QT7 H.264 pb G4 1G 100% cpu!

sorry voor de titel, maar zo heb ik wel alles gecovered :)

probleem: na het downloaden van “serenity_1080p.mov” om qt 7 nou eens echt uit te proberen, schokt het beeld alsof ik weer naar qt1.2 aan het kijken ben of zo…
op de site van apple staat er als minimum voor qt 7 een g3 met 500Mhz, maar op mijn pb g4 1g schiet mijn cpu naar 100% :frowning: zelfs zonder andere actieve programma’s
op mijn g5 draait alles wel ok, maar ook daar slurpt ie zo’n 70% van de cpu weg voor dat filmpje…

mijn vraag is dus, doe ik wat verkeerd of moeten we maar weer even wachten op een update?

je doet niets verkeerd, die codec heeft gewoon enorm veel rekenkracht nodig om te decoderen. En zeker die 1080p versies. Met de kleinere versies zal je een stuk minder problemen hebben.

HD is niet zomaar te draaien op elke machine, je hebt een machine nodig die uit de voeten kan ermee

dat wordt dan (wederom) hopen dat die pb g5 snel uitkomt... :) thnx!

Hier heb ik ook last van op mijn PB 1,33 gHz. Maar dit verbaasd mij eigenlijk niets. Let op: veel van deze filmpje zijn HD resolutie. Hier heb je idd een flinke processor voor nodig. Wat bij mij wel helpt is even alle andere programma's af te sluiten dus Safari, Mail, Itunes etc. Dan lopen de meeste filmpjes goed.

Ik had dat ook geprobeerd met mijn G4 MDD (zie onderschrift). Ik had Painter IX, Mail, Suitcase, MSN, Safari en Chat openstaan, en nog viel het processorgebruik niet zo hoog uit als bij jullie.

Ik kon zelfs nog gewoon verder werken in Painter (zei het iets langzamer).
De film werd dan wel een beetje hakkelig, maar ik kon deze programma’s
gewoon open laten staan terwijl ik naar de HD-trailer stond te kijken.

Hoeveel RAm en welke videokaart zit er bij jullie allemaal in eigenlijk?
Misschien dat het met 1 van deze 2 dingen te maken heeft?

Mvg,
Joram

ook 1 gieg ram, maar draai jij nog op panther? ik zit nl. op tiger, misschien...?

GeForce4 MX 64Mb

Nope... ik zit ook op Tiger :P H.264 was het 2e wat ik probeerde namelijk, hehehe.

Ik had het venster zo groot mogelijk gezet (beeldvullend in de breedte)
op mijn Formac 1740 (17"), en het liep zo vloeiend als dunne… :sealed:

ook beeldvullend, halve grootte, meer dan mijn scherm (17" pb) maar toch...

iki had wel het gevoel dat ie de eerste keer beter liep dan daarna, maar ook herstart e.d. maakte geen drol uit, vandaar dat ik het daarna op de g5 probeerde

Misschien dat het door mijn videokaart komt? Da's toch een aardig stevig beestje, en goed snel ook.

Mvg,
Joram

Ik heb me gister laten vertellen dat geen enkele G4 (of eerder) snel genoeg is om H.264 bij te benen.

Die filmpjes zullen op een Windows bak waarschijnlijk een 3GHz processor nodig hebben dus je moet niet verbaasd zijn dat je 100% CPU verbruikt op gelijk welke G4.

kom kom jongens, nou niet stoer zitten doen met je g5 imacje :) er zijn gewoon nog geen g5 pb's dus dan vindt ik dat wel heeeeeeeeeeeeeeeeel erg jammer, da's alles

[quote:4a4deda443="Sixer"]Ik heb me gister laten vertellen dat geen enkele G4 (of eerder) snel genoeg is om H.264 bij te benen.[/quote:4a4deda443]

Haal H.264 en HD niet door elkaar. H.264 is ook prima te gebruiken om lagere resolutie filmpjes mee op te slaan, en die zullen dan op veel meer machines heel soepel draaien. Volgens de keynote is het ook geschikt voor filmpjes op de mobiele telefoon. Probeer die CNBC stream op de Apple homepage maar eens. Dankzij H.264 loopt die lekker snel op een heel erg redelijke kwaliteit. Het bestand is maar 12.6 MB voor 2.5 minuut bijna-tv-kwaliteit. Maar het is natuurlijk bij lange na geen HD.

Voor HD, dus High-Definition video, opgeslagen met H.264 of vergelijkbare compressie, is wel die enorme berg rekenkracht nodig. Maar natuurlijk ook een HD-scherm.

Die HD filmpjes zijn dus meer een soort voorproefje voor bezitters van snelle systemen met grote schermen. Ze zijn duidelijk niet bedoeld voor laptopjes. Houd het met je PowerBook dus maar gewoon bij de DVD-kwaliteit (of lager) trailers en filmpjes. Dat is nog altijd ook heel erg mooi.

laptopjes, gaan we weer LOL kennen jullie die advertenties nog van fcp met hd camera aan een 17" pb? daarom kopen die gekken ook een laptoppie! :)

ben nog best wel blij hoor, ook zeker met mijn dual g5, maar het zou zo mooi zijn, that’s all

Ik heb die filmpjes nog niet bekeken, geen QT 7 geinstalleerd. Hoe verhoud de kwaliteit ervan zich dan tot bv DivX HD zoals deze bv: http://www.divx.com/hd/ Die spelen schermvullend op mijn G4 dual 1.3 GH met QT bijna 100% af en met VLC de volle 100%. De kwaliteit vind ik geweldig.

[quote:bc4a58d452="TonE"]Ik heb die filmpjes nog niet bekeken, geen QT 7 geinstalleerd. Hoe verhoud de kwaliteit ervan zich dan tot bv DivX HD zoals deze bv: http://www.divx.com/hd/ Die spelen schermvullend op mijn G4 dual 1.3 GH met QT bijna 100% af en met VLC de volle 100%. De kwaliteit vind ik geweldig.[/quote:bc4a58d452]

Het is dezelfde kwaliteit. De QuickTime filmpjes zijn niet in VLC af te spelen (VLC kan geen H.264 deocderen). De DivX filmpjes, zijn natuurlijk na installatie van de DivX software, zowel in QuickTime als in VLC af te spelen. In QuickTime lopen ze even schokkerig als de QT HD filmpjes (op een 1.5 GHz G4). In VLC lopen ze een heel stuk soepeler. Er moet dus nog wat optimalisatie mogelijk zijn in QuickTime volgens mij.

[quote:207b90dd91]In QuickTime lopen ze even schokkerig als de QT HD filmpjes [/quote:207b90dd91]

Nou bij mij toch niet hoor, bijna vloeiend zou ik haast zeggen, wel met de DivX 5.21 pro QT codec geinstalleerd moet ik erbij zeggen.