Quark naar distiller pdf???

Hoe krijg ik acrobat distiller in mijn afdruk lijst?

ik wil een pdf maken van een quark express file via distiller.

ik ben een Noob in dit soort dingen .

bedankt. (dit is eigenlijk een vraag van mijn Pa.)

je kunt printers toevoegen in quark, daarvoor moet je ergens rechts boven in je menu's zoeken. ik weet even nu niet precies waar het zit, heb hier ook geen quark tot mijn beschikking

verder kun je je quark file ook als eps bewaren en dan gewoon op distiller slepen.

sccs

Acrobat Distiller is een programma, geen "printer", en komt dus ook niet in je afdruklijst (ik neem aan dat je daar je printerlijst mee bedoeld. Je moet Adobe PDF in je printerlijst kiezen, dat wordt vanzelf geïnstalleerd bij de installatie van Acrobat. Die "virtual printer" gebruikt Distiller in de achtergrond. Je kan in de opties de verschillende profielen uit Distiller kiezen. Als je echt direct in Distiller wilt werken, moet je Distiller openen (staat in je Applications folder). Je moet dan wel eerst een Postscript file geschreven hebben (.ps). [@wasfrans: .eps zal ook wil geaccepteerd worden door Distiller, maar laat je dan niet erg veel mogelijkheden liggen? Die Quark eps'en zijn meestal nogal ingewikkeld] Als je een beetje op dit forum zoekt, vind je er vast wel een draadje over.

het is een boekje van 160 pagina's dus naar eps is een beetje heeel veel werk. :D Mijn pa heeft het nu wel geprobeerd maar zegt dat het gewoon naar de hp printer wordt gestuurd. hoe belangrijk zijn die optie instellingen? als je naar adobe pdf wil printen. Neemt hij dan niet alle instellingen over die je in je print setup instelt? (dit is een vraag van mij). Thanx voor de reacties.

Voordat je iets gaat doen, profielen aanmaken in Distiller. Er staan een aantal standaard profielen ("e-book", "press", "print", "standard" etc - let op dat "smallest" de fonts niet embed), die trouwens goed zijn als je niet precies weet wat je moet doen. Die profielen komen later als keuze als je gaat printen via Adobe pdf (onder >printer > pdf options, nogal "diep" in de diverse opties).

160 pagina’s print je dus echt gewoon via Adobe pdf, niet eerst losse pagina’s eps’en - dat is echt helemaal verkeerd als benadering. Een eps maak je om bijvoorbeeld in “plaatje” van een pagina uit je boek als illustratie op een andere pagina te zetten.

Om pdf vanuit Quark te maken, kan je ook heel goed de Quark export functie (onder >file denk ik) gebruiken, maar die schijnt in Quark wel eens problemen te veroorzaken. Ook daarover zijn draadjes, het is een nogal uitgebreid onderwerp.

Trouwens, je moet in Quark wel tig keer je printer kiezen, ook in page-set-up!