quark bestanden

goedemorgen,

ik heb het volgende probleem:

Er is een opschoning geweest en er zijn enkele mappen verplaatst (niet gewist en opnieuw geplaatst, gewoon verplaatst) Nu geven alle quark bestanden een icoon welke niet het standaard quark icoon is. dubbelklikken resulteert in de vraag waarmee het bestand mee geopend dient te worden.

Wanneer ik de bestanden direct open vanuit quark lukt het wel maar de duidelijkheid in mappen laat nu te wensen over. Weet iemand hoe dit komt en wat er aan te doen is?

was het ook alweer: selecteer het document, :apple: -i en dan open met...linken met XPress!

Of werk je nog met OS9? Dan moet je je 'buroblad' opnieuw opbouwen. houdt appeltje-alt na de boot-toon ingedrukt. In Classic doe je dat met de classic-systeemvoorkeuren.

het gaat om os 9 en quark 4.11 en een stuk of 100 a 200 quark bestanden.... wie weet de oplossing?

Wat ik zeg: buroblad opnieuw opbouwen / rebuild desktop. Het staat ook in de apple-helponder de ?-toets beschreven. Wat je dan doet is de database waarin alle bestanden en links naar programma's worden bewaard opnieuw laten opbouwen. Het icoontje wordt 'geleend' uit deze database op basis van de onzichtbare 'creator en type', twee vierlettercombinaties die aangeven welk programma er bij het document hoort en welk soort document het is. Het is hoe dan ook verstandig het in OS9 af en toe te doen om geïnstalleerde programma's en weer verwijderde programma's de database een beetje vervuilen en darmee langzamer maken.

Na deze actie weer opnieuw opstarten en daarna moeten je icoontjes het wel weer doen.

Succes

extra info:

na het verplaatsen van bestanden op een windows server (small business 2000) is het niet meer mogelijk om quark bestanden (4.03 en 4.11) te openen middels dubbelklik.

tevens is het niet mogelijk om bestanden van een backup terugzet op dezelfde server (veritas backup exec) hetzelfde probleem.

bestanden enkel en alleen te openen wanneer de extentie qxd erachter wordt gezet en dan alleen via quark openen (dus niet via dubbelklik)

het probleem is bekend, wie weet de oplossing… GROTE NOOD!!!

Sja, dat is dus het probleem. Files die op een windows-systeem worden gezet verliezen hun 'resource-fork' waarmee ze binnen het mac-systeem herkend worden. Ik heb dat probleem ook gehad toen ik op mijn werk een oude server als opslag proberde te gebruiken. Ik neem aan dat dat niet veel veranderd is. Na een testje of ik er vanaf mijn machine goed bij kon komen hebben we het we maar bij laten zitten. Een oplossing weet ik dus helaas ook niet.