Quark 4.0 en Indesign 2.0 in OSX

Hallo,

Ik heb net OSX over OS 9.2 heen gezet. Werkt opzich vrij goed.
Novell Netware Client geïnstalleerd voor OSX.
In OS 9 had ik Programmas staan zoals Illustrator 10, Indesign 2.0, Photoshop 6.0 en Xpress 4.04.
Als ik nu Photoshop 6 open, dan wordt netjes Classics gestart en word PS 6 geopend in OS 9.
Alle programma’s werken dus correct…behalve Indesign 2.0. Ik krijg een foutmelding. Indesign 2.0 kan serienummer niet controleren, installeer indesign opnieuw. Helaas heb ik hiervan geen Kopie op CD.

Verder is er nog een klein probleem met Quark Xpress 4.04.
Oude documenten moet ik nu allemaal gaan hernoemen naar .qxd. Anders opent hij ze niet.

Is er iemand die hier oplossing voor weet?

Groeten,

Hobbit

Hoe vaak doe jij DTP-werk op deze mac? Als het veel is, dan kun je gewoon het beste OS9 als opstartschijf gebruiken, werkt sneller, omdat Quark4, PS 6 niet onder OSX zelf werken. En dan hoef je de Quark documenten niet te hernoemen.

V.w.b. Quark XPress openen:

Je moet gewoon in de finder van OSX een XPress document selecteren.

en dan:

• Toon info (command-i)
  • Open met
  • Selecteer Quark Xpress 4.04
  • Wijzig alles
  • Sluit info

Vanaf nu worden de XPress documenten altijd in XPress onder Classic geopend.

V.w.b. InDesign:

Als je hier geen CD van hebt, dan heb je dit programma dus illegaal en kun je heir ook geen antwoord verachten op je vraag.

En Quark Xpress 4.04 in ieder geval even updaten naar 4.11! Om de Xpress bestanden gewoon in OsX even de info van een Xpressdocument opvragen (cmd-i), daar kan je dan aangeven dat in het vervolg al deze documenten geopend moeten worden met Xpress.

Ik ben dus tegen hetzelfde probleem aangelopen hier na de upgrade naar OSX 10.2.6. Alleen kan ik dus via command-i niet wijzigen dat ie alle X-Press doc's voortaan moet openen in X-Press. Als ik X-Press wil toewijzen blijft ie simpelweg grijs, none selectable dus :? vreemd hè... Kan wel Indesign toewijzen. Iemand een idee? Ik draai op het werk op een Windows NT server (ja, ik weet het... maar tis niet anders) :D

Beats me, hier werkt het wel op 10.2.6. Ook als ik het Xpress bestand naar een appletalkshare van de NT server kopieer. Misschien Os9 bureaublad opnieuw opbouwen?

Nope... ook na opnieuw opbouwen vam bureaublad is X-Press niet toe te kennen... heel vaag :? Ook als ik de extensie .qxd erachter zet doet ie het niet. Wat ook raar is wanneer ik dus command-i doe van een X-Press doc. staat openen met: standaard op Indesign :x ID is allemaal leuk en aardig maar dit schiet niet op zo. Ik heb hier ook nog een machine staan die gewoon OS9 draait. Wat ik nu doe is vanaf NT netwerk dat niet te openen bestandje kopieren naar OS9 machine en van daar weer dat bestandje kopieren naar m'n X machine... lekker omslachtig, dus :P

iemand? :smiley:

Ik heb dus inderdaad ook, als ik op mijn xpress doc. klik dat dan automatisch indesign wil starten, maarja, die doet het dus niet. Die dus toch maar even opnieuw installeren. Dat is nog wel voor elkaar te krijgen.

Als ik dus in de info wil aangeven dat xpress het document moet open, blijft het grijs en Indesign blijft gewoon eigenwijs staan.

En ik snap wel dat ik voor DTP-werk beter op OS9 kan werken, maar het gaat om het principe, OSX is op de markt…dan moet het ook werken…toch? Anders had ik wel een Windhoos-systeem aangeschaft… :x :?

Mensen die nog ideeën hebben, welkom…

Groeten Hobbit
www.jeopardy.nl

En als je bij de infobox wijzig programma kiest voor de optie alle programma's i.p.v. aanbevolen programma's, maar dat zal je al wel gecheckt hebben?

Shit man nee... dat heb ik dus nog niet gechecked :D Zou dit dan de gouden tip zijn? :P Zit nu thuis en daar heb ik geen problemen, ga maandag meteen kijken. Horen jullie nog van me :wink:

't is al een beetje laat maar:

Als blijkt dat je met Type/creator aan de gang moet, of wanneer je alleen maar ‘.qxd’ achter je filename wilt plakken is wellicht die ‘verborgen liefde in OSX’ een oplossing: applescript

In je /Library/Scripts/Finder scripts/ vindt je al een aantal voorbeelden.

De Standaard Scripting Addition laat ook type/creator uitlezen waardoor je alleen de files die je echt wilt veranderen, automatisch kunt wijzigen.

Zeker wanneer je een heleboel van die bestanden overal op een HD hebt staan kan dit een tijdsbesparende aktie zijn.

Maar goed, 't is maar een tip

Erik

Hmm, die Applescript klinkt wel interessant. Maar ...uhh....ik heb de balluh verstand van scripts schrijven :? Zijn er standaard scripts die zo'n bestandverwijzing kunnen maken?

Hobbit
www.jeopardy.nl

Ik zal vanavond ff kijken of ik zo'n script voor je kan schrijven. Op zich moet het wel mee vallen, afhankelijk van wat je precies wilt.

Is het een idee om op basis van Type/creator te zoeken naar bestanden waaraan vervolgens een suffix wordt gekoppeld?

Als je nog wat meer info over het probleem hebt, zie ik dat graag nog even tegemoet.

Erik

Ik heb net een applescript applicatie ge-upload naar mijn map hier op de server.

De applikatie zoekt vanaf een opgegeven lokatie (inclusief alle onderliggende sub-folders) naar bestanden met als Type: XDOC en waaraan geen extensie is gekoppeld.

Daarna veranderd hij de bestandsnaam door er .qxd achter te plaatsen.

LET OP: Wanneer je een ‘hoge’ directory kiest (bijvoorbeeld je documenten Folder), kan het wel ff duren voor ie klaar is omdat ALLE mappen en bestanden worden gescand!

LET NOG BETER OP:
Deze applikatie gebruik je VOLLEDIG OP EIGEN RISICO !!!
Ik heb 'm slechts summier kunnen testen, dus maak eerst een backup van je bestanden.Je kunt 'm als het goed is hier downloaden.

Ik hoor het wel als het werkt.

suc6,

Erik

Hallo Erik,

Bedankt voor die script, helaas werkt het niet. Als ik hem toepas op een folder waarin de .qxd bestanden staan, dan zegt ie, Geen bestanden gewijzigd. Het werkt dus niet…helaas, maar wel bedankt voor de moeite.
Ik ben inmiddels begonnen met de bestanden te hernoemen met de extensie .qxd daarna in Xpress openen, en opslaan zonder .qxd.
30 brochures in 6 talen en versies…damn…hehe.

Groetjes Hobbit
www.jeopardy.nl