/768 dan zie ik dat laatste ook op mijn imac.

En dat wil ik dus niet. Ik wil op bijde de maximale resolutie kunnen zien.
het is wel in te stellen maar ze veranderen steeds allebei en de imac veranderd alleen als je de instellingen van de vga wijzigt.

In de menu balk in het symbooltje voor beeldschermen staat de vga ook boven de imac, alsof het de hoofdmonitor is.

Ik vind het trouwens sowieso raar dat je op een imac alleen maar sync kan werken en dat je niet een extra monitor als uitbreiding van je desktop mag gebruiken, toch?

Of ben ik nu gek?

zwerft er niet ergens op internet een sneaky programmaatje... goed zoeken in Google doet wonderen.

:evil:

En nu ik er over nadenk vindt ik de imac op lagere resoluties dan de maximale erg lelijk. Slechter dan als ik het vergelijk met lagere resolutie's van mijn G4.

Die Screen Spanning Hack is [url=http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html]hier te vinden[/url].

Maar voor het full-screen bekijken van films is het natuurlijk eigenlijk niet nodig. Sterker nog, als je de standaard mirroring mode gebruikt en een lagere resolutie instelt heeft de grafische kaart minder videogeheugen in gebruik en zullen er minder snel performance probleempjes bij het afspelen te verwachten zijn.

[quote:842bc6a702="Rudi Mentair"]En nu ik er over nadenk vindt ik de imac op lagere resoluties dan de maximale erg lelijk. Slechter dan als ik het vergelijk met lagere resolutie's van mijn G4.[/quote:842bc6a702]

Heb jij op je G4 een crt? Hoe dan ook, alle resoluties op een tft die niet gelijk zijn aan z’n native resolutie, zijn uiterst onscherp en lelijk…

crt ? Als je bedoelt of ik een goede monitor heb : denk ut wel. La cie 22''.

Maar klaus, en ook buzz_d bedankt voor jullie reactie’s.

Spanning hack werkt super hoewel ik nog steeds niet in de synchrone weergave de maximale resolutie op mijn imac heb.

[quote:3351285e41="Rudi Mentair"]crt ? Als je bedoelt of ik een goede monitor heb : denk ut wel. La cie 22''.

Maar klaus, en ook buzz_d bedankt voor jullie reactie’s.

Spanning hack werkt super hoewel ik nog steeds niet in de synchrone weergave de maximale resolutie op mijn imac heb.[/quote:3351285e41]
Hij bedoelt dat [b:3351285e41]alle[/b:3351285e41] TFT/LCD schermen erg onduidelijk en wazig worden bij lagere resoluties (dus ook die van een iMac G4). TFT/LCD schermen zijn eigenlijk alleen te gebruiken met de maximale resolutie, CRT schermen hebben hier geen last van.

Idd, en uw lacie is alleszins een heel goeie monitor!

Veel succes!

sinds ik die screen spanning doctor heb ge-installeerd dimt mijn i-mac scherm steeds na een paar minuten niet gebruiken. Iets wat je normaal kan uit zetten in je systeemvoorkeuren, nu heeft dat geen zin meer.