Quark Publishing System

Wie heeft er ervaring met deze [van origine] krantenversie van XPress?

Er is volgens mij nu ook een magazine-versie uit waarbij er een platform ontstaat waarin tekst-editors hun kopij kunnen blijven bewerken, ook al is het al opgemaakt?!?

Wie kan mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Wat schaf je aan en wat voor de ‘clients’?

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar in InDesign heb je een dergelijke oplossing ook. Adobe levert je klant 'InCopy' Woodwing heeft daarvoor een plugin waarmee de redacteur de text kan bewerken en kan zien wat de gevolgen zijn in het Indesign document. Bewerkte text kan weer worden bijgewerkt in Indesign. Opmaak kan tegelijkertijd doorgaan overigens.

Licentie kost redacteur 800 Euro. Lijkt me in ieder geval de overweging waard. Doe er mee wat je wilt.

Ja, dank je, maar ik ben specifiek naar de QPS-info op zoek. Dit gaat volgens mij ook verder dan alleen een plugin...

QPS is volgens mij wel oud hoor. Ik wist niet dat quark hier nog iets mee deed. Je zou even kunnen kijken op de sites van xcite en technodesign.

succes

Ik denk dat het inderdaad gaat om een 'server' - 'client' opstelling. Het is een compleet programma om quarkxpress heengebouwd. Als je specifieke informatie zoekt moet je kijken bij grote uitgevers en kranten. De clients zullen vanuit Word en dergelijke hun artikelen en illustraties kunnen aanleveren, de link blijft actief zodat veranderingen tot het laatste moment kunnen worden doorgevoerd. Ook zal er een media-server bij horen die een database van foto's en illustraties bijhoudt, dat kan via web-browsers worden bereikt en beheerd. Dit soort produkten is niet iets wat je zomaar aanschaft, hier gaan meestal afspraken, demonstraties en instructiedagen aan vooraf. De bedragen die hierbij gemoeid zijn, vragen daar ook om. Je moet toch echt wel minimaal 25 clients hebben om zoiets rendabel te maken, het is wel erg boeiend en interessant, ik heb op quark.com informatie gevonden.

Ja, daar heb ik ook gekeken en het ziet er wel goed uit. Graag had ik hier iemand gevonden die er praktijkervaring mee heeft want de verhalen van de producent klinken vaak mooier dan de werkelijkheid is :)

Bij het systeem op zich kan ik me wel iets voorstellen. Zeker nu bedrijven steeds meer controle over de content willen hebben of houden…

Voor wat het waard is; Ik weet voor 100% zeker dat bij één van Nederlands grootste uitgeverijen geen Quark-flow aanwezig is. Deze werkt met een totaal seperaat geschreven applicatie met als doel wat Quark (ooit) voor ogen had. Het systeem wat ik bedoel maakt gebruik van Thin-clients, ICA-clients (Citrix) en XML-databases. Quark was destijds te duur in onderhoud en te beperkt in support.

En hoe werkte dat dan precies? Tot op welk punt in het publishing-proces konden auteurs nog wijzigingen aanbrengen? Hoe zag die workflow er dan precies uit? Ging het alleen om tekst of ook beeldintegratie?

Je hoort het al, graag wat gedetailleerde informatie :slight_smile: