programma's verwijderen

hallo allemaal, ben sinds kort van windows overgestapt naar mac. Helemaal te gek osx. Alleen een misschien kromme vraag. Hoe kan ik programma's deinstalleren. Kan ik gewoon de betreffende folder en programma deleten of is het zoals bij windows dat er nog bestanden in het systeem blijven hangen.

:idea:

Gewoon deleten enkel de preferences blijven achter. Voor je iets installeert altijd de read me lezen daar staat meestal de wijze om te desinstalleren. Maar bij mac is dat over het algemeen "prullemand en weg"

Die Preferences kun je beter ook maar weggooien,want als je ooit dat programma opnieuw installeert, neemt ie gelijk de oude prefs weer mee. Pas op voor Norton. Norton(ja die dus weer) laat dingen staan in de root,nadat je denkt dat je alles hebt verwijderd.Laatst kwam ik die files in terminal als root files tot mijn verbazing tegen.Zelfs in File Buddy had ik ze niet gezien.

bedankt luitjes :P

Ja, er is nog iets: sommige programma's heb je misschien in je "Programma's"-folder staan en andere in je "User/Programma's". Ik ga dus altijd 4 folders langs als ik iets un-install: App's, Preferences en dezelfde binnen de user. Ook heb ik wel eens niet direct duidelijke combi's. Torz had het al over Norton, maar er zijn er meer die bv hun app in de root/apps zetten maar hun prefs in de user/prefs.

Er zijn ook diverse programma's die je met behulp van de installer kunt dëinstaleren. Het verdient natuurlijk de voorkeur het daarmee te doen indien aanwezig.