Quark 5.0 stroperig traag laatste dagen

Hoi

Op werk gebruik ik Quark 5.0 (heb geen ander keus, zou liever ID CS willen, maar ja)

Laatste tijd is het erg stroperig traag. (Net echte kwark dus) Hoe komt dat?

OS 9.2.2, G4 800 mhz, 512 mb, waarvan 120 mb aan Quark toegekend. Kan ik het weer wat sneller krijgen of moet ik het hier maar mee doen en mijn geduld bewaren? Ik doe geen gekke dingen op de Mac van werk.

Veel fonts open staan misschien? Er zijn ook extensies die op een of andere manier het geheugen vol laten lopen. Zet dus eens al je extra extensies en de extensies die je niet gebruikt ui (deens woordenboek - WP import etc)

Ik gebruik Suitcase 10 en het staat op auto-activate. Dus veel is het niet, wat fonts betreft. Wat systeemfonts en de benodigde fonts. Bureaublad is vanmorgen trouwens opnieuw opgebouwd.

In de Quark programma-map zeg maar, staan alleen de extensies in die quark geleverd heeft, dus we hebben nooit extra handige extensies bijgevoegd. Dus hoe weet ik welke overbodig zijn? Ik word niet veel wijzer van namen als
Hyph_CNS_1
Hyph_CNS_2
Hyph_CNS_3
Hyph_Dkmn_1
Index
Item Sequence
Kern-Track Editor om maar wat te noemen.

zijn het bijvoorbeeld grote documenten met meerdere pagina's en dan tiff files geimporteerd of jpg's? Daar wordt quark namelijk ook heel traag van. Zo ja probeer eens met eps te werken.

Je kunt ook nog proberen je voorkeuren te verwijderen, dan maakt hij automatisch nieuwe aan.
Als je veel in je voorkeuren gewijzigd hebt kun je ze altijd eerst even naar je bureaublad slepen mocht het dan niet helpen kun je altijd weer je oude voorkeuren terug zetten.

sccs

Ik heb gemerkt dat bij bepaalde fonts en groot formaat pagina's (A3) XPress erg traag wordt. Middels System Optimizer cache legen en alles opschonen hielp wel vaak, maar tijdelijk.

Al jaren werk ik uitsluitend met eps-images in Quark.

“System Optimizer cache” dat ken ik niet. Klinkt iets voor bij OSX? (ik zit op OS9)

En inderdaad het gaat laatste dagen niet om A4 bestandjes, maar om A3. Maar ik weet dat het sneller kan, omdat ik al eerder met soortgelijke documenten gewerkt heb.

Voorkeuren heb ik inmiddels opzij gezet. Even kijken nog.

Ja ik zit in OSX 10.3. XPress vertragingen in OS9 zegt me eerlijk gezegd niets, sorry, of is het in 'Classic' (onder OSX)? XPress in Classic vind ik zowiezo traag.

“System Optimizer” is inderdaad een OSX tool. Houdt je systeem mooi schoon en soepel.

Is er misschien iets met het netwerk gebeurd? Dit kan, bijvoorbeeld als andere computers in het netwerk samengebruik aan hebben staan, vertraging tot gevolg hebben.

Dat zou kunnen. Dat van netwerk. Zal morgen eens appletalk uitzetten (moeten ze maar even wachten) en dan proberen.

@ Rnowed: Ik zit niet in Classic, maar gewoon echt in OS9 op het werk. Dus dan valt het mee met traagheid - normaal gesproken dan.

even een klein vraagje: 120 mb toewijzen aan Quark, waar is dat goed voor? Dit heeft naar mijn weten alleen effect bij applicaties zoals Photoshop die alles in het RAM plaatsen en zodoende niet genoeg RAM kunnen hebben. IK heb altijd gewerkt met ongeveer 10 a 15 mb voor Quark. Ook illustrator kreeg alleen datgene wat er door Adobe standaard werd toegewezen. Photoshop gaf ik het maximale geheugen (grootste ongebruikte blok) maar wel opletten dat je zeker 10 mb 'buffer' overhoud omdat het systeem wel eens wat mb bij kan snoepen.

Er bestaat een kleine applicatie dat heet ‘MacOSPurge’ of zoiets. Dit programmaatje dat slechts 40 k groot is gooit je hele RAM geheugen leeg als het gestart wordt. Dit zou eventueel wel eens kunnen helpen als jem erkt dat Quark traag gaat.
Ook het bureaublad opnieuw opbouwen doet vaak wonderen.

Waarom 120mb, nou ik dacht, in begin nadat ik Quark 5.0 installeerde (miskoop van mijn chef, als je het mij vraagt :? ) liep het elke keer vast. Telkens als ik mail kreeg of als ik een plaatje binnen kader wilde verschuiven.

MacOSpurge, zal proberen.

Wat is er eigenlijk traag aan XPress? Plaatjes importeren? Het hele programma? Alleen bij bepaalde documenten? Netwerkverbindingen zijn notoire boosdoeners, maar ik weet niet wat je er aan kunt doen. In versie 4 waren de voorkeuren vaak een probleem. Omdat daarin ook al je printer presets en afbrekingsinstellingen staan is het verstandig een nieuwe voorkeuren te maken en alle instellingen te maken (zonder open document) en dan daar een kopietje van bewaren op een veilige plek. Zo heb je altijd een schone en kant en klare kopie bij de hand.

geheugen toewijzen in quark is voor mij eveneens de normaalste zaak van de wereld, zeker wanneer je een foto van een paar honderd megabytes moest plaatsen, zei de apllicatie trouwens zelf dat deze niet over voldoende geheugen beschikt.

Je kunt het natuurlijk ook zoeken in de hoek van xtensies. Zijn er misschien extensies die niet helemaal compatible zijn met xpress 5? 120mb voor quark is een beetje veel ... 25mb lijkt mij ook al voldoende.

een truuk die ik zopas in de avondles heb geleerd, zet in je voorkeuren van quark de optie om grijswaarden te importeren op 8bit ipv 16 of 32, dit zou volgens die persoon de snelheid zeker ten goede komen

ook als je geen grijswaarden gebruikt?

[quote:898c4a197c="servir frais"]een truuk die ik zopas in de avondles heb geleerd, zet in je voorkeuren van quark de optie om grijswaarden te importeren op 8bit ipv 16 of 32, dit zou volgens die persoon de snelheid zeker ten goede komen[/quote:898c4a197c]

En het beeld wordt nog beroerder… 256 kleuren voor je geplaatste bestandjes.

jep ook kleurenfoto's vormen geen probleem, als je de opmaak volledig zelf hebt gemaakt, en je weet dat de betreffende beelden die je misschien zelf hebt gecorrigeerd, ok zijn qua resolutie,... dan is het misschien nutteloos om die beelden op een hoge bitwaarde te previewen in quark....

quark is volgens mij nog steeds een opmaak programma waarbij vectoriële, en pixelillustraties worden samengegooid, feit is dat die illustraties dan reeds ok moeten zijn, vooral die in een opmaakprogramma te importeren...

[img:7876e4cdde]http://www.noxbox.nl/files/kiezen.png[/img:7876e4cdde]

Dus je geeft € 12000 uit aan een Mac, een (gecalibreerd) beeldscherm, printer, opleiding en de nodige software, en dan zeg je dat het verder niet zoveel uitmaakt hoe het op je scherm staat, dat je het in Quark maar zo met de natte vinger moet plaatsen…

Kies maar.