Quark en HP gaan samenwerken...

Ben wat online aan het lezen op m'n vrije dag en op creativepro.com stuitte ik op dit persbericht:

http://www.creativepro.com/story/news/21316.html

Ze gaan zich onder andere richten op kleurmanagement :innocent:

:D LOL :D LOL :D LOL :D LOL :D

En sinds wanneer heeft Quark colormanagement :? ?

Ze hebben daar blijkbaar nog niet gehoord van ISO…

[quote:4fcc8121b7="Zora la rousse"]Ze hebben daar blijkbaar nog niet gehoord van ISO......[/quote:4fcc8121b7] Wat heeft ISO daar mee te maken?

[quote:27c9999426="Zora la rousse"][quote:27c9999426="Zora la rousse"]Alles omvattend voor de grafische industrie wordt ISO 12647-2.[/quote:27c9999426] Ik moet ff wat duidelijker zijn: ISO 12647-2 omhelst het vastleggen van drukstandaards voor de grafische industrie, en omhelst ook de workflow. Met de Altona test suite (een zeer gecompliceerde testvorm) kan je je workflow daarop controleren. Één van de vele doelen is b.v. het voorspelbaar converteren van RGB naar CMYK, maar daarmee noem ik slechts een fractie van wat ISO 12647-2 omhelst.

Op de komende Drupa wordt hieraan veel aandacht besteed, omdat de vorige druknorm vaak niet is toegepast. Doel is om binnen Europa tot een voorspelbaar drukresultaat te komen. Belangrijk voor klanten die hun drukwerk op meerdere plaatsen moeten laten drukken gezien de enorme oplage. Op kleinere schaal is het ook prettig om te weten dat een collega drukker hetzelfde drukresultaat kan bereiken als je zelf onverhoopt in de problemen zit.[/quote:27c9999426]

De Altone test suite is de grote hype op het ogenblik, en bevat naast colormanagement ook de controle en de beheersing van de workflow. Aangezien XPress op postscript is gebaseerd, ondersteund het geen ingesloten profielen. InDesign is op PDF gebaseerd, en kan dit wel. Ik vrees dat bij XPress nog veel moet gaan gebeuren en veranderen.

Ik wist niet dat de ISO-standaard ook voor de drukkerijen gebruikt werd. Ik ken het alleen van de hotellerie branche. Deze heb ik te vaak (tot ergernis aan toe) moeten bestuderen voor mijn opleiding :cry:

ISO ken je ook van fotorolletjes. ISO wordt tegenwoordig te pas en te onpas ingeschakeld om standaarden vast te leggen. Het idiote is alleen dat je redelijk vrij bent om een standaard aan te leggen en dan is iets ISO-zoveel als het zich aan die standaard houd.

Maar Kwark en colormanagement… Ze hadden in Xpress 3 toch een heel systeem gebouwd voor een kleurenmanagementsystem? In eigen huis ontwikkeld. Ik kan nu niet meer vinden hoe het heet. Sindsdien zijn ze dus al de weg kwijt…

Overigens is het een persbericht ( :sealed: ) en gaat het voornamelijk over ‘workflows’. Dat hadden we al eerder begrepen, toen Quark aankondigde zich op XML te storten. Wellicht dat ze nu ook in het digital-printing proces een plekje willen veroveren.

ISO - International Organization for Standardization

En dat kleurmanagementsysteem dat met XPress 3.3 kwam was van EFI.

Op hetzelfde creativepro.com staat ook een aardig artikel over XML, dat het toch niet de hemel op aarde zou zijn.
http://www.creativepro.com/story/feature/21323.html

Tekenend aan dat persbericht over die samewerking tussen HP en Quark vond ik toch wel dat Quark steeds meer zijn heil in het Wintelkamp lijkt te zoeken…

Jawel, EFI, dat was het . Uitgevonden door meneer Quark zelf: Ebrahimi Al lezend kwam het mij bij de introductieaankondiging voor XPress 7 voordat Quark de DTP voledig links gaat laten liggen en zijn heil gaat zoeken in megasystemen zoals krantenopmaak en de workflow die daar voor nodig is.

"Grote kranten-sytemen"

Ha, dan kunnen ze er maar beter voor zorgen dat Xpress met PDF kan werken. Of kan Xpress 6 ondertussen een pdf fatsoenlijk plaatsen??? De laatste pdf-import extention was geschreven voor gebruik t/m pdf 1.2 (oftewel Acrobat 3 geproduceerde pdfjes).

Betekend dit dat ze weten dat ze de bureau-en designstrijd hebben verloren?

Lekker hoe ze denken een nieuw monopolie op te kunnen zetten. “het pakket Quarkblabla werk alleeén met HP printers”…

Met de kranten gaat het dus ook helemaal niet goed :) Ik nam net een kijkje op de site van [url=http://www.wegener.nl/index.htm]Wegener[/url], het zou me niks verbazen als die ook met XPress zou zijn gemaakt. Met Safari zie ik her en der erg rafelige letters. De Haagsche Courant gebruikt in ieder geval dat vermaledijde systeem; ik denk nu met weemoed terug aan dat ATEX-systeem dat bijna 20 jaar dienst heeft gedaan. Onlangs moest ik er een krant laten drukken, InDesign konden ze nog steeds niet aan, PDF evenmin. Het was een spoedklus, had zo gauw geen alternatief en met degeen die de order aannam had ik jarenlang samengewerkt. Uiteindelijk kon ik het spul op eigen risico als PostScript-bestand aanleveren, of ik ajb PostScript Type 1 fonts wilde gebruiken, OT slikte de RIP niet.

:D Gaan we zometeen -dankzij Quark- weer terug naar aanleveren in [b:957a5ecf38]film???[/b:957a5ecf38]

Of wordt het TIFF??? :sealed:

Quark zal de boel nog een tijdje lang ophouden en zal dan of langzaam verdwijnen of alsnog de concurrentie moeten aangaan...

En hoe staat het eigenlijk met samenwerking tussen Apple en Hp? Na de aankondiging van de HP iPod heb ik er niets meer van vernomen...