Quark 4 en pantone kleuren in PDF

Ik ben al een tijdje op zoek naar een extentie voor XP 4/5 die het mogelijk maakt de gebruikte spotcolors in een PDF te printen (kleurgescheiden). Ik weet dat 6 dat gewoon doet, maar die heb ik niet. Wie kan me helpen?

Adobe Acrobat Distiller?

Met distiller maak ik de pdf. Daarna importeer ik dit op een xp document (paginaopmaak). en dan gaat het fout....

En als je met het andere Acrobat pakket, ten tijde van Acrobat 3 Exchange genaamd, de PDF als EPS exporteert en deze in XPress plaatst?

Een PDF misschien als eps exporteren en dan plaatsen in quark?

[quote:1cb8deb680="walterb"]Een PDF misschien als eps exporteren en dan plaatsen in quark?[/quote:1cb8deb680]

Denk er dan wel om dat het niet goed komt als er tranparantie in de pdf zit. Het probleem is dat de import xtention voor xpress 4 al heel oud is en hoogstens pdf 1.2 ondersteund. Het gaat ook vaak wel goed bij hogere pdfjes tenzij er iets geavanceerds in zit. (Spotcolours, transparantie ed).

Hoe zou xpress 6 geplaatste pdfjes met transparantie en spotcolours eigenlijk behandelen?

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik met XPress heb gewerkt, met InDesign is dit alles een fluitje van een cent...

Er is eventueel nog een oplossing, wel de meest bewerkelijke: het pdf openen in illustrator, en dan opnieuw bewaren als eps. Het kan natuurlijk mis gaan, met fonts en evt maskers, maar het is een mogelijkheid. De PDF import van quark is niet denderend, ik importeer zelden pdfs in quark, zet ze in acrobat om als eps, wel letten op instellingen zoals bijvoorbeeld alle fonts erin.

[quote:b1f156afb0="walterb"]Er is eventueel nog een oplossing, wel de meest bewerkelijke: het pdf openen in illustrator, en dan opnieuw bewaren als eps. Het kan natuurlijk mis gaan, met fonts en evt maskers, maar het is een mogelijkheid. De PDF import van quark is niet denderend, ik importeer zelden pdfs in quark, zet ze in acrobat om als eps, wel letten op instellingen zoals bijvoorbeeld alle fonts erin.[/quote:b1f156afb0]

Mja. er kan zo veel misgaan dat je dat openen in illu gewoon beter [i:b1f156afb0]niet[/i:b1f156afb0] kunt doen. Vaak zijn de pdfjes ook nog van derden (advertenties ed voor een magazine) en ontbreken de fonts ed waar illu ongetwijfeld om gaat vragen.

Omzetten via Acrobat is beter. Maar bekijk eerst in Acrobat waar je mee te maken hebt. als het een door ID gemaakt pdfje is dan is het oppassen geblazen! Zie hiervoor ‘bestand’ -> ‘documenteigenschappen’. Staat er bij ‘toepassing’ InDesign of Xpress?

Want my advice? Use IDCS.

thanks voor de reacties. EPS is helaas geen optie. We verwerken hier advertentiepagina's. Honderen plaatjes dus. Juist met EPS mis ik weer fonts en transparantie en clipping werken niet goed. Teveel risico dus. PDF is op zich ideaal, alleen jammer dat XP er zo'n zooitje van maakt. Ik vrees dat ik de hele afdeling naar X moet brengen met XP6... Wat een straf! Indesign zou ook een optie kunnen zijn. Ken ik nog niet. Wie wel? Is de overstap voor de gebruikers makkelijk? Thanks

Je hoeft niet perse naar osx te gaan, eventueel met indesign 2 (misschien nog te vinden?) kan je ook werken. Met steunkleuren heb je ook te maken of de pdf goed gemaakt zijn, pdf is zeker geen garantie dat alles goed gaat. Heb je wel de nieuwste pdf import extensie, ik dacht dat 1.6 de laatste nieuwe was... Overstap naar Indesign is op zich niet echt moeilijk, maar het is beter nieuwe dokumenten te maken in plaats van oude quark bestanden te openen, hoewel dat wel kan. Indesign CS is nieuwer, maar kan alleen onder OSX draaien. Trouwens, welke acrobat versie gebruik je? Als je wilt, wil ik weleens wat proberen met een bestandje, misschien zijn er meer mogelijkheden....

Tja uiteindelijk zul je toch over moeten. Gebruik je XP of OSX?

Als je moet kiezen tussen ID CS of Xpress 6, dan wist ik het wel. ID RULEZ! Zoek maar eens op InDesign of Xpress 6 in dit forum of in beeldbewerking waar het eigenlijk hoort.

Wel grappig, Quark bracht versie 5 uit die niet onder OSX werkte. En had daarna bij versie 6 zoveel vertrouwen in hun eigen product dat ze terstond het Quark forum dichtgooiden! (Ze zagen de bui al hangen!) Ondertussen is de veel gevraagde update naar 6.1 is er en zijn veel problemen opgelost. Helaas zijn er weer nieuwe problemen (vooral pdf gerelateerd) onstaan. Zie ook http://quark.com/service/forums/

Zie ook de colum bij macfreak:[quote:d33dade7c4]Enkele jaren geleden hebben Quark en Adobe nog flink ruzie gehad. Adobe en Quark groeiden met elkaar op in DTP-land: Quark XPress had Adobe Illustrator, PhotoShop en PostScript nodig en Adobe had Quark XPress nodig (want dat PageMaker de race allang verloren had, wisten ze heus wel). Maar Adobe keek ook vooruit, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van Acrobat en PDF. Een goed idee, leek hen.
Quark weigerde echter ondersteuning voor PDF in de nieuwe versie 4 te implementeren, want dan hoefden servicebureaus geen XPress meer te kopen om uitdraaien te maken. De PDF-software bestond wel, maar bleef jarenlang in “beta”. Adobe achtte dit een ernstige hinderpaal voor hun koers en kondigde aan een nieuw pakket voor lay-out te gaan ontwikkelen (K2). Toen bekend werd wat K2 zoal zou gaan kunnen, brak bij Quark het angstzweet uit en heeft Quark zelfs een poging gedaan om Adobe op te kopen.
Die ‘coupe’ mislukte, Maar Adobe realiseerde zich wel dat er haast was - K2 werd (versneld) uitgebracht als InDesign (versie 1). Een couveuse-kindje, dat nauwelijks meer of beter was dan een combinatie van XPress en de ouwe PageMaker. Maar de geest was uit de fles en beloofde nog meer wensen te gaan vervullen. En met InDesign versie 2 lijkt Adobe definitief de ‘troika’ (vector èn pixels èn opmaak) compleet in huis te hebben. [/quote:d33dade7c4]

En heb je al eens naar de kosten gekeken van één pakket Quark of een pakket Creative Suite? (ID, Photoshop, Illustrator en Acrobat in 1 update pakket).

FF snel uit de zoek functie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=21271&highlight=indesign

http://www.iampariah.com/blog/archives/000352.html

Het programma Crackerjack (module voor acrobat) ziet je pms-kleuren in een pdf, en deze kun je hier dus ook kleurgescheiden uitdraaien. Het programma Caslon converteerd een pdf naar een eps. Als je deze importeerd in XPress wordt de pms ook weer zichtbaar. (Je kunt ook in Acrobat een pdf opslaan als eps!)