PyObjC: hoe?!

Kan iemand mij vertellen hoe ik een Cocoa-Python-programma schrijf … ? Ik weet dat dit nogal een open vraag is, maar lees even verder, dan volgen wat meer details van m'n probleem :)

Vooropgesteld: ik ben maar een amateur-autodidact die (redelijk) kan programmeren in Python en in AppleScript Studio (en nog wat meer zoals Basic en JavaScript), maar ik heb nooit formeel programmeren geleerd. Hierdoor mis ik volgens mij een heleboel kennis die door de gemiddelde documentatie als gegeven aangenomen wordt.

Wat ik hier specifiek wil weten, maar nergens kan vinden, is hoe ik nou eigenlijk eigenschappen aan kan spreken van dingen die ik op een venster plant. Bijvoorbeeld: als ik een Cocoa-Python project heb, en dan op een venster een check box (NSButton) neerzet, hoe verbind ik dan code aan dat ding zodat ik (om maar wat te noemen) uit kan lezen of de check box aangevinkt is of niet?

Het enige dat ik nu heb is een venster zonder code, en wat Python-bestanden in het project waar standaardcode in staat (waarbij ik er geen zak van snap waarvoor het nodig is of wat het überhaupt doet), van het soort:

[code:1:ee44008b5a]class stom_rot_programmaDocument(NSDocument):
def init(self):
self = super(stom_rot_programmaDocument, self).init()
# initialization code
return self

def windowNibName(self):
    return u"stom_rot_programmaDocument"[/code:1:ee44008b5a]

enzovoort.

Ik kom er absoluut niet uit met de introductie van Apple, deels omdat die voor Tiger is en Xcode/Interface Builder veranderd zijn sindsdien, en deels omdat die intro ervanuit lijkt te gaan dat je Objective C kent (ik kan het [i:ee44008b5a]her[/i:ee44008b5a]kennen, maar daarmee houdt het zo’n beetje op). Verder zoeken naar informatie op het Internet schiet ook niet op — ik kan nergens een pagina vinden die gericht is op iemand die níet al weet hoe het allemaal werkt :frowning: