ProTools LE

Wie kan/wil me helpen met wat aanloopprobleempjes met ProTools Le / MBox.

Na installatie van PT LE verliep alles netjes. Op de meegeleverde cd zag ik ook nog een map met te installereren plug-ins. En daarna begon de ellende…
Bij iedere opstart van ProTools krijg ik nu een hele rits foutmeldingen dat plug-in’s wordt geopend / gezocht waar ik blijkbaar niet voor ben geauthoriseerd. Uiteindelijk start PT wel op maar hoe kan ik die serie foutmeldingen verwijderen?

Zelf heb ik geprobeerd PT eerst te de-installeren, maar een echte “uninstall” kon ik niet vinden. Dan maar wat mappen en log files weggegooid, opnieuw alleen PT geinstalleerd, maar ik raak de foutmeldingen maar niet kwijt.

In de handleidingen kan ik hierover niets vinden en in de foutendatabase ook niet.

Wie heeft een suggestie / oplossing

Vast bedankt, groetjes
Kees.

Ik weet niks van het programma af. Maar is het misschien niet een goed idee om eens een mail te sturen naar de fabrikant misschien is het wel een veel voorkomend probleem waar een simpele oplossing voor is...

In je systeemmap zit 'DAE-folder' en daarin zit de map met 'plug-ins' en een map 'plug-in settings'. Haal in deze mappen weg wat je niet meer wil gebruiken/of conflicten geeft. Na het opnieuw opstarten zal PT/DAE er niet meer zoeken. succes Michiel

De standaard meegeleverde plug ins kun je gerust laten staan, daarvoor heb je gewoon authorisatie. Daarnaast heb je denk ik de extra plug ins geinstalleerd, dit zijn demo's. Er wordt voor de installatie duidelijk aangegeven dat dit demo's zijn waarvan de termijn na een tijdje verloopt; vandaar de foutmeldingen. (de demotermijn is voorbij)

Hoe kom je er vanaf: stop de PT-installer CD in je Mac, en kies weer voor de “install LE-plug ins”- installer.
Start de installer op, en kies (na de voorwaarden geaccepteerd te hebben) niet voor een custom install, maar een uninstall, en vink daarbij alle plug ins in de lijst aan. Klik Uninstall, n de plug ins worden verwijderd. daarna heb je als het goed is geen last meer van foutmeldingen. In de plug ins map zitten nu alleen nog de standaard-plug ins. (library>application support>digidesign>plug ins).

Dit zijn de standaardplug ins:
chorus/click/Dverb/dverb as/digirewire/dither/dynamics2/EQ2/flanger/invert-duplicate/mod delay2/multitap delay/normalize-gain change/pingpong delay/reverse-dc removal/signal generator/time compr exp-pitch shift/trim

voor de volledigheid: je kunt ze evt ook met de hand verwijderen,
en dan moeten alleen de standaard pluginsoverblijven.

Hoi Bart,

Inderdaad heb ik -zoals jij terecht veronderstelt- de extra plug ins geinstalleerd en aangezien ik net een week geleden de spullen nieuw heb gekocht (ik ga er van uit dat mij nieuwe spullen zijn geleverd) en ik dertig dagen gebruik kan maken van deze demo’s, heb ik ze dus in al mijn onschuld geinstalleerd.

De plug ins die de foutmeldingen veroorzaken zijn inderdaad ook degenen die jij opnoemt.

Ik denk dat je gelijk hebt, dat ze verlopen zijn want de foutmelding wijst in de richting van niet geautoriseerd zijn. Zal ik toch eens bij de leverancier wat na gaan vragen…

Ook hier weer bedankt voor je tweede geweldige tip. Ik heb ook deze opgevolgd en de zaak is weer probleemloos hersteld!!!

Groetjes Kees.

Na een week hoor je de meldingen niet te krijgen, enige oorzaak die ik kan bedenken is de datum en tijdinstelling; als die ten tijde van het installeren niet goed stond (meer dan een maand terug) dan is dat de oorzaak.

Oh oh, er is alweer een update naar 6.1. Heb je die al? Je kunt nu trouwens ook goedkoop Live 2.1 van Ableton aanschaffen! Dat doen ze omdat Protools vanaf nu zo fijn samenwerkt met Protools. Het ziet ernaar uit dat je er met die plugins wel uitkomt? Iemand nog leuke suggesties op het plugin gebied?

Leuke suggesties heb ik nog niet, maar misschien nog een " leuke" vragen.

Zijn de plug-ins van b.v. Cubase compatible met b.v Pro Tools? Zo ja, hoe krijg ik die dan werkend binnen Pro Tools.

Heeft Pro Tools een eigen virtuele synth.?
Wat ik daarmee wil, is om midi hoorbaar te maken. Dat doe ik nu met heel veel draden en touwen en interfaces en meer van dat, om een externe geluidenbron vast te knopen aan mijn Powerbook en ik wil juist van al die dradenbende af.

Als er een goede virt. synth is, hoe gaat dat dan met de latency?

Sterkte met de hitte!!

Groetjes Kees

Plug ins voor ProTools LE zijn er in twee (protoolseigen) formaten: Audiosuite en RTAS; de eerste is filebased, de tweede werkt real time. (filebased wil zeggen dat PT moet rekenen en een nieuw geprocessed file aanmaakt)

Andere pluginformaten worden niet ondersteund, en of dit in de toekomst gaat gebeuren is onduidelijk.
(Digidesign zou dan ook Apple’s audio-units moeten gaan ondersteunen)
Kijk voor beschikbare Plugins op de sites van Digidesign en Waves.
De keus is nog niet erg groot; nog niet alle plug in fabrikanten hebben hun plug ins voor OS X geschikt gemaakt.
Overigens zitten de "basic"plug ins EQ,galm, flanging,chorus en delay-plug ins als standaard in PT, daarmee moet je toch een heel eind komen.

Als je PT 6.1 hebt kun je kwa virtuele synths alle synths binnen ProTools gebruiken die gebruik maken van Rewire. Daarnaast zijn er nog andere,maar ik weet hier niet al te veel van, ik zweer nog steeds bij echte synths…

Hoi Bart,

Inderdaad, als ik al zover ben, dat ik met alle “basic” plug-ins aan de gang kan en snap wat je ermee wilt kunnen, ben ik alweer een tijdje verder. Dus eerst maar eens stapje voor stapje.

Nog even over de virt. synths.; ik heb inmiddels PT 6.1 gedownload en geinstalleerd en dan zeg jij dat je alle virtuele synths die gebruik maken van rewire, kunt toepassen?

Misschien een domme vraag, maar waar vind ik synth’s die gebruik maken van rewire. Zitten die in LE of moet je die apart kopen en zo ja welke zijn dan “normaal” goed.

Op de Pc gebruik ik de Roland Virtual Sound Canvas 3 / VST en ik vind dat hele acceptabele geluiden (maar misschien heb ik nooit echt goede geluiden gehoord). Deze is wel goed voor OS 9 dus daar zal ik wel niets aan hebben?!

Overigens kwam ik tot mijn vreugde tegen, dat G7 en Sibelius via Rewire samen werken met PT 6.1. Ik gebruik met name G7 nu stand alone met de interne geluidjes van Quick Time en de interne geluidskaart en het zou fijn zijn, als dat ook via de MBox kan.

Gebruikt een van jullie toevallig G7 en heeft daar ervaring mee??

Sterkte met de hitte en groetjes Kees.

Hallo daar,

De laatste discussies zijn weer even geleden en inmiddels ben ik weer een paar stapjes verder, mede door jullie adviezen / aanwijzingen / uitleg.

Toch zit ik nog steeds met het probleem te hannessen hoe ik aan mijn midi eens wat andere geluiden kan toekennen, dan de standaard ingebouwde geluiden van Quick time. Niet dat die slecht zijn, maar wat heet goed…

Dus op aanraden van deze en gene, kocht ik de Omnisynth virtual synth, die nota bene door Digistore zelf wordt verkocht en dan zou je toch denken, dat dat samenwerkt met ProTools. Toch???
Bovendien zit er ook een sample machine by en samples…

Allez, de cd in dun gleuf, klets op de “install” en wat dacht je wat? Krijg de volgende melding;

“This installation requires a System Folder on the destination drive. The
>installation has been cancelled Error 100:1,-43”

Koffiedik voor mij hoor!
Wat kan ik anders dan op de install pictogram klikken zoals ik al bij honderden programma’s heb gedaan.

Nou lijkt het zo simpel om dan even de leverancier te mailen en dat op zich is ook simpel, maar antwoord krijgen lijkt onmogelijk. Nu drie weken later; wel mijn mails ontvangen, maar geen antwoord.

Heeft iemand een suggestie / oplossing om dit probleem op te lossen?
Ik verwacht, dat na installatie deze virtuelee synth ergens in de midi setup te zien zal zijn en dat ik hem dan kan kiezen in plaats van Quick time??

Groeten Kees.

[quote:6052713b12="Kees Frederik"] Allez, de cd in dun gleuf, klets op de "install" en wat dacht je wat? Krijg de volgende melding;

“This installation requires a System Folder on the destination drive. The
>installation has been cancelled Error 100:1,-43”

Koffiedik voor mij hoor! [/quote:6052713b12]

dat betekent gewoon, dat het een OS 9 applicatie is. Je zou op de site van de leverancier eens moeten kijken of er een OSX versie is.

Heb ik dat...... Inmiddels de leverancier (Digistore) gemaild, dat het product voor OS 9.x is en niet voor OS X en dat ze dat in hun site NIET hebben aangegeven. Wel geven ze aan dat het geschikt is voor MacIntosh. Ben benieuwd wat ze terug te melden hebben, anders heb ik binnenkort Omnisynth + Sample Tank LE in de aanbieding........

Bedank voor de tip.