Processor upgrade G4

Hallo mensen,

Ik heb een Powermac G4 (AGP) 400 MHz, die ik wat meer power wil geven.

Heeft iemand hier ervaring met een processor upgrade card, bv van FastMac of Sonnet.
En is daarmee een beetje behoorlijk OSX mee te draaien.

Graag jullie reactie.

groet, Martin

Kijk hier maar eens; http://www.macsales.com/

3 jaar garantie…

Hey dan....

Ik heb exact dezelfde machine en heb er een half jaartje geleden een FastMac 1,5 Ghz processor in geschroeft… en ik kan je verklappen… het is een topper nu! Ik heb er maimaal geheugen initten en een snelle HD samen met die upgrade van de processor is het nu een zeer snelle “snappy” machine.

Als ik jouw was ou ik niet lang nadenken en er gewoon zo’n ding is knallen. Je kunt verschillende upgrades kopen bij www.louer.nl. Heb ik ook gedaan en geen problemen.

gegroet en suc7,

www.louer.nl

geeft een dooie link bij planet.
heb je het adres goed getypt,
zo nee, wil je het dan ff opnieuw doen,
ik ben wel geinteresseerd.

alvastdankje…

vreemd, gisteravond nog zijn site bezocht

Is een Mac mini met externe Firewire harde schijf niet sneller en goedkoper dan een CPU upgrade?

Ik denk dat larridon daar een punt heeft. Zo'n upgrade (1,5 Ghz) kost al gauw 450,- euro. En dan heb je nog een oude systeembus etc. Dan liever een mini met de laatste software voor 499,- lijkt me.

Snelle reacties! Bedankt hiervoor.

De G4 is nog prima en ik wil dus niet kwijt. Zit een extra HD in en voldoende Ram.
Ook heb ik er 2 schermen aan hangen.

Fijn om direct ook al een positief bericht te lezen.
Ik laat dit draadje nog even hangen voor verdere reacties.

groet, Martin

ik heb 2 fastmac upgrades 1 GHz rechtstreeks besteld, is goedkoop nu met de dollarkoers, alleen als je pech hebt betaal je hier nog BTW. Van de 2 moest ik bij eentje BTW betalen de ander kwam gewoon met de post.

Eentje draait al ruim een jaar naar tevredenheid. De ander ging stuk, maar ik kreeg een nieuwe van fastmac. Helaas ging die ook weer stuk, bleek een probleem met de computer waar ie in zat.

Misschien hoef je niet de allersnelste, is wat goedkoper dan top of the bill. Ik had een 350 MHz. Verschillende apps zoals Photoshop en 3D rendering doen hun werk (geklokt) 3x zo snel. Ook het systeem loopt soepel.

Hiermee kan ik het nog even uithouden tot de volgende G5 upgrades…

http://www.louer.nl/

Moet toch echt gewoon werken, tenminste bij mij wel… en ik heb voor de zekerheid ook nog maar ff gechecked op m’n iBoekie.

[quote:626e2b6d07]Is een Mac mini met externe Firewire harde schijf niet sneller en goedkoper dan een CPU upgrade?[/quote:626e2b6d07]

Tja… is ook een optie, maar oals je leest heeft hij 2 schermen erop en nog een hoop rammetjes, zonde om dat te niet te doen met een Mini. Een 1,4 Gh upgrade heb je al voor 350,= euro trouwens.

gegroet,

p.s. mocht je nog vragen hebben over inbouw e.d. geef me gewoon een PM.

[quote:80b0b7eb68="larridon"]Is een Mac mini met externe Firewire harde schijf niet sneller en goedkoper dan een CPU upgrade?[/quote:80b0b7eb68]

Zit wel wat in, maar dan heb je sowieso weer een extra kastje, met extra kabels.
En de mini zelf heeft wel een snellere bus, maar een tragere HD. En als je bij de
Powermac ook nog eens een processor hebt met meer cache, een snellere HD,
én een betere videokaart, dan veeg je zachtjes de vloer aan met de Mini :wink:

Op www.barefeats.com staat een test tussen de Mini, iMac G5, Cube (upgrade), en nog
een paar andere Macs. De mini verliest het op alle fronten van een geüpgrade Cube.
Dus met een geüpgrade Powermac (mits goed gemaxt) win je het qua prestaties van de Mini.

Én je hebt minder kabels, én 2 (ipv 1) firewirepoort.
En voor een eventuele airport-extreme kun je ook een pci-kaartje nemen :wink:

• Joram

@Joram je verliest dan wel het kostenaspect uit het oog aangezien een cube + upgrade veel meer gekost heeft, en het gegeven dat de mini ook met de laatste software geleverd wordt. Alleen even wachten op Tiger . 8) Is een harde schijf v/e "oude " powermac dan zoveel sneller t.ov. een Ultra ATA in de mini?

Zo'n 7200rpm/8mb cache is sneller dan de schijf die in de Mini zit ;)

Maar ik heb dat kostenplaatje niet over het hoofd gezien hoor;

• Bij de Mini wil je 90% van de tijd toch de 80gb versie, (40gb is zo vol)
  • Ram is wel aan te raden om 'm op 1gb te zetten (512 is nét te weinig voor soepel draaien)
  • DVD-brander kost ook weer meer.
    Die 3 dingen kost je al snel ±400,- extra, wat zou uitkomen op ±900,- voor de Mini

Voor de Powermac ben je dan ± het volgende kwijt (ermee rekening houdende dat je al genoeg
ram hebt)

• processorupgrade van ±400,-
  • videokaart van ±150,- (ati9000)
  • 120gb HD ±90,- (7200rpm/8mb cache)
    Da’s totaal 640,-

Misschien dat je nog wat extra ram neemt, of een snellere processor…
dan zou je hooguit 750,- kwijt zijn denk ik.

Maar je hebt wel een snellere processor met meer cache (cache scheelt véél).
En je HD is 'n stuk sneller en groter, én je videokaart is sneller.
Die langzamere bussnelheid maak je echt lang en breed goed met al die andere,
snellere hardware, die je niet in de Mini kunt zetten.

Best de moeite waard om te overwegen dus :wink:

• Joram

[i:0d9e3c508d]ps.: en dan heb je bij de mini nog niet eens een toetsenbord en muis, óf een 2e firewirepoort.[/i:0d9e3c508d]

Volgens mij vergeet je een ding in de berekening.

Je gaat namelijk al uit van het bezit van een G4. Mocht je voor de mini gaan dan levert de G4 nog 3 tot 400 euro op. Dat afgetrokken van de 900 euro is 500 euro voor een volledig aangeklede mini.

Neemt niet weg dat ik ook denk dat een ge-upgrade powermac sneller is als de mini.

Zover ik weet, zitten er standaard geen 8mb cache schijven in de powermacs. & je vergeet de software. En natuurlijk dat het gewoon verbluffend is wat er uit zo'n klein en supermooi macje te halen is. Het oog wil ook wat. :P

Brinkey; Da's inderdaad ook waar. Maar ik denk niet dat mensen héél snel een Powermac aanschaffen omdat ze 'm willen upgraden ;) Vandaar dat ik er vanuit ga dat je al een Powermac hebt dan.

Ludo;
De software is voor de meeste mensen geen probleem. Het is misschien niet netjes,
maar het merendeel neemt toch ‘even’ het CD-tje mee van het werk. En iLife '05
is ook goedkoper dan een nieuw toetsenbord/muis (die je los moet kopen bij de Mini).

En 8mb cache in de HD’s bedoel ik natuurlijk als je een nieuwe grote HD koopt :wink:
De Mini is zéker ontzettend mooi, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat ik de QS of MDD
mooier vindt… ze ogen gewoon meer als een stukje ‘power’ vind ik.

Nee er zit origineel geen 8mb harde schijf in een AGP G4.

Maar veel mensen hebben die er in de loop der tijd wel in gezet. Het ligt er maar aan wat de staat van de G4 op dit moment is.

Die van mij heeft een DVD-brander, 1 gig ram, grotere harde schijf en 64mb grafische kaart. Allemaal investeringen die in de loop van de tijd zijn gedaan, en dat geld had ik ook op kunnen sparen, maar dan had ik er geen plezier van gehad. Een processor upgrade voor mijn machine is iets wat ik aan het overwegen ben en mij de moeite waard lijkt.

Dat geldt echter niet voor een standaard G4 400mhz met 10 gig hd en 128mb ram.

@ joram nee ik bedoel juist dat mensen een G4 in hun bezit hebben. Mocht je er voor kiezen om voor de mini te gaan, dan kun je de G4 verkopen wat weer geld oplevert. snappie :wink:

hehe, ik snapte je ;) Maar ik zie niet echt het voordeel tussen een Mini, tegenover een gemaxte powermac, lol! De mini is kleiner, en heeft een snellere bus. Maar de Powermac heeft meer FW-poorten, kan een snellere processor hebben, een betere videokaart, meerdere HD's (en snellere), meer ram, én je kunt er pci-kaarten instoppen, waarmee je nóg veel meer aankan (extra FW/USB, 802.11g, SATA's enzovoorts)

Dat klinkt me beter dan een Mini, ook al ben je dan wat meer geld kwijt :wink:
Een g5 kan dan ook, maar sommigen zijn erg gehecht aan hun G4.

• Joram

Die snellere bus valt wel mee op 167 mhz t.o.v. de 133 in je G4-tower. En die komt alleen ten goede aan de snelheid van het geheugen e.d. Een 5400 rpm schijf erin met 8 mb cache is weer net zo snel als een 3,5" 7200 rpm met dezelfde cache.

Ik wil mijn G4 PowerPC Digital audio met 466 mhz ook gaan upgraden. Nu zag ik op de eerste pagina een site genaamd Louer.nl, maar deze bestaat inmiddels niet meer. Bij een Appledealer in Drachten (van der Wal & Stokman) waren ze te lui om me te helpen, kwamen met de onzin dat deze upgradekaarten niet meer leverbaar zijn en adviseerden daarom maar een nieuw systeem te kopen omdat ze 'relatief' goedkoop zijn. Tja, t.o.v. van een PC misschien maar als je al een Powermac hebt met alles erop en eraan dan gaat dat verhaal niet op.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG41012L2S/

Deze zou ik graag willen aanschaffen. De 1.2 ghz kost momenteel 299 dollar, wat ook ongeveer de prijs in Euro’s is, maar het enige nadeel is dat ik deze in Amerika moet bestellen. Zijn er nog Europese verkooppunten? en het liefst in Nederland natuurlijk :slight_smile: