Programma's naar prullenmand > meer snelheid?

Kan ik, door een aantal programma's die ik toch nooit gebruik weg te gooien, mijn computer onder Tiger sneller maken? Vooral wanneer ik misschien een tikkeltje te weinig werkgeheugen heb? (OK ik kan ram erbij kopen, maar stel dat ik dat niet doe).

Als deze progjes niet worden gestart door Tiger, gebruiken ze geen werkgeheugen of processorsnelheid. Je hebt in dat opzicht geen voordeel van het weggooien van de programma's. Voor zover ik verder in dit en andere forems heb kunnen lezen kun je de geintregreerde programma's die in Tiger Gebakken zitten beter niet zomaar weggooien. Start ze dus als het kan gewoon niet op.

ps: ram geheugen is relatief goedkoop, als je het maar niet bij apple zelf koopt.

Nee, het in de prullenmand gooien van programma's maakt je computer absoluut niet sneller. Wel zal je iets meer harde schijf ruimte over houden. Maar programma's in je programmamap gebruiken geen werkgeheugen of processorcycles als je ze niet opstart.

De enige reden waarom je computer sneller zou worden als je programma's van de harde schijf verwijderd, is als de schijf zo vol is, dat daardoor het aanmaken/bewerken van virtueel geheugen veel tijd in beslag neemt.

Stel je hebt een 40G schijf en maar 400mb vrij, dan is de computer hard bezig om steeds lege plekjes te zoeken en bij elkaar te rapen.

Als je minder als 10% vrij hebt is zowiezo een goed idee om op te ruimen of een grotere HD te kopen.

[img:d14f299166]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=7165[/img:d14f299166]