Quark Xpress 7 flinke troef voor Quark

Op de beurs in Hardenberg zag ik een demonstratie van Quark Xpress 7 waar ik erg van onder de indruk was. Ik denk dat Adobe daar er van op zal kijken.

Klein voorbeeldje is bv dat je een deel van je pagina kan delen voor anderen om op te maken.
Dit word dan om de zoveel seconder ververst in het bron bestand.

Een troef???

Ik heb de beta bekeken en dat was behoorlijk zielig. Er is niets veranderd. Met Xpress 7 hebben ze voorgoed de slag verloren. Als je weet wat je concurrentie met indesign kan en je preseteerd het om na, wat is het, 1,5 jaar? met dit op de proppen te komen. Echt zielig.

Ik ben een echte xpress-fan. Maar ik had toch meer verwacht!

[quote:bb4067a639]Klein voorbeeldje is bv dat je een deel van je pagina kan delen voor anderen om op te maken. [/quote:bb4067a639]

Dan mag je je workflow goed met elkaar doornemen wil je alles goed in de gaten blijven houden.

caviafrits

Ik ben een echte Indesign gebruiker en lief hebber maar was best onder de indruk!

Ik heb de Beta hier ook al een paar weekjes staan, maar ben absoluut helemaal niet onder de indruk.

Ik heb werkelijk niets voorbij zien komen waarvan ik dacht; ‘wauw, dat had Indesign moeten hebben!’.

Niks troef dus.

Als oud-quarker en nu fanatieke InDesigner gebruik ik de quark-beta als testplatform. Tot nu toe vind ik het programma een forse verbetering t.o.v. versie 6.5. Er zitten genoeg nieuwe functies is, mooie verbeteringen en ook enkele dingen die beter zijn geimplementeerd dan in ID. Competitie is een goed ding! Kijk maar naar quark, ze werken hard om bij te blijven en met versie 7 is de kloof verkleind. Adobe kan misschien weer wat nieuwe dingetjes uitvinden voor ID CS3 (leuk he het idee om geen versienummers te gebruiken en dan toch weer getallen bij CS te zetten) Is Quark 7 voor mij een reden om 'terug' te gaan? Nee, beslist niet, maar een monopolie van Adobe is mijns inziens ook niet ideaal.

Ik kan ook niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de beta 7. Het voorbeeld dat je noemt klinkt goed, maar is wel voor specifieke omstandigheden van toepassing. De enige echte troef die quark in handen kan hebben is als ze snel de Universal versie uitbrengen. Adobe heeft dan voorlopig nog even het nakijken.

[quote:d7fd939ca9="caviafrits"]Een troef??? Ik heb de beta bekeken en dat was behoorlijk zielig. Er is niets veranderd. Met Xpress 7 hebben ze voorgoed de slag verloren. Als je weet wat je concurrentie met indesign kan en je preseteerd het om na, wat is het, 1,5 jaar? met dit op de proppen te komen.[/quote:d7fd939ca9] 1,5 jaar? Tel je XPress 6 en 6.5 ook mee? Het enige vernieuwende daarvan was dat het onder OSX liep ... maar dan graag wel de honderden euro's overmaken s.v.p. Dan heb ik het nog niet aan de schrikbarende release 5 daar nog voor. Ik zou het van Quark al vernieuwend vinden als ze een mail terug stuurden.

Ik ben niet onder de indruk van de beta … net zo min als van 6.5 . Ben slechts blij dat het onder OSX loopt, alleen wordt ik die font-waarschuwingen aardig beu, en stoor ik me aan het makkelijke crashen van QXP. En wat is dat met die nutteloze OPI? Volgens mij nu met sterke RIP’s aan gigabit-netwerken met snelle G4 en G5 werkstations die je voor weinig volprakt met RAM is dat volledig overbodig.

[quote:d7fd939ca9]Klein voorbeeldje is bv dat je een deel van je pagina kan delen voor anderen om op te maken. [/quote:d7fd939ca9]
Wow … wat kansloos. Hoeveel projecten doe jij die je noodgedwongen met meerdere mensen tegelijk doet?

[quote:bcff191a7a="walterb"]... Competitie is een goed ding! Kijk maar naar quark, ze werken hard om bij te blijven en met versie 7 is de kloof verkleind. <SNIP> Is Quark 7 voor mij een reden om 'terug' te gaan? Nee, beslist niet, maar een monopolie van Adobe is mijns inziens ook niet ideaal.[/quote:bcff191a7a] Sluit ik me bij aan.

Nou, er zijn zat bedrijven die magazines opmaken en waar de hele studio 1 of meer spreads voor zijn/haar rekening neemt. Da's doodnormaal. En voor die mensen is zoiets ideaal. Ik dacht dat er meerdere grote uitgevers waren die volledig op het Quark Publishing System (heet dat zo?) draaien. Ik krijg dan ook het idee dat Quark zich veel mer richt op de grote bedrijven en de kleinere studio's links laat liggen. Niet dat die kleinere studio's daar om hoeven treuren :wink:

Ik denk dat je nog raar staat te kijken hoeveel bedrijven er nog met quark werken, hoor. Met name de grote uitgeverijen zullen ermee werken i.c.m. QPS. Quark richt zich denk ik ook juist op die grootgebruikers, vergeet niet dat met de bedragen die daarmee spelen, bedrijven er lang over nadenken voordat ze upgraden. Quark 7 is veel beter met PDF, vind ik. Verder is Quark makkelijker in de omgang met paletten en menu's, ID heeft nog wel last van een overdaad aan paletten (gelukkig heb ik twee schermen).

Ik ben altijd een vervent gebruiker geweest van Quark, maar sinds OSX ben ik overgestapt naar Indesign (vanaf v2), en ik heb tot nu toe geen reden gezien om terug te gaan.

Ik heb die Beta van Quark 7 ook geprobeerd, en ik vind het niets meer
dan een ‘leuke’ update van Quark 6. De optie om alleen bepaalde delen
van een bestand/pagina vrij te geven voor wijzigingen door anderen
is leuk, maar ik heb verder niets gezien wat me zou doen twijfelen om
Quark weer te gebruiken.

Aan de andere kant, grote bedrijven die álles altijd met Quark deden,
zullen inderdaad niet al te snel overstappen op Indesign. Maar met de
slechte backward-compatibility van Quark heb je ook niet echt veel
vrijheid tot keuzes. Plus dat de prijs van Quark niet opweegt tegen de
prijs van Indesign (het pakket kost notabene ongeveer hetzelfde,
maar dan heb je wel 4 programma’s tot je beschikking).

Al met al… ze zouden dit beter Quark 6.6 kunnen noemen denk ik.
Een nieuwe versie heeft naar mijn idee gewoon een totaal andere ‘feel’,
en niet enkele ogenschijnlijk handige functies.

Toegegeven, ze hebben een paar dingen die ik graag zou gebruiken
(volledige transparantie o.a.), maar de vrijheid en compatibiliteit die Indesign
heeft met andere programma’s/bestandsformaten missen ze gewoon.
En al die extensies die je er nog eens bij moet kopen om écht goed te kunnen
werken is ook niet echt een lokkertje :wink:

QXP is veel beter met PDF? :? grapje zeker...Ook je punt over paletten en menu's snijdt geen hout want je kan je werkruimte (workspace) volledig naar eigen inzicht aanpassen en bewaren. Ik he een 19" scherm maar heb in ID meer ruimte voor mijn documenten in QXP. Dat komt door die handig schuiflade's. Als ik met tekst bezig ben dan staat alleen mijn tekstla open (character, paragraaf etc), met afbeelding staat dat open (kaders, omloop, stalen, links). Ideaal!! Neee, Quark heeft nog heel wat goed te maken. Dat ze nu eerder zijn met een UB versie dan Adobe zegt mij niks. Adobe brengt in 2007 CS3 uit (tja CS2 is zo oud nog niet en de integratie met Macromedia zit er dan in). Komt mij wel goed uit. Nu kan ik de upgrade van Hard- en Software over 2 jaar verdelen. Eerst nw Mac's daarna de Software. Jammer voor Quark maar dat komt er hier niet meer in...

Oh ja .. om nog iets meer aan de roddel toe te voegen.

de Update prijs is 299,- euro en naar Qurk Xpress 7 voor maar 79,-
Dat heb ik Adobe nog nie zien doen toch. Ik denk dat adobe dat toch wel klanten scheelt niet zozeer mensen die overstappen maar mensen die niet langer twijfelen om over te stappen.

[quote="Lytstomke"]Oh ja .. om nog iets meer aan de roddel toe te voegen.

de Update prijs is 299,- euro en naar Qurk Xpress 7 voor maar 79,-

eh?

Helaas ... wij stappen als ontwerp bureau en Quark gebruikers van het uurste uur ook over naar Indesign. Het gaat me aan het hart en wel om twee redenen. De Quark prijsteliing en policy noodzaakt ons om de switch te maken. Maar ik ben tegelijkertijd al jaren geen fan meer van Adobe. Als sinds Photoshop 4 en Illustrator 6 heb ik bij Adobe geen Mac gevoel meer kunnen bespeuren. En dan heb ik het over steeds weer die vreemde en onnodige aangepassingen in hun interface, waarmee ik altijd een sterk windows gevoel bij krijg zoals je door al die menus moet worstelen. Dat vond ik een pre van Quark: simpelder en daarom ook een sneller te gebruiken interface. Komt nog bij dat Adobe hun CS software pas in 2007 geschikt gaat maken voor de Macintel. Laten ze Apple hiermee ook niet erg in steek? Het bevestigd mijn gevoel dat Adobe zich eigenlijk al jaren puur op de windows markt richt. Wil je weten hoe CS werkt via Rosetta? Lees dan eens: http://www.appleinsider.com/review.php?id=4

Als ik al die geluiden om me heen hoor geef ik Quark nog een jaar of 2 en dan zal de failliete boedel voor een prikkie door Adobe worden opgekocht. :frowning:

Mobigo; Adobe maakt die transfer naar Intel zo laat omdat het niet 'even' om te coden is zoals de meeste andere programma's. Dus wat dat betreft kan ik het me wel voorstellen dat ze er liever hun tijd voor nemen, en dan gewoon zorgen dat de volgende versie (cs3?) in 1x goed draait.

Quark heeft gewoon een aantal hardnekkige problemen waar ze maar moeilijk
van af lijken te stappen;

• prijs… hoeveel kost Quark Passport in europa? ±1700,- toch?
  • luisteren naar gebruikers… ik heb ze niet of nauwelijks ook maar een beetje zien
    luisteren naar de wensen van de gebruikers.
  • dongle… waar is dat ding nou voor nodig? Welke DTP-software gebruikt dat nu eigenlijk?
  • stabiliteit… sinds Quark 5 lijkt het wel alsof Quark loopt als een natte dweil.
    Ik heb sinds v5 te vaak het probleem van vastlopers/corrupte documenten gehad.
  • de logica van de plaats van keuzemenu’s.
  • het gemak van gebruik van PMS-kleuren. Dit vind ik persoonlijk véél gebruiksvriendelijker
    bij Adobe

Adobe heeft inderdaad de afgelopen jaren de PC en Mac versie een beetje naar elkaar
toegetrokken. En de interface is een paar keer verandert… maar de mogelijkheden die
die programma’s (illustrator, photoshop, indesign) bieden voor de diverse gebruikers
is wel een enórm verschil met Quark.
Plus dat Adobe een totaalpakket biedt voor dezelfde prijs als Quark’s enkele opmaakprogramma.
Dat kostenplaatje is ook een lokker natuurlijk :wink:

Die update prijs is geldig voor Quark 4 en 5 gebruikers die nu overstappen naar Quark 6.5. Die betalen nu 299 euro voor de update, en krijgen een voucher waar ze bij het uitbrengen van Quark 7 voor 79 euro naar die versie kunnen overstappen. Staat op de website van Quark. Vlak voor het verschijnen van Quark 6 hebben ze trouwens ook zoiets gedaan (update van 4 naar 5 voor 500 euro en dan kreeg je 6 gratis). Je moet wel geregeld de Quark-website in de gaten houden of abonneren op hun nieuwsbrief. Hopelijk gaan ze nu niet overdrijven met de upgradeprijs van 6 naar 7.

Zit net de folder te lezen...Upgrade van QXP 3,4 of 5 naar 6.5 kost je nu €299 (excl. BTW) en dan krijg je de upgrade naar QXP 7 voor €79,-(excl. BTW) en zodra die verschijnt. Dan heb je nog 90 dagen om je voucher in te wisselen voor de korting. Klinkt leuk allemaal maarrrrr.... Wie werkt er nu op de Mac nog in godsnaam met versie 3 of 4 die alleen onder OS9 draaien? EN wie heeft niet de upgrade 4 -> overgeslagen en is naar 6 gegaan. Maw deze "aanbieding" is dus voor maar heel weinig gebruikers..waarschijnlijk degenen die nu pas naar OSX overstappen of al sinds het begin naar ID zijn gegaan en hun QXP nooit meer hebben gebruikt/ge-upgrade...Kortom als je het mij vraagt een volledige wassen neus!! :?

Je zou verschieten van het aantal mensen dat nog met Quark 4 werkt ! (versie 5 zullen er niet zoveel zijn, dat was een geflopte versie).

En dus ook nog met OS9 werken....tja. Ik las trouwens net bij Apple dat als je nu de upgraden van OS 9.2 aanschaft je korting krijgt op Leopard (als die uitkomt)....