Processor upgrade kopen??

Beste mensen...

Ik heb hier een G4 400 Mhz staan met een hoop toeters en bellen erin en erop. Ik ben aan het overwegen om een processor upgrade te kopen. De reden hiervoor is eigenlijk dat alle uitbreidingen me inmiddels zoveel geld hebben gekost dat ik het zonde vind om die overboord te moeten goeien als ik een G5 zou moeten kopen. Nu is de vraag echter… is het aan te raden om zo’n ding te kopen… en wat zijn de ervaringen van mensen hier die een upgrade in hun G4 hebben zitten?

Alvast dank voor de reacties,

Het is een rekensommetje: Hoe lang denk je nog met je machine en de rest te gaan doen? Hoeveel sneller moet ie worden om mee door te kunnen werken? Wat kosten nieuwe toeters en bellen.

Ik heb tot nu toe bijna al mijn macjes wel een keer ge-upgrade. Technisch gezien is het geen probleem. Mijn G4 dual 450 laat ik voor wat het is en ik heb een G5 1,6 gekocht. Hoewel er in de G4 voor 160Gb aan harddisks zit heeft het weinig zin om te blijven doormodderen met een verder wat verouderd systeem. Scanner (linotype Saphir) gaat me nog het meest aan het hart, maar voor minder dan een SCSI-kaart voor de G5 heb je een nieuwe scanner die weer jaren meegaat.

Helemaal mee eens, Deskman. Ik heb eind vorig jaar mijn G4 766 MHz ge-upgrade met een dual-G4 933 MHz, en dat verschil is goed te merken! Voor mij waren de volgende overwegingen van belang: - ik had al een nieuwe videokaart gekocht, maar merkte weinig verschil, omdat de CPU de beelden niet snel genoeg kon aanleveren. Met de upgrade heb ik tenminste plezier van mijn videokaart - Mijn G4 was toen net 2 jaar oud, te jong om te vervangen (voor de belastingdienst, en mezelf) - ik kon de upgrade kopen met een belasting-voordeel via mijn werkgever, waardoor het me netto weinig kostte, ongeveer 80 euro

Ik denk nu weer tenminste 1 - 1.5 jaar mee te kunnen met deze computer, tegen die tijd gaan we weer kijken hoe het prijspeil van de G5 / G6 ligt :wink:

Een rekensommetje....

Ik wil graag een snellere Mac, die ik nu heb daar heb ik tot nu toe het volgende in en aan gehangen ,2 Gieg aan geheugen, een nieuwe video-kaart, een audio-kaart 2 harde schijven van 160 gieg. Het gaat me vooral om die audio en de video kaart. Die waren namelijk redelijk prijzig… Verder zit er nog een scsi kaart in met daaraan 'n dure high-end scanner. en die wil ik ook graag behouden.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat een upgrade naar een 1,4 Mhz me +/- 450 euro kost en een G5 kost me +/- 2300 euries. Ik wil de levensduur van mijn G4 verlengen met een jaar of 2 a 3. Nu blijft dus de vraag is het technisch wel okay en werken ze ook goed?

mijn dank…

Technisch is er vrijwel geen vuiltje aan de lucht. Zeker als je binnen dezelfde processorfamilie blijft valt er weinig te vrezen. Wat wel eens lastig was, was bijvoorbeeld van een g3 een g4 maken of van een 604 een G3 maken.

Kijk voor alle mogelijke upgrades en info op OWC

hey,

Als ik je zo hoor is een proc. upgrade de moeite waard.
Ik zou eens kijken naar een powerlogix update ofzow, 1,2 of 1,4GHz.

greetzz

oh en koop geen dual 0f het moet zijn dat je apps multithreaded zijn

[quote:001b7c0a60="ateazz"]oh en koop geen dual 0f het moet zijn dat je apps multithreaded zijn[/quote:001b7c0a60] Zou ik juist [b:001b7c0a60]WEL[/b:001b7c0a60] doen! Het OS is al geschikt voor 2 processoren, en de meeste grote apps ook, of komen dat met de volgende update. Alle Apple- en Adobe-apps ondersteunen ook beide processoren. Ik heb mijn single-processor geupdate naar een dual, en ik kan in mijn MenuMeters zien, dat ze beide gebruikt worden!

OSX maakt zwaar gebruik van MP, en veel programma's ondertussen ook wel. Als ik mijn dusl 450 zou opwaarderen naar een enkele 800 is er nauwelijks snelheidsverschil. Maar het is wel een kwestie van prijs...

[edit] ah, Fok, we zijn het eens…[/edit]

ik heb een fastmac 1 GHz proc. upgrade in een G4 350 AGP. Werkt prima, systeem is veeeel soepeler en photshop filterbewerkingen en 3d rendering zijn ruim 3x sneller(zelf geklokt)

Bovendien is het erg aan te bevelen de upgrade rechtstreeks in USA te kopen. De mijne was ongeveer $350 daarbij komt BTW bij(als ie niet langs de douane glipt).

Al met al was ik ongeveer €360 kwijt. Als ik er een jaar langer mee kan werken is dat het geld zeker waard. Reken maar uit: originele g4=F 3500/4=F 825= €400 per jaar.

Enige negatieve opmerking: een vriend van mij had er net zo een, ging na 4 maanden stuk, is nu met garantie procedure bezig.

tip, is ook handig een upgrade te kopen die zelf al een koeling-module heeft, scheelt gedoe met omzetten.

[quote:27825a05f5="Fokker3"][quote:27825a05f5="ateazz"]oh en koop geen dual 0f het moet zijn dat je apps multithreaded zijn[/quote:27825a05f5] Zou ik juist [b:27825a05f5]WEL[/b:27825a05f5] doen![/quote:27825a05f5]

Volgens mij kun je alleen een machine upgraden met een dual als die ook voorheen al een dual was

Nee hoor, je kunt er een dual van maken. Alleen bij de oudere Yikes zou het problemen geven...

kijk hier

[quote:120dd6bef6="Deskman"]Nee hoor, je kunt er een dual van maken. Alleen bij de oudere Yikes zou het problemen geven...

kijk hier[/quote:120dd6bef6]

Ok, ik denk dat je gelijk hebt, wel weer 2x zo duur…

hey fokker,

Ik ben het niet helemaal met je eens.
OSX kan misschien wel met meerdere procs werken (finder zeker niet) maar wat heb je er aan op je desktop???
In sommige apps is het zeker handig, als je computer ook werkelijk voor een dual gemaakt is.
Als dat niet zo is, dan verstoppen je bussen, en is het het geld dus niet waard, minimale versnelling.
Zin heeft het alleen als je apps multithreaded zijn en dan alleen als je erg veel data te verstouwen hebt. En natuurlijk als je een dvd tje aan het kijken bent en ook een pdf aan het maken bent, acrobat is trouwens niet multithreaded geloof ik.
Je kan het gelkd van een dual beter in je zak houden en een single kopen, ik denk dat de prijs kwaliteit daar beter van is.

greetzz

Of je een dual de prijs waard vind is niet aan ons. Dat hangt van geld en wensen af. Maar je zit mis als je zegt dat de machines niet voor een dual processor gemaakt zijn. Alle z.g.n. gigabit G4's hebben een 'dochterbordje' met de enkele of dual processor er op. Er is steeds hetzelfde moederbord gebruikt voor alle enkele en dual versies. Bovendien is OSX dusdanig opgebouwd dat de processorcapaciteit wel degelijk optimaal benut wordt, ook als het om programma's gaat die niet zelf MP-savvy zijn. OSX stuurt dan het ene proces via processor 1, het andere naar processor 2 en kan dat continu bijsturen.

Lees meer over upgrades hier en over de finder sttat te lezen[quote:79dea76f79=“Aplle”]Maar er is meer
Finder bevat openspringende mappen zodat je nog eenvoudiger kunt navigeren. Bovendien is Finder nu multithreaded voor optimale prestaties…[/quote:79dea76f79]

hij heeft geen gigabit G4

greetzz

Tip voor aankoop en ze zijn zelfs nog snel ook van leveren. (zie volgende link) http://www.macsales.com/ Hier heb destijds mijn GeForce Ti 4600 angekocht en had die binnen de 3 dagen geleverd aan mijn deur, en dit terwijl deze hier nog niet verkrijgbaar was :wink:

[quote:e92a83018e="ateazz"]hij heeft geen gigabit G4 greetzz[/quote:e92a83018e]

Want? Kan, maar het staat nergens…

Mijne heren....

Na al jullie wijze raad heb ik tocch besloten om het eens te gaan proberen en mijn oog is gevallen op een OWC Mercury Extreme G4/1.4GHz (http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=6222&Item=OWCME41400L2DL).

Ik laat jullie het wel weten als ie binnen is en of ie een beetje bevalt.

gegroet en mijn dank…

hey deskman,

Dan heb je niet goed gelezen, hij meld datie een 400MHz heeft, dus geen gigabit.

greetzz

[quote:7805196259="ateazz"]hey deskman,

Dan heb je niet goed gelezen, hij meld datie een 400MHz heeft, dus geen gigabit.

greetzz[/quote:7805196259]
okee