prullenbak op mijn desktop

ik wil dat ding terug... :-) maar hoe doe ik dat? Het schijnt dat een symlink naar "~/.Trash" het zou moeten doen... ?!?

dus:

[code:1:0bc335c339]-s ~/.Trash ~/Desktop/Trash[/code:1:0bc335c339]

en dan kan gewoon vanuit het standaard terminal venster? Ik zou er ook graag eentje willen hebben in de gewone vensters snapje wel… in dat lijstje waar je computer staat, je harde schijf, eventuele disks en verder naar onderen bureaublad, userdirectory, programma’s, documenten, films, muziek en afbeeldingen…

kan iemand me helpen? ben nogal onzeker in de terminal. ik weet niet zeker of ik dit hiermoest posten of in terminal, maar mijn gok is dat het allebei wel past.

Volgens mij heb je de terminal niet nodig. De volgende informatie heb ik van http://www.osxfaq.com/ gehaald.

http://forums.osxfaq.com/viewtopic.php?t=1846

Yeah, it’s easy and really cool. Just open up the trash can from the dock. On the top of the window is the trash can icon. Click and hold that icon until it turns dark, then drag it slightly down into your toolbar. Voila!

Wellicht is dit de oplossing.

wat bedoelen ze hier met toolbar? want als ik dit doe kan ik hem niet naar de lijst met schijven, mappen en dergelijken (waar ik het eerder over had) slepen en daar plaatsen. dat werkt gewoon niet. bovendien vind ik iets doen via de terminal wel gaaf... want dat voelt alsof je dan een aanpassing maakt die mag (in tegenstelling tot truukjes en scripts en dergelijken.. ook al doen die soms hetzelfde)

Hier bedoelen ze de "oude" toolbar van de finder uit MacOS 10.2, toen kon je als het ware shortcuts bovenin zetten. Het truukje werkt niet in de overzichtslijst links in de finder van 10.3

Misschien zo. Vrij vertaald van: http://www.osxfaq.com/tips/baldwin/index2.ws

In Terminal doe je het volgende

[code:1:be16794b0d]cd ~ <enter>
ln -s .Trash Trash <enter>[/code:1:be16794b0d]

Je kunt natuurlijk ook, zoals jij deed, [i:be16794b0d]het naar je home-directory gaan[/i:be16794b0d] ook in het uiteindelijke commando opnemen, maar zo werkt het in ieder geval.

Door dit commando wordt er een zichtbare verwijzing naar het “.Trash”-bestand gemaakt, dat zelf onzichtbaar is.
(ln=link, -s geeft aan dat het een Symbolic link moet zijn, zodat de Finder het als een origineel beschouwt of iets dergelijks, .Trash is het bestand waarnaar gelinkt moet worden, Trash de naam van het nieuwe bestand)

Vervolgens kun je hier in de Finder een alias van maken en deze op je Desktop zetten, waar je er gemakkelijk je eigen icoontje in kan plakken.[/quote]

Of je gebruikt gewoon [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/8107]Wastebasket[/url]. Gratis.

[quote:54065d7bb6="Strifer"] Ik zou er ook graag eentje willen hebben in de gewone vensters snapje wel.. in dat lijstje waar je computer staat, je harde schijf, eventuele disks en verder naar onderen bureaublad, userdirectory, programma's, documenten, films, muziek en afbeeldingen... [/quote:54065d7bb6] Zoiets heet: Finder-venster navigatiekolom :wink: (zie in de Finder onder Archief menu, kom je beide benamingen tegen)

Misschien een triviaal alternatief: in Finder / Weegave / Pas knoppenbalk aan… / Verwijder -icon kiezen, zodat je direct rommel uit een Finder-venster weg kan gooien, zonder 't te verslepen naar de Prullenmand. Oók makkelijk…

geen van beide terminal methodes werkt... gebruik ik mijn eigen dan zegt hij command not found... en gebruik ik de tweede dan loopt hij bij "cd -" al stop... OLDPWD not set geeft ie dan...

Ik he bgeen zin om waste-basket te gebruiken, ik wil het gewoon via de terminal doen. En bovendien is er ergens een eigenaardigheidje met waste-basket, zie website daarvoor.

Strifer, OS X is géén OS7/8/9; aangezien je er net mee werkt, geef jezelf én het OS de tijd om even 'aan elkaar' te wennen, voordat je alles tweakt naar OS oud feel. T'isma een idee?! 8)

Het gaat er hier niet om dat ik alles (alles? whatever.. kom op zeg!) terug tweak naar een oud OS look and feel. Het gaat mij om functionaliteit en die vind ik beter als ik ook een prullenbak op mijn desktop heb staan.

Ik ga niet voor een ander mijn wensen aanpassen die perfect mogelijk zijn zonder anderen er echt mee te storen.

Probleem is nu dus dat die terminal commando’s wel werken, maar dat ze volgens mij niet vanuit de ‘startplaats’ werken als ik de terminal opstart… Die kennis heb ik verder nog niet in de terminal.

Jouw commando begint met -s. -s is geen commando, maar ik geloof een parameter. Het benodigde commando is ln (LN), waarvan -s de parameter (volgens mij heet dit anders, iemand?) is.

Het is goed mogelijk dat je dit commando alleen als root-gebruiker uit kunt voeren. Hiervoor moet je als volgt te werk gaan. Je moet als beheerder ingelogd zijn. In het terminal venster type je het volgende in:

[code:1:c2d19b3242]sudo ln -s ~/.Trash ~/Desktop/Trash[/code:1:c2d19b3242]
Hierna zal de terminal om een wachtwoord vragen. Type je wachtwoord in. Je bent nu root. Dit blijf je maar een paar minuten. Hoeveel precies weet ik niet. Als je man sudo intypt krijg je wellicht een hulppagina met info over het sudo-commando. Dit kan ik nu niet testen, want ik zit op m’n werk op een NT-bakkie te typen… was ik maar vast thuis.

Succes

Op http://www.osxfaq.com/ (daar istie weer) staat ook een UNIX-tutorial: http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/index.ws

Even een tip:

Je hoeft niet per se [code:1:2f05ba25bd]cd ~/ [enter][/code:1:2f05ba25bd] te doen, maar je kan ook gewoon [code:1:2f05ba25bd]cd [enter][/code:1:2f05ba25bd] typen, dan ga je ook naar je home.

Goed... wat ik heb gedaan is het volgende:

[code:1:fd1d7881d9]cd [enter][/code:1:fd1d7881d9]

om het formeel te houden, want er leek niets te veranderen…

[code:1:fd1d7881d9]ln -s ~/.Trash ~/Desktop/Trash[/code:1:fd1d7881d9]

en daarna heb ik dit gedaan… toen ik op de desptop terugkeerde was er een alias map aangemaakt met de naam trash. deze heb ik de naam prullenmand gegeven. Zo heb ik dus mooi de prullendmand op mijn bureaublad terug. Enige probleem is nu dus dat ik het iccontje van de prullenbak er niet op krijg met plakken en kopieren. Bij een normale map lukt het wel. Voorheen zou ik dit met ResEdit oplossen als het normaal niet lukt, maar nu weet ik dat niet… suggesties?

Hoe verwijder je zo'n symbolic link?

hoe bedoel je? nadat je dit hebt gedaan?

btw… mijn vraag over hoe ik het icoon kan aanpassen staat nog steeds…

Je kan die link iig niet weghalen met rm -r... Ik vreesde het al, maar nu heb ik dus mijn .Trash weggeflikkerd... :evil: :x

Heb ik weer wat te klussen. :roll:

En dat icoontje weet ik ff niet… En het heeft nu ook even geen prioriteit, als je begrijpt wat ik bedoel… :mrgreen:

als ik nu iets op mn Trash in de Dock gooi, dan vraagt ie:

The item “xxxffss.xxx” will be deleted immediately. Are you sure you want to continue?

Ja, ik wil die symbolic link kwijt. Want nu verwijst mijn /users/michel/.Trash naar /Prullenmand. Ik wil terug naar de 'startpositie'.

Icoon aanpassen:
Open de Prullenmand (in de Dock)
Toon info
Klik op de Prullenmand-icoon in het infovenster
Kopieer

Selecteer de alias die je maakte
Toon info
Klik op de map-icoon in het infovenster
Plak

je kan toch gewoon die alias wegdroppen? of maak tie hem dan opnieuw aan? of dropt ie het origineel weg als je een alias weghaalt?

dat icoontje irriteert me… lol…