ProTools en Midi onder OS X.3

Hallo allemaal,

Allereerst de allerbeste wensen voor een ieder die ze wil ontvangen; veel geluk, gezondheid en muzikaal plezier.

Het jaar 2003 stond voor mij in het licht van een bijna hopeloze, maar vooral dure, zoektocht naar zowel interne als externe geluidmodules voor onder ProTools LE 6.2.2. (op een Mac G4 Powerbook en natuurlijk de MBox van Digi…)

Laat ik beginnen met wat ik precies wil;

Primair wil ik leren goed met het audio gedeelte van ProTools om te gaan. Dat is me met de perfecte hulp van een bekende van dit forum uitstekend gelukt.

Maar nu komt het heikele punt…
Ik wil mijn verzameling gekochte prof. midifiles in Protools laden en ze met een druk op de knop “gewoon” af kunnen spelen. Samen met een of meerdere audio sporen. Mijn gitaartje erbij pakken en lekker spelen!!!
Maar blijkbaar is “gewoon” toch niet zo gewoon…

Ik krijg het gevoel dat deze -naar mijn gevoel- simple wens, minder simpel is dan dat het lijkt. De veronderstelde proffessionele leveranciers draaien tot heden als een kat om de hete berei of geven gewoon geen antwoord en per 1 januari 2004, weet ik nog steeds niets.

Dus dan dezelfde vraag aan jullie;
Wie van jullie hebben ervaring met Protools en Standaard midi files; welke geluidenmodule (zowel extern als virtueel) gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen ermee.

Waarom zou je voor een interne (virtuele) geluiden module kiezen of juist voor een externe via USB of firewire???

Ik zelf gebruik thans (uit nood) een externe sound canvas van Roland (de SD20) op mijn G4 Powerbook onder OSX; leuk, maar niet wat ik er van verwacht, maar wel duur. Bedieningssoftware (editor voor onder OS X) laat nog steeds op zich wachten, ondanks toezeggingen van meneer Roland, maar blijkbaar zijn ze beter in het verzinnen van verkoop verhalen, dat beloftes waar maken…

Inmiddels zijn we -in onze overwegingen- ook beland bij de virtuele geluidendozen en wel o.a. die van SampleTank 2.0. Ook hier geldt weer dezelfde vraag; kan ik er een standaard midifile mee afspelen? Schijnt ook een moeilijke vraag te zijn, maar misschien dat iemand van jullie daar ervaring mee heeft???

Ben heel benieuwd naar jullie reacties en meningen.

Groetjes Kees.

Zoals je misschien al weet hangt de geluidskwaliteit van Standaard Midi files af van je Synthmodule, De uitvinder van Standaard Midi, Roland, hebben daar prima modules voor; de bekenste uiteraard zijn die uit de SoundCanvas Serie (SC-50, SC55, SC88 etc...) Maar wat beter klinkt zijn die van hetzelfde merk maar dan uit de JV serie of XV serie... Andere merken maken uiteraard ook synthmodules die ook standaard midi programs hebben (tenslotte is standaardmidi nix meer dan een afspraak welke geluiden er gekozen worden onder een programnumber) Maar dat hangt af van je smaak, welk merk je het aangenaamst vindt klinken... Samplers zijn eigenlijk gewoon lege Synthmodules, dus inprincipe kan een sampler wel standaardmidifiles afspelen, maar dan met je wel alle 128 bekende geluiden hebben, geplaatst in een bank op de juiste volgorde, niet echt wat ik zou doen. Vraag ik me alleen nog af of je al een midi kaart hebt...? Daar is genoeg van op de markt... via firewire bijna nog nix, maar ook niet echt nodig. USB werkt prima, mits je een beetje een stabiel en goed merk gebruikt. Ik zelf heb een Emagic MT4 (emagic is overgenomen door apple, dus heeft ook prima apple drivers)

Ik ken protools niet maar je kunt volgens mij het snelst een midifile afspelen in bijv. Quicktime. Als je wat meer kwaliteit wilt moet je een interne software synthesizer hebben die zelfstandig werkt of als plugin in een programma zoals Logic Audio, Cubase, Sibelius en waarschijnlijk ook Protools. Hiervan zijn er talloze te koop. Ik heb zelf op OS9 Virtual Sound Canvas van Roland gehad, die werkte prima met midifiles (ook zelfstandig). Deze kon het geluid ook opnemen naar een audio bestand. Kijk eens bij Native Instruments naar Kontakt of bij andere merken, er is genoeg te koop !

Hoi Mek,

Dank voor je reactie. Ja, VSC van Roland draait inderdaad prima onder OS9 en als je in die wereld duikt, blijkt plotseling alles wel onder OS9 te draaien.

Helaas draait mijn muzikale wereld om OSX en daar gaat mijn vraag dan ook over.

Wat mij opvalt, is dat je zegt, dat je met een virtuele soundmodule het gegenereerde midigeluid rechtstreeks op een spoor kan opnemen. Ik weet dat het mogelijk is, maar mijn pogingen hebben tot nu toe gefaald.
Maar dat terzijde; misschien, dat je iets specifieker kan zijn over de mogelijkheden van virtuele soundmodules, werkend onder ~OSX.3, want ik denk niet dat die overal op de wereld te koop zijn. Misschien kan je me wat op weg helpen??
Ik ga de door jou genoemde mogelijkheden eens nakijken op internet!! Misschien dat ze ook onder OSX(.3) werken!

Thanks!

Groetjes Kees.

Vraagje over midi binnen Pro Tools: hoe kan je Pro Tools zelf de midi laten weergeven (via mijn MBox) i.p.v. via mijn externe keyboard?? Is er ergens een setting (die ik niet kan vinden) waar je dat aan/uit kan zetten?

Dan zul je aan de midikanalen softsynth's moeten toewijzen. (als je die hebt tenminste) onder OSX kun je daarvoor de Quicktime-synth helaas niet gebruiken) ProTools zelf heeft geen instrumenten aan boord, en bovendien heeft de Mbox geen midi uit-facilitieiten.

Hoi,

Kies voor een nieuw bestand en daarna voor “importeer midi” . Ik ga er van uit, dat je ergens een bestaande midifile kan benaderen. Als het goed is, zie je -na import- een aantal tracks, die midi informatie bevatten (grijs gekleurd).

Nu nog geluid krijgen uit de midifiles…Ik werk met OSX en heb een externe “geluidendoos” met GM geluiden. Die “doos” is via de USB kabel gekoppeld en wordt door ProTools herkend. Zo niet, dan moet je binnen “Utilitys” wat met de midi instellingen aan de gang.
Nu moet je nog in ProTools aan ieder midi track een overeenkomstige kanaal koppelen van je midi geluiden. Kies daarvoor in het mix windows en de button boven de schuiven (de middelste) en kies daar een vrij kanaal. Koppel de drumtrack aan kanaal 10. Het midispoor dat aan een (GM) geluid is gekoppeld, krijgt nu een kleur.

Het is ook mogelijk om virtuele geluiden, die als RTAS instrument zijn gekoppeld, aan een spoor te verbinden. In dat geval maak je een AUX aan en koppelt je de virtuele geluidendoos als insert aan de AUX en vervolgens ga je te werk als beschreven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en de uitleg duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Kees

Bedankt voor de info! Ik ga ermee aan de slag...