programma voor partities maken op mac

hoi mac dudes :)

heb een vraagje aan jullie kennen jullie een programma waar ik partities kan maken,
in mac liefst een gratis want diskstudio is betalend zag ik,
kan iemand me helpen thanks a lot
bybyb
groetjes tommy

[color=red:340a8f01fa]go long not hard[/color:340a8f01fa]
www.tbskyproductions.com

[size=18:340a8f01fa][/size:340a8f01fa]

Je kunt het gratis met OS X doen als je schijf nog leeg is.

Daarbij komt nog eens dat het helemaal niet aan te raden is met een Mac. Op Windows heeft het voordelen, maar op de Mac nauwelijks.

thanks da hebben we ook weer bijgeleerd stap voor stap groetjes :)

Als je schijf nog leeg is kan het gewoon met de CD-rom die bij je Mac zit.

Als er eenmaal al wat bestanden op staan kan het alleen met (dure) software, maar geen van allen kunnen ze garanderen dat je niks wijt bent. Je zal de eerste niet zijn die ineens alles kwijt is.

Ik heb het aanvankelijk ook gedaan, maar het heeft eigenlijk geen voordelen. De partities zijn altijd verkeerd, je komt altijd net een beetje ruimte te kort op die ene partitie.

[quote:1d6784c74c="unSOUND"] Daarbij komt nog eens dat het helemaal niet aan te raden is met een Mac. Op Windows heeft het voordelen, maar op de Mac nauwelijks.[/quote:1d6784c74c]

Pardon !? Mag ik dan een andere mening verkondigen ?
Ik ben een groot voorstander van partitioneren, en wel om de hele simpele reden dat ik zonder probleem mijn systeempartitie kan herinstalleren zonder het gedoe die schijf eerst leeg te moeten maken.
Zoals we hier wel vaker moeten adviseren is een herinstallatie, of schone installatie, helaas wel vaker noodzakelijk bij aanhoudende systeemproblemen.

Aangezien ik de folders van ITunes/IMovie/IView/Word naar een andere dan de systeempartitie save, hoeft een systeemcrash geen al te groot probleem te zijn en hoef ik ook nooit om foto’s ,muziek en correspondentie te vrezen.
Uiteraard maak ik wel regelmatig back-ups naar een externe HD.

Maak de systeempartitie niet al te klein , dat kan later wel problemen opleveren…dus bij een kleine HD zal het inderdaad niet veel zin hebben.

Verder is een 2e partitie ook handig om van daar af op te starten en diskproblemen te herstellen op de andere partitie.

[quote:88b13f5c05="KingCarp"][quote:88b13f5c05="unSOUND"]Op Windows heeft het voordelen, maar op de Mac nauwelijks.[/quote:88b13f5c05]Ik ben een groot voorstander van partitioneren, en wel om de hele simpele reden dat ik zonder probleem mijn systeempartitie kan herinstalleren zonder het gedoe die schijf eerst leeg te moeten maken.[/quote:88b13f5c05] Dacht je echt dat ze daar geen rekening mee hielden daar bij Apple ? Je kunt OS X uiteraard installeren zonder verlies van data.

[quote:f5eb87730f="unSOUND"][quote="Dacht je echt dat ze daar geen rekening mee hielden daar bij Apple ? Je kunt OS X uiteraard installeren zonder verlies van data.[/quote:f5eb87730f]

Dan moet je wel ff uitleggen dat je bedoeld dat herinstallatie met behoud van instellingen mogelijk is. Maar dat is uiteraard NIET wat ik bedoel, lees het nog maar eens. Bij een schone installatie heb je dan toch erg veel werk.En hopelijk heb je dan een extra HD voorhanden, die groot genoeg is !? Bij jouw PBtje zal partitioneren niet zoveel uitmaken [dat schreef ik ook al], maar als je een 120 gig of nog grotere schijf hebt, maakt dat wel degelijk uit. Nog afgezien van als je een 250 gig hebt! Ook het wegschrijven van data naar andere partities bespaard je veel zorgen.
En zoals gbruit ook zegt is het makkelijk om een 2de opstartschijf erbij te hebben.
Voor grotere schijven vind ik partitioneren bijna een must!

[quote:5b6b7b4763="KingCarp"]je bedoeld herinstallatie met behoud van instellingen Maar dat is uiteraard NIET wat ik bedoel.[/quote:5b6b7b4763] Ik heb het over installeren met behoud van ALLE bestanden, niet alleen met behoud van instellingen.

[quote:5b6b7b4763=“KingCarp”]Bij jouw PBtje zal partitioneren niet zoveel uitmaken [dat schreef ik ook al], maar als je een 120 gig of nog grotere schijf hebt, maakt dat wel degelijk uit. [/quote:5b6b7b4763]
Ik heb geen PBtje, ik heb een PowerMac met daarin 2 grote schijven, waarvan 1 gebruikt wordt voor eigenlijk alles. Systeem, foto’s, muziek, alles.

[quote="unSOUND"][quote:a5c79c1cb8="KingCarp"]je bedoeld herinstallatie met behoud van instellingen Maar dat is uiteraard NIET wat ik bedoel.[/quote:a5c79c1cb8] Ik heb het over installeren met behoud van ALLE bestanden, niet alleen met behoud van instellingen.

Ja,ja je weet het natuurlijk beter, maar niet iedereen is ervaren genoeg om tussen de regels door te lezen, als jij liever zonder partities draait is dat jouw goede recht, maar laat mij dan degenen voorlichten die er wel wat in zien. Als je liever spijkers op laag water zoekt ,is dat natuurlijk ook mogelijk,…nogmaals voor de anderen dan, leuk hoor als je een hele schijf moet gaan leeghalen, want bij een schone installatie is het wel de bedoeling dat je alles eraf gooit. Vooral de wat minder ervaren Mac gebruiker zal er veel plezier van hebben. Ik krijg regelmatig het resultaat te zien van ondeskundig gebruik, en het is dan toch echt heel erg makkelijk om het syteem binnen 15 minuten er weer schoon op te zetten…of om een eerder gemaakte OSX kloon terug te zetten.
En nogmaals , ik gebruik de partities ook om mijn data van ITunes/IMovie/IView en Word er direct naar weg te schrijven.

Ik partitioneer ook altijd, om de reden dat ik Protools (opnamesoftware) gebruik. Protools raadt het gebruik van de de systeempartitie voor opnamen ernstig af, dus moeten er bij mij altijd 2 partities zijn. Protools meldt dat overduidelijk in haar documentatie.

Er zjn dus wel degelijk geldige argumenten om te partitioneren.

Ik heb in het verleden wel eens een extra partitie gemaakt en zie het mensen om me heen wel eens doen. Heb er niets dan spijt van gehad. Altijd de verkeerde keuze gemaakt in grootte van de partitie. En als je schijf klapt klat de patitie vrolijk mee. Daarom heb ik thuis een extra HD in m'n G5 zitten. Op de eerste draait het systeem, op de andere staan alle bestanden (foto's, muziek, iTunes libary, brieven etcetc). Op de 2e HD staat ook de backup van het systeem en op de eerste een backup van de belangrijkste bestanden. Op het werk doen we tot nog toe ongeveer ghetzelfde maar dan met een externe FW HD aan elk systeem. Binnenkort gaat daar de hele bups naar een server.