programmeertaal

Ik heb net 3 dagen geleden mn eerste mac bestelt. Ik programmeerder altijd in Visual Basic.

Draait dit soepeltjes met Virtual PC 6 of kan ik beter iets anders nemen.
Een andere programmeertaal zal overigens geen groot probleem zijn omdat nog niet echt thuis ben in VB, zoveel mis ik dus niet.

Ik heb wel eens gehoord van RealBasic, maar voor de rest zijn programmeertalen voor mij onbekend.

Het is noodzakelijk dat ze ook draaien onder windows

Alvast bedankt,

Pieter Omvlee (switcher)

Je kan met RealBasic ook compilen voor Windows...

Verder kan ik PHP of C++ aanraden als programeertaal…
Maar dat is wel anders dan Visual Basic uiteraard.

Anders ga je toch cacao programmeren, leuke mac apps maken?

Zou kunnen, maar die programma's gebruiken weer andere mensen die géén Mac os draaien, vandaar

Is C++ moeilijk, en écht heeel wat anders dan Vb?
En wat is PHP?

PHP is meer voor webpagina's geschikt...

Dit forum bijvoorbeeld is ook PHP.

aha, dat moet ik dus niet hebben. Dus tot nu toe is realbasic en C++ de enige optie.

Waar kun je C++ voor de Mac krijgen?
Realbasic weet ik wel.
Of zijn er nog andere?

meneer de koekepeer adviseert php als webtaal. is helemaal gratis en werkt prima met een mysql database.

ook is voor php heel veel te vinden op het internet, alles is al een keer gedaan dus daar kun je veel van leren.

maar ik wil geen web-pagina's maken, maar gewone programma's waar je i-net niet voor op hoeft

Om gewoon programma's te maken kan je het beste gewoon de developer tools gebruiken die meegeleverd zijn met Mac OS X. Hiermee kun je Cocoa programma's schrijven, dit is wel stukke ingewikkelder als VB.

Iets wat veel op VB lijkt is REALbasic inderdaad. Het leuke van REALbasic is dat je je programma voor Mac OS en Windows kan compilen. Daarnaast kan REALbasic 5 ook op Windows draaien.

Adriaan

En hoe zal het zitten met vbasic onder virtual pc 6?

Kunnen Cocoa toepassingen ook onder Windows draaien?

Wat is verstandiger om te nemen: RealBasic of C++

C++ is erg heftig om te leren hoor...

- VB onder VirtualPC draait niet. - Cocoa draait niet op windows(machines) (tenzij je een interfaceloze app schrijft, en standaard Cocoa, dan zou je eventueel nog kunnen recompilen voor machines die Next draaien). - Neem RealBasic, C++ is geen programmeertaal voor beginners, en er is geen gebruikersvriendelijke ontwikkelomgeving voor de Mac voor beschikbaar (nee CodeWarrior is [i:950de01029]niet[/i:950de01029] gebruikersvriendelijk).

Ok, dan moet ik dus realbasic professional hebben, probleem is alleen dat dat ding ongeloooflijk duur is.

Kan iemand hem ff missen? :innocent:

Owh ja, vergeef me, ik ben nog maar een groentje,

maar wat moet ik me voorstellen bij Java??? :?
Ik hoor het overal, maar ik weet niet wat het is,
iemand adviseerde me nl. om daarmee te gaan werken

En macrodemia MX??? dat heb ik ook wel liggen…

[quote:a724b63a7e="araminta"]- VB onder VirtualPC draait niet. - Cocoa draait niet op windows(machines) (tenzij je een interfaceloze app schrijft, en standaard Cocoa, dan zou je eventueel nog kunnen recompilen voor machines die Next draaien). - Neem RealBasic, C++ is geen programmeertaal voor beginners, en er is geen gebruikersvriendelijke ontwikkelomgeving voor de Mac voor beschikbaar (nee CodeWarrior is [i:a724b63a7e]niet[/i:a724b63a7e] gebruikersvriendelijk).[/quote:a724b63a7e]

Een advanced programmeer tool kan niet gebruiksvriendelijk zijn, toch heeft Apple dat wel goed voorelkaar gekregen. Bij Mac OS X zit standaard developer tools, deze zijn erg gebruiksvriendelijk (met een goede interface builder). Maar C++ blijft C++.

REALbasic is de tool voor mr_omvlee, je hebt geen Virtual PC nodig, want je kan in Mac OS gewoon een Windows (en/of Mac OS) applicatie compilen.

Java kan ook, dat is ook cross-platform, daarmee werken de programma’s ook op meerdere systemen. Alleen tegenwoordig gaat Windows daar niet zo goed meer mee om.

Adriaan

all right,

ga ik daar voor sparen

en bedankt nog

Ik las in een brochure van de RUG (rijksuniversiteit Groningen) voor informatica dat ze niet leren programmeren in Basic.

Is die taal soms teveel verouderd of zo?
Wel werd er geleerd en gewerkt met C.
komt dat overeen met C++ ?
Aangezien ik waarschijnlijk informatica ga studeren…
In welk programma kan ik C++ gebruiken?
Microsoft heeft hem wel maar volgens mij alleen voor Windhoos platform

Ik kan nu nog makkelijk overstappen…

Basic is oude zooi, daar wil je niet mee dood aangetroffen worden als je serieus met programmeren wilt gaan werken later.

C kun je op ieder platform probleemloos gebruiken.

Appel ondersteunt het zowel onder OS 9 als OS X. C is een voorloper van C++ (de laatste taal is een redelijk geslaagde poging tot het toevoegen van objectoriëntatie aan C). In OS X werk je naar keuze met C, C++ of Objective C, waarbij de laatste ‘echt’ objectgeoriënteerd is. De belangrijkste ontwikkelomgevingen zijn: CodeWarrior (weapon of choice voor een groot gedeelte van de ontwikkelaars op de Mac) en ProjectBuilder.

Reden genoeg om op een Mac met OS X te gaan programmeren: visuele UI builder, standaard versiebeheer en debugging, what more do you need?

en zowel codewarrior als projectbuilder's apps kunnne ook draaien onder windows? Want dat is wel een vereiste.

En welke van de 2 is dan de goedkoopste?
Of is 1 van beiden gratis te downloaden?

In CodeWarrior kun je voor twee (meer zelfs) platformen ontwikkelen, maar dat vereist wel bovengemiddelde kennis, en het pakket is niet gratis. Met ProjectBuilder kun je niet crossplatform ontwikkelen, maar het is wel weer gratis.

Om wat voor software gaat het eigenlijk? Waarom moet het ook op Windows draaien?