punt op numeriek toetsenbord word een comma?

Hallo,

Ik heb een bedraad origineel apple toetsenbord voor mijn iMac met numeriek blok. Als ik echter op dat gedeelte van het toetsenbord op de ‘’ . ‘’ druk komt er een comma.

Kan ik dit ergens instellen? Op windows computers is dit wel een punt, gebruik die punt daar vaak.

Die toets dient om het scheidingsteken tussen hele getallen en decimale breuken aan te geven, en dat teken is in het Nederlands nog altijd — ondanks de verwoede en hopelijk gauw tot het verleden behorende pogingen van velen — een komma. Ik vermoed dat dat de reden is dat je een komma te zien krijgt als je op de toets drukt in plaats van een punt. Het zou alleen wel handig zijn als Apple ook een komma op de toets zou drukken …

Wil je echt persé met die toets een punt kunnen typen, dan heb je een paar opties. Eentje is om bij Toetsenbord → Invoerbronnen in de systeemvoorkeuren een toetsenbordindeling voor een taal te kiezen die een punt als decimaal scheidingsteken gebruikt; een andere is om een programmaatje te gebruiken waarmee je zelf tekens aan toetsaanslagen toe kunt wijzen.

Dat helpt niet, KarelWillem: dan typt de betreffende toets nog altijd een punt.

Waren er maar meer programma’s als Freehand: gewoon niet moeilijk doen en beide als decimaal scheidingsteken accepteren.

@Jakko Westerbeke: Inderdaad is in België en Nederland het decimale scheidingsteken gewoon een komma… Maar met de toenemende internationalisering moeten heel wat mensen nu eenmaal ook wel eens teksten voor andere ‘markten’ dan de onze schrijven…

En daardoor heb ik het omgekeerde probleem van de originele vraagsteller:
Ik ben Belgische, en gebruik dus een toetsenbord met een AZERTY-indeling, waarop het decimale scheidingsteken van het numerieke toetsenbord wel degelijk een komma is. En er blijkt geen mogelijkheid om dat tekentje in een punt te veranderen, terwijl ik het zo verschrikkelijk handig zou vinden om wanneer ik anderstalige documenten tik ik de decimale getallen gewoon met mijn rechterhand boven het numerieke toetsenbord kan invoeren, ipv om voor de punt telkens naar het letter-toetsenbord te moeten gaan.

Wanneer je de Option(Alt)-toets ingedrukt houdt tijdens het typen van de punt op het numerieke eiland, krijg je wel een punt.

Bedankt… Bij mij blijkt het de shift-toets te zijn, maar dit helpt me al een eind vooruit!

[quote=AnnT url=http://www.onemorething.nl/community/topic/punt-op-numeriek-toetsenbord-word-een-comma/#post-2881415 time=1442744594]met de toenemende internationalisering moeten heel wat mensen nu eenmaal ook wel eens teksten voor andere ‘markten’ dan de onze schrijven…[/quote]Daar hoor ik ook bij (afgezien van het „moeten” dan) maar dan nog vind ik dat op een Nederlands toetsenbord de toets voor het decimalenscheidingsteken een komma hoort te zijn. Ik verwacht bijvoorbeeld ook geen toets voor de ß op m’n Nederlandse toetsenbord als ik eens een Duitse tekst moet typen.

[quote=AnnT url=http://www.onemorething.nl/community/topic/punt-op-numeriek-toetsenbord-word-een-comma/#post-2881491 time=1442764901]Bedankt… Bij mij blijkt het de shift-toets te zijn, maar dit helpt me al een eind vooruit![/quote]Met de Nederlandse toetsenbordinstelling werkt zowel Option als Shift om een punt te typen. Met Belgische indeling (blijkt na even te proberen) inderdaad echter alleen Shift: gebruik je Option dan blijft het een komma.

Je zou het gratis programma Karabiner kunnen proberen, waar een komma/punt wissel gewoon even aanvinken is.