Proefkleuren in kleurmanagment: papierwit

Wanneer ik proefkleuren instel, bv. in Photoshop of InDesign en ik kies 'Eigen...' om daar papierwit/inkt zwart aan te zetten, slaat mijn 'papier' ('wit') op het scherm naar wel een extreem blauw/lavendel. Dat de boel wat 'flauwer' wordt is natuurlijk wel de bedoeling, maar het simuleren van papierwit is wat extreem. (even ogen dicht, weer kijken helpt niet, het is echt lavendelblauw) Kleurinstellingen zijn hetzelfde (RGB Adobe, CMYK Euroscale, Zwartpunt verbreding aan, Adobe CMM, in Photoshop is rendering perceptueel, in InDesign relatief colimetrisch)

In Colorsync zelf in OS X staat RGB Adobe, op de display instellen verandert niets.

Iemand suggesties?

De monitor is een 20" Apple cinema display

Mijn eerste vraag: Is je monitor middels een hardware clibrator gecalibreerd?

Als dat niet het geval is, zou het daar wel eens aan kunnen liggen; Je systeem rekent wel correct, maar omdat de monitor niet is gecalibreerd, toont het verkeerd.

Ook ben ik benieuwd naar het papierwit van je CMYK profiel.
Als je dat niet weet kan je het volgende proberen:

• Maak een ieuw leeg CMYK bestandje aan, gevuld met wit.
  • Zet tijdelijk je Rendering Intent in je kleurinstellingen op ‘Abosuluut Colorimetric’
  • Mbv van je info palet, bekijk de CIE-Lab waarde van het wit.
  • Vergeet niet om je kleurinstellingen terug te zetten.

Ik hoor het wel.

Erik

Bedankt, het zit 'm in InDesign vooral. in Photoshop klopt de zaak wel, (perceptueel, ik werk vooral met fotomateriaal dat tot het laatst RGB blijft en via scripts wordt omgezet (LAB, helderheidskanaal USM verscherpt en naar CMYK kleurruimte, een aangepast euroscale profiel C) maar in InDesign verloopt de boel naar veel te veel blauw, de rendering is daar voor het document relat. colim. maar elke afbeelding heeft zijn eigen rendering (bij het importeren van afbeeldingen, profiel wordt behouden als het nog niet aangepast is in photoshop, vaak materiaal va derden en stock foto) perceptueel of verzadiging voor fotomateriaal de rest relt. colim. (oftewel inDesign kleurruimte) en bepaalde afbeeldingen absoluut colim. (staafgrafieken ed). Het is het papierwit dat in InDesign te veel verschuift: wit/zwart aan vertaalt naar papier en dat weer naar het monitorwit is sterk uit balans. Maar... ik heb nu begrepen dat meer daar last van hebben, softproofen in PS met 'Eigen...' en wit/zwart aan is daar OK, bij InDesign (en met dezelfde algemene kleurmanagement istellingen) maakt daar wat anders van.

De monitor is gecalibreerd (BARCO), en we hebben diverse oude profielen gekozen voor de monitor om te kijken of het lag aan de vertaling van monitorwaarden, maar hoewel het wel wat verschilt is InDesign vreemd met zijn wit interpreatie…

D65 als calibratie overigens.
Er hangt wel een tweede beeldscherm aan, zou dit de boel door elkar kunnen gooien? Het tweede beeldscherm is een 19" TFT voor de paletjes.

Wat een verhaal weer he/
Bedankt in ieder geval zo ver voor je reactie.

Ik heb in InDesign inderdaad ook wel vreemde papierwit simulaties gezien. Ik dacht eerst dat je met name in Pshop last had van extreme papierwit simulatie.

Ik heb in ID ook wel eens rare papierwit simulaties gezien, maar kan ze nu even niet meer naar voren halen.

Wellicht leest AdobeTon mee, en heeft hij nog een idee?

Erik

[quote:234c8f24f5="Erik Koldenhof"] Ik heb in ID ook wel eens rare papierwit simulaties gezien, maar kan ze nu even niet meer naar voren halen.Erik[/quote:234c8f24f5]

Bij mij doet ie het ook, het is een soort lichtblauw, lijkt in ieder geval niet correct te zijn.
Als je een ander CMYK profiel kiest verandert de kleur wel. Bij “ISO uncoated yellowish” wordt ie gelig, wat te verwachten viel. Maar of dat dan wel een nauwkeurige simulatie is ?
Met het door mij gebruikte profiel voor krantenpapier is de simulatie in ieder geval veel te extreem (grauw)
Volgens mij kun je de optie papierwit maar beter niet aanvinken in ID

[quote:234c8f24f5=“Erik Koldenhof”]Wellicht leest AdobeTon mee, en heeft hij nog een idee?[/quote:234c8f24f5]

Of AdobeHenk ? :wink:

Ik kan me goed voorstellen dat voor een printproof (dus perssimulatie) wit/zwart meegenomen moet worden, dan gebeurt hier ook (Abs. colim., overdrukken simuleren), maar dat 'soft'proofen met Bv. ISO coated op scherm is zo niet best: de te sterke rendering van wit (of zoals ik lees blijkbaar ook kranten'grijs') beinvloedt ook sterk de kleurperceptie van de rest van je document op scherm, echt softproofen blijft in InDesign niet echt mogelijk zo... In Photoshop kun je bij softproofen en 'Eigen...' behalve wit/zwart ook nog de rend. intent op Abs. colim. zetten. In inDesign moet je, als ik het goed zie, eerst in het kleurbeheer zelf naar abs. colim. en dan weer terug naar eigen. Misschien dat in de komende versie van InDesign de Photoshop wijze ook kan worden gebruikt...

(Zet in InDesign maar een SWOP coated als uitvoer profiel: mintgroen papier…)

Rob, Henk?

Ton en Henk laten zich niet horen. Zal zelf nog maar eens een poging wagen...

[quote:c8d248089f=“Macteach”]In Photoshop kun je bij softproofen en ‘Eigen…’ behalve wit/zwart ook nog de rend. intent op Abs. colim. zetten. In inDesign moet je, als ik het goed zie, eerst in het kleurbeheer zelf naar abs. colim. en dan weer terug naar eigen.[/quote:c8d248089f]

In Photoshop werk je met één beeld tegelijk, in ID met meerdere beelden in een document. Elk beeld in Indesign heeft zijn eigen rendering intent. Vandaar dat je de rendering intent bij Photoshop wél kan kiezen in de proofsetup en bij ID niet.

Als je een absoluut colorimetrische rendering wilt (van de proefruimte naar je monitor), moet je bij de Proof setup het vinkje bij “paper white” aanvinken, dan is de rendering absoluut colorimetrisch.

Als je aleen “ink black” aanvinkt wordt de zwart punt compensatie (van de proefruimte naar de monitor) uitgezet.

Als je “paperwhite” en “ink black” geen van beide aanvinkt krijg je een relatief colorimetrische rendering met zwartpunt compensatie.

Dus in theorie zou je inderdaad de beste softproof krijgen als je “paperwhite” aanvinkt.

[quote:c8d248089f=“Macteach”]Ik kan me goed voorstellen dat voor een printproof (dus perssimulatie) wit/zwart meegenomen moet worden, dan gebeurt hier ook (Abs. colim., overdrukken simuleren), maar dat ‘soft’proofen met Bv. ISO coated op scherm is zo niet best: de te sterke rendering van wit (of zoals ik lees blijkbaar ook kranten’grijs’) beinvloedt ook sterk de kleurperceptie van de rest van je document op scherm, echt softproofen blijft in InDesign niet echt mogelijk zo…[/quote:c8d248089f]

Dat het papierwit zo extreem weergegeven (lijkt) te worden komt doordat je in Indesign altijd monitorwit blijft zien in je pasteboard, vensters en menu. Je ogen kunnen zich daardoor niet aanpassen aan het “papierwit” en dat als wit zien. In photoshop kun je alle vensters en menubalk verbergen, en de achtergrond zwart maken, en daarmee schakel je de invloed van de omgeving uit.