Processor Mac vs. Intel pentium

Hallo lieve mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag aangaande Mac computers.
Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe computer. Nu zit ik te twijfelen tussen
een Imac G5, een Ibook en een notebook pc. Nu vroeg ik mij af of er hier wellicht mensen zijn
die mij kunnen vertellen hoe de processoren van de Mac´s zich verhouden tot de Intel processoren.
De Imac G5 zit op 1,8 Ghz terwijl de Intel processoren al de 3,0 ghz voorbij zijn. Ik heb me eens laten
vertellen dat Mac processoren echter anders van opbouw zijn (meer directe verbindingen o.i.d.) waardoor ze sneller zijn. Kan iemand mij vertellen hoeveel 1 ghz van de Mac zich verhoudt tot hoeveel ghz van intel pentium processoren?

Alvast bedankt.

1 ghz Mac is ± 2 tot 3 ghz Pentium, afhankelijk van het type instructie.

Er is een filmpje met een hele uitleg, zie hier.

Wat wil je ermee gaan doen is de vraag :) Voor internet en office gebruik voldoet een g4 nog primo. Wil je wat zwaarder werk gaan doen, video bewerken etc etc dan zul je beter afzijn met een g5. Wil je gaan gamen dan kun je zowieso beter een intel / amd kopen. Gezien er meer spellen voor deze systemen uitkomen.

Volgens mij kun je de systemen (X86 & ppc) niet met elkaar vergelijken. Werk zelf op x86’s en macs beide met plezier. Mijn voorkeur gaat uit naar de mac. Niet kwa snelheid, soms heb ik het idee dat de x86 sneller zijn. Maar het mac os spreekt me aan. Kan zelf ook niet wachten tot we op de intel zijn overgestapt. Het beste van 2 werelden volgens mij! Zelf wacht ik op een intel mac

Bedankt voor de reacties. Aangaande het gebruik: Ik wil vnml. de computer voor internet en tekstverwerking gaan gebruiken, maar ook voor statistiek programma´s (SPSS en Stata) en wil ik zelf muziek gaan maken (met Garageband). Momenteel zit ik sterk te twijfelen of ik een iBook (1,42 ghz) moet nemen of een iMac (1,8 ghz). Eventueel zal ik het geheugen van de iBook verhogen naar 1024 mb, maar dit kan ik ook doen met de iMac. Waar zal ik het verschil tussen een G4 en een G5 processor vooral mee gaan merken? De snelheid van de computer? Echter, is dit verschil wel te merken bij gebruik van bovenstaande toepassingen? Of is dit wel degelijk ergens in te merken? O ja, ik zal de iMac of iBook niet gaan gebruiken voor games, hier heb ik al een Xbox en NDS voor :)

Ik weet niet veel van statistieken, maar lijkt me veel rekenwerk en dan kan de G5 toch echt wel een merkbaar verschil opleveren. Hier kun je wel het e.e.a. vinden over performance van de G5 in de wetenschaps wereld http://www.apple.com/science/hardware.html

Succes. :slight_smile:

Ook al in een ander draadje gepost: geloof nooit de benchmarks van een fabrikant, ook niet als die fabrikant Apple is.

En een G5 is niet de snelste processor op deze wereld. Get over it.

Maar: als je ook wilt WERKEN met je computer, is een mac wel mijn (de?) eerste keus.

Voor clustertoepassingen zijn andere dingen weer belangrijk, zoals warmteproductie, en die is voor de G5 behoorlijk laag tov een pentium of AMD, vandaar dat G5s wel vaak in supercomputers gebruikt worden, en op de desktop lekker stil zijn (in vergelijking met bijv een dual AMD werkstation)

grtz bart

[quote:3fe62583e2]Voor clustertoepassingen zijn andere dingen weer belangrijk, zoals warmteproductie, en die is voor de G5 behoorlijk laag tov een pentium of AMD, vandaar dat G5s wel vaak in supercomputers gebruikt worden, en op de desktop lekker stil zijn (in vergelijking met bijv een dual AMD werkstation) [/quote:3fe62583e2]

Ehm… de G5 is een bakplaat t.o.v. de AMD procesoren. De Intel 5 serie heeft wel een grote warmte ontwikkeling.
Alleen de G5 kan wel tegen de (behoorlijk) hoge temperaturen. Dus de ventilatoren slaan veel later aan.

gr.[/i]

De G5 heeft ook meer, en grotere fans, die dus veel lagere toeren nodig hebben... scheelt ook.

Grotere fans kunnen dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen als kleine fans op een hoger toerental. Grote fans hebben dus een lager toerental -> minder herrie.

De G5s die in de clusters zitten zijn de low-power versies: 55W@2GHz. Een AMD Opteron verbruikt 85W@2.2GHz. De allernieuwste revisies van AMD verbruiken minder, maar daar zijn nog geen supercomputers mee gebouwd.

grtz bart