Programma dat waarschuwt bij uitvallende verbinding

Dag iedereen

Ik zoek, maar heb nog niet gevonden, een programma dat een geluid maakt op het ogenblik dat de internetverbinding het laat afweten. Ik zit namelijk tamelijk ver van de wifi-zender, zodat plots het internet wegvalt (en dat terwijl ik nog steeds verbonden ben met het basisstation).

Vooral vervelend is dat de meeste programma’s, zoals vb. Skype, dat niet direct opmerken en ik onbereikbaar ben zonder dat ik het weet.

Kent er iemand zo’n programma?

Ik weet dat er ooit eens iemand zo'n progje had geschreven maar dit was voor windhoos dus daar ben je niet veel mee hé :( . [size=9:f243b4910b][color=orange:f243b4910b]DeXoN[/color:f243b4910b][/size:f243b4910b]

[code:1:53c5e02549]#!/bin/bash FOO=www.apple.com TIJD=5 while true do ping -c 1 -t 2 -q $FOO && echo Connected... || say Internet Unavailable sleep $TIJD done[/code:1:53c5e02549]

Voila, de power of Unix :wink:

klein scriptje test om de x aantal seconden ( in te stellen met TIJD) of er nog gepingt kan worden naar het internet. Als dit niet meer lukt dan roept hij anders een klein berichtje. Dit scriptje kan je in de achtergrond laten draaien of automatisch laten opstarten met Mac OSX.

[quote:bc90cd11f7="LoveBug356"][code:1:bc90cd11f7]#!/bin/bash FOO=www.apple.com TIJD=5 while true do ping -c 1 -t 2 -q $FOO && echo Connected... || say Internet Unavailable sleep $TIJD done[/code:1:bc90cd11f7]

Voila, de power of Unix :wink:

klein scriptje test om de x aantal seconden ( in te stellen met TIJD) of er nog gepingt kan worden naar het internet. Als dit niet meer lukt dan roept hij anders een klein berichtje. Dit scriptje kan je in de achtergrond laten draaien of automatisch laten opstarten met Mac OSX.[/quote:bc90cd11f7]
Dank je!

Alleen, ik ken niet veel van scripting (wist alleen dat je sh nodig had om te starten). Het lukt me niet zo goed om ervoor te zorgen dat telkens er bij een pingloss, een tellertje verhoogt wordt, totdat er X pakketjes verloren zijn gegaan, waarna pas de melding “Internet unavailable” komt.

Een goed pakketje zet natuurlijk de teller weer op nul.

Alvast bedankt.

Bedoel je meer zoiets ? :

[code:1:2a882dfe6d]#!/bin/bash
FOO=www.apple.com
TIME=1
COUNTER=0
GRENS=5
while true
do
ping -c 1 -t 2 -q $FOO && export COUNTER=0 || export COUNTER=$(($COUNTER + 1))
echo $COUNTER
if [ $GRENS -lt $COUNTER ]
then
say Internet Connection Lost
fi
sleep $TIME
done[/code:1:2a882dfe6d]

idd dank je!