Ik ben dus (nog)steeds op zoek naar een scanner die van goede negatieven goede scans kan maken.
Inderdaad zul je denken, wat moet je dan met een flatbed. Dat is omdat ik ook al vele foto’s heb die ik ook wil inscannen, dus 2 in 1 lijkt mij logisch.
de epson 4870 lijkt mij een goede optie, maar is die, denken jullie?, professioneeel genoeg???
:x :x
Of het professioneel genoeg is kan ik pas beoordelen als je aangeeft wat je eisen zijn. Wat ook een heel mooie scanner is (en zeker ZEER professioneel) is een Imacon Flextight. Dat is een scanner waar je negatief/dia op een soort trommel gespannen wordt en rond wordt getrokken. Een aantal van hun scanners bied ook de mogelijkheid om prints te scannen (die tevens rond worden gebogen). Dat rondbuigen heeft als grote voordeel dat het te scannen gedeelte absoluut vlak ligt t.o.v. de CCD.
Bekijk hun site maar eens op www.imacon.dk
Voor het heel serieuze werk: www.esko-graphics.com
Wij hebben een Scanview F8 flatbedscanner, die nu bij Esko wordt verkocht, maar we praten wel over andere prijzen, hoor... :sealed:
De Epson is zoals dat heet een ‘prosumer’ scanner. Een redelijk geprijsd apparaat met veel opties, maar niet de echte top. Maar ook een heel moderne scanner die tot veel in staat is.
Het heeft dus niet zoveel zin om dan met scanners van 20.000 euro aan te komen.
Persoonlijk ben ik niet zo van flatbed-scanners die ook dia’s kunnen scannen. Tot nu toe is wat ik er van gezien heb matig van scherpte en het contrastbereik is ook niet echt optimaal.
Wil je veel dia’s of negatief scannen, koop dan een serieuze filmscanner. Bij Mail-a-mac is de Nikon 4000 nu in de opruiming. Prachtig apparaat voor kleinbeeld, degelijke software en met firewire aansluitng behoorlijk snel.
Ik ben geen voorstander van een flatbed scanner die ook dia's scant. In zo'n geval gebruik je maar een gedeelte van het objectief om dia's of negatieven te scannen (uitzonderingen daargelaten, de Heidelberg Topaz schakelt intern om naar een ander objectief).
Ik zou opzoek gaan naar een goede flatbed scanner voor opnamemodellen, een een scanner om dia's/negatiefstroken mee te scannen.
En het is te hopen dat Linotype, Heidelberg of Hell weer scanners gaat maken.
Ach, voor het meeste gebruik voldoet de epson echt wel heel goed. Ik heb m'n nikon coolscan IV weggedaan omdat de epson 3200 eigenlijjk net iets beter is voor kleinbeeld dia's en bovendien kan ik er ook middenformaat mee scannen.
Het enige nadeel is dat 4x5 inch gaat hangen als het met de bolle kant naar beneden ligt.
Natuurlijk is de imacon beter, maar als je A4 prints gaat maken maakt het echt niet uit en het prijsverschil wordt je koud van.
Dus: Epson prima voor meeste gebruik(natuurlijk wel met kleurprofielen werken), en een imacon kun je op een aantal plaatsen wel een uurtje huren als het echt perfect moet zijn,( in A’dam in ieder geval bij Capi en Marx en Schuuring) Het vlaktrekken geeft vooral bij de grotere formaten een beter resultaat
[quote:2dee9bf5f4="awi"]Ach, voor het meeste gebruik voldoet de epson echt wel heel goed. Ik heb m'n nikon coolscan IV weggedaan omdat de epson 3200 eigenlijjk net iets beter is voor kleinbeeld dia's[/quote:2dee9bf5f4]
Sorry, nu krab ik me toch even achter de oren, wat heb je in vredesnaam met die CS IV gedaan dat ie mindere scans van 35 mm. geeft???
[quote:d596c090d8="Deskman"]Heeft iemand nog duurdere opties??
De Epson is zoals dat heet een ‘prosumer’ scanner. Een redelijk geprijsd apparaat met veel opties, maar niet de echte top. Maar ook een heel moderne scanner die tot veel in staat is.
Het heeft dus niet zoveel zin om dan met scanners van 20.000 euro aan te komen.
Persoonlijk ben ik niet zo van flatbed-scanners die ook dia’s kunnen scannen. Tot nu toe is wat ik er van gezien heb matig van scherpte en het contrastbereik is ook niet echt optimaal.
Wil je veel dia’s of negatief scannen, koop dan een serieuze filmscanner. Bij Mail-a-mac is de Nikon 4000 nu in de opruiming. Prachtig apparaat voor kleinbeeld, degelijke software en met firewire aansluitng behoorlijk snel.
Inderdaad heb ik geen 20000 euro maar ik wil ook 6x7 negatieven scannen, kan een nikon 4000 dat ook?
Zon niet, wat zijn de meningen over de microtek flatbed i990??