Het volgende wil zich voordoen: In Quark Express 6 heb ik een document geëxporteerd als PDF. Allemaal prima, maar nu krijg ik van de drukker een een terugkoppeling dat het bestand geen bruikbare PDF is (???). Hoe kan ik dit snel oplossen, ik heb geen distiller... En ik heb geen tijd om het document over te zetten naar Indesign of Freehand....
Ik zou eerst de drukkerij vragen wat er mis is met het bestand. Ik denk zelf dat het misschien geen certified PDF is. Welk programma gebruik je? (illegaal of legale versie?) Met een distiller kun je trouwens ook vanuit Quark XPress een PDF printen. Gewoon via :apple: - P. Dan als printer je distiller selecteren.
Suc6
Probeer het eens via het printmenu, kies bij print output options en kies voor Adobe PDF en sla het dan eens op misschien dat het dan wel goed is.
Als je wilt kan ik eventueel wel je pdf controleren. Wat je ook zou kunnen doen is een ps file maken even kijken hoe groot deze is aan mb en dan kan ik deze ook evt distillen.
Heeft de drukker niets meer te klagen dan 'geen bruikbare pdf'? Als de resolutie voldoende is, de opmaak aflopend is, de kleuren korrekt zijn (ik neem aan cmgz) en de fonts ingesloten zijn dan kan er niet zo gek veel meer aan mankeren.
Ik heb inderdaad nog geen direct contact gehad met de drukker ( was 5uur :) ) Hij gaf via de mail aan dat het te maken had met wat je zegt Certified PDF. Maar ja rechtstreeks uit Quark moet toch goed gaan? Ik werk overigens met de legale versie...
Zal morgen direct ff proberen om via print outout op te slaan. wie weet… alvast bedankt!
Zabbadak--> Inderdaad dat vind ik nu ook, heb alles goed: fonts ingesloten, CMYK, aflopend... Snap dan ook niet waarom...
Stuur mij de pdf eens? Dan zal ik eens zien of ik een fout kan vinden nadat ik hem heb gecertificeerd. De drukker moet wel meer aangeven dan dat het geen cpdf is.
zit niet op m'n werk, kan helaas niet opsturen.. bedankt voor het aanbod! Ik neem morgen direct contact op met de drukker.. het is idd waanzin dat ze meteen roepen dat de PDF onbruikbaar is, kan gewoon niet...
Je mag altijd de pdf naar mij mailen, ook als ik op mijn werk zit, aangezien het daar ook voor je kan controleren.
Zou niet echt getuigen van "goede service" als de drukker de pdf afkeurd alleen om dat hij evt geen cPdf is. Je kan niet van iedere klant verwachten dat wanneer ze bij jou willen aanleveren ze ook maar bijwijze van spreken eerst maar alle "proffesionele" paketten moeten aanschaffen.
Drukker zou jou pdf zelf moeten preflighten en aangeven wat er aan mankeert! Zo dat je dat e.v.t. kan aanpassen.