progje voor ww achterhalen... welke is dat [OPGELOST]

Hallo,

Lang lang geleden, toen ik nog een PC gebruiker was had ik een klein programmatje gevonden dat reeds ingetikte ww kon achterhalen. Voorbeeld: Bij een FTP programma heb je vaak je gebruikersnaam en ww al standaard ingevoerd staan, dan vink je aan: onthouden. Je hoeft je ww niet steeds opnieuw in te tikken. Op de pc had ik dus een programmatje die de ingetikte ww kon omzetten van sterretjes in characters. Er werd dan een TXT file gegenereerd waarin ik dat wachtwoord kon achterhalen. Ik hoop dat julie snappen wat ik bedoel. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Weet iemand van jullie misschien of dit progje ook voor de mac bestaat en hoe het heet?

Ik heb een ibook met daarop het wachtwoordn opgeslagen in een FTP programma. Nu wil ik ook vanaf mijn Imac gaan ftpen, maar ik ben dat ww vergeten. Ik hoop dat jullie me kunnne helpen,

RobbeS

Wachtwoorden staan in je keychain. (Tenminste, bij de meeste apps.) En die kun je na invulling van het rootwachtwoord gewoon bekijken.

hmm, in mijn keychain... hoe kom ik daar?

ga naar spotlight; en typ daar "keychain" in; en dan vind je het wel ... het noemt "system.keychain"

of via de finder in de volgende map: Macintosh HD/library/Keychains

@Lord_spianoman, @Nietzman

dank voor jullie snelle reactie… het is me gelukt.

Weer vebazend simpel… als windowsgebruiker leer je oplossingen altijd verweg te zoeken… Dat moet ik echt eens afleren.

bedankt,

Robbes

[quote:9def12ee5c="Lord_spianoman"]ga naar spotlight; en typ daar "keychain" in; en dan vind je het wel ... het noemt "system.keychain" of via de finder in de volgende map: Macintosh HD/library/Keychains[/quote:9def12ee5c] Hmm, beetje vreemde weg... Het utility Sleutelhangertoegang (Keychain) staat in de map Programma's/Hulpprogramma's.

Ja, je kan dingen makkelijk vertellen, maar ook ingewikkeld. Gelukkig zorgt een dubbelklik op system.keychain (waar Lord_spianoman Robbes naar toe leidde) ervoor dat het programma Sleutelhangertoegang (of Keychain) geopend wordt. En zo is iedereen weer happy :lol:

Mja als je niet weet waar het staat, maar je wil wel helpen dan moet je zoeken hé. Dan bestaan er nog van die mensen die zelfs daar dan kritiek op hebben ;-)

Zeker geen kritiek :) Het is meer dat een gebruiker die onbekend is met deze materie waarschijnlijk wel de logica inziet van het openen van het hulpprogramma 'Sleutelhangertoegang' om te zoeken naar wachtwoorden, en minder makkelijk begrijpt dat een bestandje uit de HD/Bibliotheek genaamd 'System.keychain' een progje doet openen met de naam Sleutelhangertoegang... Vandaar... :innocent: