programma's crashen en geen systeemvoorkeuren meer...HELP!!!

HELP!

Ik was gisteren via ‘programmatuur-update’ aan het updaten en tijdens de optimalisatie liep alles volledig vast. Waarschijnlijk door Acquisition, die tegelijkertijd was vastgelopen en niet meer geforce-quit kon worden. Niets hielp, dus ik heb mijn mac uitgezet en weer opnieuw opgestart. Alles leek te werken, maar op een aantal (zeer cruciale) dingen na:

Mijn systeemvoorkeuren openen niet meer. Mail haalt wel mail op maar knalt er dan onverwacht uit. Safari knalt eruit bij downloaden van iets. Acquisition knalt eruit. Mijn klokje was weg en mijn inlognaam rechtsboven was weg.

Met ‘schijfhulpprogramma’ van alles gedaan (permissies herstellen e.d.) maar niets hielp. De combo 10.3.3 van internet gedownload (met explorer, want die werkt wel normaal) en daarmee wel mijn klok en inlognaam rechtsboven teruggekregen, maar de rest werkt nog steeds niet.
Wat kan ik nog doen? Natuurlijk kan ik alles gewoon formateren en opnieuw erop zetten, maar dat is een heleboel werk. Kan ik nog wat anders proberen?

Oh ja, ik heb een G4 en draai 10.3.3.

Het lijkt me dat jouw syteem-update niet goed verlopen is, misschien moet je dat opnieuw proberen? Je hebt ons niet verteld vanwaar naarwaar je probeerde te updaten.

(Een beetje eigenaardig dat je zo’n CPU-vreter als Acquisition hebt laten aanstaan bij zoiets cruciaal als een syteem-update, maar goed dat is nu eenmaal gebeurd)

Ik weet het, ik weet het, ik was een beetje dom. Acquisition was eerst op de achtergrond bezig en daarna verscheen automatisch de programmatuur-update met de laatste security-update, itunes 4.5 en Quicktime. Onnadenkend op installeer geklikt. Ik kan niet opnieuw de programmatuurupdate doen, want dat doet het juist niet. Mijn systeemvoorkeuren openen niet en als ik de software-update onder het appletje selecteer, opent de software-update wel, zoekt naar updates, vindt er 2 (een update voor Idvd en Imovie) en knalt er vervolgens direct weer uit. Er is echt iets goed mis. En ja, nogmaals, ik was niet echt handig bezig en zit nu op de blaren...

Opstarten van de cd-rom en de Disk Utility z'n dingetje laten doen: repareren en permissies herstellen. Helpt 9 van de 10 keer.

Het ei van Columbus is volgens mij in dit soort gevallen: opstarten met de installatie CD (C-toets inge- drukt houden !) , opnieuw installewren met " behoed van archieven en instellingen" of iets dergelijkls. Het Systeem wordt geheel opnieuw geinstalleerd, het oude gooi je na deze herstallatie eruit.Alle pro gramma's doen het daarna feilloos behalve(bij mij althans} Norton en Stuffit deluxe. Die moet je even opnieuw installeren. Na een jaar ploeteren met navenante problemen kreeg ik deze oplossing van de Apple helpdesk ( telaat)

Als je van CD opstart kun je ook als installatie-optie bijwerken van systeem kiezen. Weet niet of dit nu een goed plan is, maar kan geen kwaad, denk ik.

Mocht het allemaal niet helpen, probeer dan DiskWarrior eens! Kan je een complete herinstallatie besparen! 8)

Of...probeer eens als je van de desbetreffende progs de plist weggooit en ze dan probeert op te starten of het dan wel werkt.... En als je daarna weer gaat upgraden, zet alles uit behalve software update, dat als eerste en wacht lang genoeg totdat de updater klaar is met je systeem te optimaliseren (Quicktime 6.5.1 deed er bij mij bijna een half uur over om alles te optimaliseren en te prebinden)...midden daarin je computer uitzetten omdat Acquisition of andere progs (lijken te) hangen is vragen om moeilijkheden.....

Bedankt voor al jullie suggesties. Ik ben een weekendje weggeweest en lees ze net. Ik ga vanavond of morgen het een en ander proberen en zal jullie laten weten of het is gelukt.

Ik beloofde om nog even te laten weten of het gelukt was en dus bij deze. Ik heb uiteindelijk met de installatieschijf een archive & install gedaan en nu werkt alles weer. Gelukkig!