Progje voor aantekeningen in de les?

Ik heb pas m'n eerste Mac besteld (een iBook) en ben van plan deze o.a. te gebruiken om aantekeningen te maken op school. Dat zou ik natuurlijk in een gewone text editor kunnen doen, maar dat lijkt me onhandig. Docenten maken vaak schema's en/of tekeningen op het bord om een en ander te illustreren of duidelijker te maken. Ik ben dus opzoek naar een programmatje waarmee je dat kan doen. Iets dergelijk zou je misschien ook wel in Photoshop kunnen doen maar ik denk niet dat je dan vlot genoeg kan werken om EN de aantekingen etc over te nemen EN op te letten tegelijk.

Wie weet hier een goede oplossing voor ?

Is volgens mij niet beschikbaar. Althans, ik ben het nog nooit tegen gekomen. Daarnaast vraag ik me ook af hoe je ooit zoiets zou moeten bedienen. De touchpad van je iBook is daarbij niet erg praktisch en een gewone muis eigenlijk ook niet.

pen en papier.

Alternatief, tekentablet. Maar dat lijkt me tijdens een college niet geslaagd. Bij Office X zit in Word een aantekeningenmaken modus, misschien is dat wat. Tekeningetjes blijven een probleem.

Ik ga nu iets héél sufs zeggen...

Maar… Ik gebruik daar een Sorbo kladblokje voor. En dan de velletjes onder de scanner door en inplakken in Word of NeoOffice of welke tekstverwerker dan ook.

Waarom?

Ik heb geprobeerd te tekenen met een stuurvlak, dat werkt niet. En met een muis werkt het ook niet, om de simpele reden datje loopt heen en weer te klo*ten met vierkantjes en lijntjes en tekst erin en weet ik wat nog meer. Ik kan dat écht niet bijhouden hoor :wink:

Kijk eens op http://flyingmeat.com/voodoopad/ .

Ziet er veel belovend uit. Zal het zeker proberen zodra ik me iBook binnen heb. Btw:

Ik vind zelf de notebook-view van Word 2004 wel lekker werken. Hij werkt standaard als een soort outliner, waardoor je makkelijk informatie kunt ordenen en je kunt ook tekenen (voor zover dat met je muis gaat).

[quote:551eb24205="illdoc"]Ziet er veel belovend uit. Zal het zeker proberen zodra ik me iBook binnen heb. Btw:[/quote:551eb24205]

Probeer eens omnigraffle
Zat gratis bij mijn powerbook

Is denk ik precies wat je nodig hebt, anders kun je kijken op:
http://www.apple.com/downloads/macosx/productivity_tools/omnigraffle.html

Ik heb na het hier lezen Word ff opgestart en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van die notebook layout. Werkt super en is lekker overzichtelijk. Gewoon een map met papier of een collegeblok blijft voor mij toch de beste combi, dat gekloot met steeds je laptop pakken vind ik niks.

[url]http://www.zengobi.com/products/curio/[/url]

bekijk deze link eens, is een beetje een “verzamel bak” programma, je kunt je documenten erin slepen, tekeningen erin maken, kladblokjes maken, te veel om op te noemen.

Videocam en de les opnemen...

Achter een Laptop gaan zitten tijdens de les is ongeveer een garantie om niet meer op te letten. Zeker als het meer wordt dan aantekeningen tikken maar ook schema’s tekenen.

Schrijfblok, setje fineliners en een B6 potlood zijn echt nog steeds de betere oplossing.

Pen (of potlood) en papier is inderdaad het beste, vooral als je de aantekeningen maakt volgens het zg. Cornell-system: zie http://www.clt.cornell.edu/campus/learn/LSC%20Resources/cornellsystem.pdf

Maar het komt steeds vaker voor dat studenten colleges integraal opnemen met een MP3-speler. Ik ben daar geen voorstander van, maar goed, het gebeurt.

tijdens de opendag van college of multimedia in amsterdam werd er aangeraden een memo recorder of iets anders te gebruiken om de les op te nemen zodat je beter je aandacht bij de kan houden. straks kan je gewoon een mp3tje of mp4tje downloaden om thuis rustig de les uit te werken, althans dat denk ik.

daan.

Ja, maar wat daar vooral achter steekt is dat steeds meer studenten gewoon niet meer in staat zijn om fatsoenlijk aantekeningen te maken, en hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. En dus nemen ze alles maar op. Van dat zorgvuldig uitwerken zal bij velen dan ook weinig terecht komen.