Programma's verplaatsen - Hoe verplaats je programma's

hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten, hoe je een programma kunt verplaatsen van lokatie.

Ik wil alles naar de thuismap hebben, dit schijnt het beste en meest overzichtelijk te zijn, maar kan dit? zo ja?

1. Hoe pak ik dit aan?

bedankt mijn appeltje

Ik ga er ff van uit dat je met OS X werkt...

Eigenschap van UNIX-based is dat alles zijn eigen plek heeft. Ik maakte vroeger (onder OS 9 en eerder) ook altijd mijn eigen indeling. Maar ik pas me nu aan. Het is ff wennen maar het heeft veel voordelen.

Ik neem aan dat je met je vraag bedoelt dat je je programma's in de thuismap wilt hebben. Ik weet niet waarom je dit wilt maar denk er nog ff over na. Als je opt/appel/a drukt, bijvoorbeeld, ga je naar de map met je programma's. Als je die gaat verplaatsen, kan je er dus moeilijker bij. Bovendien wordt er ook weleens vaker aangenomen dat er dingen in de map programma's staan. Beter laten staan dus.

Als je programma's hebt die niet in je home folder staan, kan je ze er ook gewoon in stoppen. Wanneer je iets installeert ook de applications folder kiezen als installatielocatie. Wanneer er op andere plekken perse dingen staan die daar ook moeten staan, kan je een alias in de applications folden stoppen. Dan kan je er toch bij. Een mapje met aliassen van veel gebruikte programma's naar de dock slepen is ook wellicht een optie.

Ik hoop dat ik jevraag goed heb begrepen en dat je wat had aan mijn antwoord. Zo niet, mail gerust.

Suc6

Belangrijk is om te weten dat bij systeem updates de installer naar de programma's zoekt en gek genoeg als jij ze versleept of copiëert naar een andere plaats dan kan de installer ze niet updaten.You don't want that!! :p

Thx voor je uitleg, hoewel ik dan geloof ik iets heel stoms heb gedaan, ik dacht dat je de programma's die verkeerd terrecht gekomen waren, gewoon kon verslepen, maar begrijp nu, dat dit niet goed is, hoe kan ik dit oplossen??

Wie kan me even helpen, mijn macje weer op orde te krijgen

alvast bedankt, mijn appeltje

Als het om systeemprogramma's en utilities gaat, dan kan je die het beste in de Applications-map, danwel de utilities-map in de Applications-map plaatsen. Alle andere programmatuur (b.v. games) kan je plaatsen op een plaats die je zelf het plezierigst vindt. Plaatsing in de Home-map of in de Shared-map is een prima idee. Je moet je dan wel realiseren of er ook nog andere users bij moeten kunnen. Als je het in de Home-map plaatst, dan kunnen andere users er niet bij. Als je het in de Shared-map plaatst, dan kan iedere user er bij. Suc6.

p.s. Programma's die je versleept hebt, kun je gewoon weer terugslepen naar de plaats (lees map) waar ze vandaan kwamen.

Hoi Paul

Eerlijk gezegd, snap ik er nu niet veel meer van.
Zal proberen uit te leggen, ben overigens een echte beginner!!

Ik had de vraag van de week gesteld, aan de hand daarvan, heb ik nu netjes mijn programma's zoals al mijn scanner programmatjes, die van de printer, en toast, mijn browsers, mozilla en IE o.a in de programma map gestopt, maar begreep uit de reacties hier, dat, zodra je wat versleept, je een probleem hebt, met eventueel update van deze programmatuur, doordat wat je versleept, niet meer gevonden wordt, nu begrijp ik van jou? dat je wle ten dege gewoon kunt verslepen, maar heeft dit nu wel of niet gevolgen voor je update, oftewel ik wil bijv, de laatste update voor IE ophalen (als er een nieuwe komt), kan deze dan zo de bestaande versie vinden in mijn macje als ik de update wilt uitvoeren?

Verder werk ik alleen op mijn mac, dus er hoeft ook niemand anders bij te komen, wat ik me wel af vraag, ik krijg volgende maand mijn nieuwe mac , met airport, dus, dan krijg ik ook een netwerk tussen mijn huidige ibookje en mac die er bij komt, heeft dit invloed op de users map?

Ik leg het misschien wat krom uit, sorry, maar vind het moeilijk om me op papier hier uit te drukken, wat ik bedoel.

alvast bedankt Anja

Je kunt verschil maken tussen update-programma's die via het internet werken en update programma's die je vanaf een HD opstart.

1. Update programma's via het internet (b.v. Software update in SystemPreferences)
    Voor zover mij bekend wordt er door deze update programma's standaard in de Applications-map en de daaronder liggende Utilities-map gekeken. Als je programma's verplaatst, dan kan de update die niet vinden en zal er GEEN update plaatsvinden.

2. Update programma's opgestart vanaf de HD
    Bijna al deze update programma's zoeken op de harddisk(s) naar het programma dat ge-update moet worden. Het maakt dan dus niet uit waar het programma staat.

Mijn advies was daarom: Hou de systeemprogramma's en utilities in de Applications-map en de Utilities-map.
Voor de rest ben je vrij, want dat soort programma's werkt bijna altijd via het downloaden van een update, die je vervolgens opstart vanaf de HD.
Hopelijk is het nu wat duidelijker?

Wat ik een erg leuk pdf-document vond om te lezen (helaas wel Engelstalig) is The Mac OS X Solutions Guidebook.

Hey ervaren maccer haha

dank je wel voor je uitleg en tevens geruststelling, want ik begon me een beetje zorgen te maken, maar dat is weer weg naar het lezen van jou berichtje

Ik leer het nog wel een keertje haha

bedankt mijn appeltje Anja

Programma's staan niet in je thuis folder (~) aangezien programma's openbaar horen te zijn. Al je gebruikers horen gebruik van de programma's te maken. Laat ze dus gewoon lekker staan, ook al heb je maar 1 gebruiker.

Het kan zijn dat je soms een rare foutmelding krijgt als je programma's naar de "applications" folder wil plaatsen. Bijvoorbeeld dat je geen toestemming hebt. Dat is heel simpel op te lossen. Gooi ze eerst in de "applications OS9" folder, en sleep ze daarna naar de "applications" folder.

Het is ook zeer verstandig programma's die eindigen op .app niet van extensie te veranderen :slight_smile:

Allemaal bedankt voor jullie reacties, en uitleg, ik ben er uit, en dit mede dankzei jullie uitleg, en ook wel een beetje door wat persoonlijke ondersteuning. Die ik hier van een aantal leden heb mogen ontvangen echt helemaal tegek.

Ik hoop dat jullie hulp zo blijft gaan, dan kom ik zeker binnenkort hier niet meer als beginnende maccer, maar als ervaren  :p  maccer, en dat allemaal dankzei jullie hulp en uitleg, nogmaal bedankt

Mijn appeltje Anja