quarkopmaak met russische fonts, HELLUP

wie heeft er ervaring met het plaatsen van russische of soortgelijke (lees; andere karakters dan normaal) teksten in quark-opmaakjes? Hier komen er allemaal ??? en blokjes te staan na importeren of plakken terwijl de PC (:sealed: ) het wel goed inleest (opgemaakt in Word) en ook Teksteditor op de Mac alles goed voorvertoond.... hoe krijg ik dit in Quark goed???? :x :x :x

Ik heb vroeger bij een bureau gewerkt waar ik veel Russische brochures in elkaar moest zetten. Daar gebruikte ik het font [b:410fd458d4]Ladoga[/b:410fd458d4] voor. Zodra jij je text uit Word laat inlopen in XPress snapt XPress niet meer wat ie daarmee moet doen. Er moet dus wel een font gedefinieerd worden...

dus....eerst stukkie tekst met font ladoga aanmaken, dat selecteren en dan knipplak uit word in quark? of kan ik gewoon importeren en daarna het font aanwijzen zonder dattie de text vernaggeld? toevallig ook een "leen-exemplaartje" voorhanden van dat fontje?

Nee... 't was nog erger :x Ik kreeg gewoon een fax of print met een lap Russische text en die typte ik aan de hand van karakters over, dus ik had een vel Russiche karakters naast me liggen en daarbij de toetsen die bij die karakters hoorden :P niet echt fijn werk zeg maar :wink:

Voor dat font zou ik ff moeten zoeken, heb 'm nu niet meer in m’n fontsmap staan. Hoor je nog van me :smiley:

Is het je al gelukt? Stuur me anders ff een mailtje! :wink:

Dit is nu net een van de redenen waarom QuarkXPress niet deugt: geen ondersteuning voor OpenType en Unicode! Plaats uw Word-tekst in InDesign 2.02, kies een OpenType lettertype (b.v. Myriad Pro) en 1 seconde later heb je de perfecte Russische lettertjes! Ik denk dat je zelfs het op de InDesign installatie-CD meegeleverde Adobe Garamond Pro hiervoor kan gebruiken. In XPress 4.1 kun je ook onder Mac OS 9.22 met de "CY" lettertypes van Apple verder (na installatie van de "Language Kit"), maar die zijn TrueType. Bovendien moet je knoeien met andere toetsenborden enzovoort. Het is en blijft geklungel in XPress met vreemde talen. Eenmaal uw teksten binnengehaald zijn in XPress op de Mac, zijn ze niet meer uitwisselbaar met het Windows-platform.

Dit ligt niet aan Quark of Indesign of wel programma dan ook! Dit komt omdat de fonts van een PC en van een Mac niet hetzelfde zijn (behalve OpenType, maar dat komt nog niet zoveel voor).

Met de ‘normale’ west europeese tekens (Nederland, Frans, Engels enz) heb je geen problemen tussen PC bestanden en Mac bestanden. Bij de talen met andere tekens (Grieks, Turks, Russisch, Pools enz) komen de problemen boven. Als je dus een Russich Word bestand wat op een PC gemaakt is opent op een Mac krijg je allemaal streepjes en blokjes. Dan maakt het echt niet uit of je dat bestand opent met een Ladoga of Helvetica Cyrilic of zoiets.
(Je kunt zelfs nog verschillen krijgen als je eerst een stuk tekst typt in Ladoga en daarna het lettertype verandert in Cyrilic! Dan verspringen de caracters nog!).

Je zult de tekst of zelf over moeten typen op je Mac of moeten laten converteren. Bij mij op het werk laten we voor export verpakkingen de teksten eerst vertalen door een vertaal bureau. Die doet dat dus in Word op een PC. Daarna laten we die Word documenten converteren door Pecasse uit Maastricht. Die converteren de teksten naar Quark of Illustrator voor de Mac. Misschien een optie?

Ehhmm, RAT het ligt WEL aan Quark. Ook Xpress 6 heeft geen volledige Open Type ondersteuning. En je kunt eenvoudig de teksten via ID2 'omzetten'.

De enige voorwaarde is dat je het juiste font hebt aangeschaft. Van de Gill sans bv de Turkse of Centraal Europese variant. Daarna gaat het zo:

1: Open ID2 en plaats het word bestand
Je ziet nu alle tekst en de tekens die niet goed zijn worden ROZE aangegeven.

2: Selecteer alle tekst en verander het lettertype naar Gill Sans CE (Centraal Europees) of Turks (whatever). Alles is goed gezet!!

3: Mochten er desondanks toch nog karakters ontbreken, dan kun je deze invullen mbv het ID2 glyps palet. Zit onder ‘tekst’ bovenin je balk. Je zoekt het juiste karakter en dubbelklikt erop. ID voegt het in je tekstveld, daar waar je cursor stond. Totdat je alles hebt.

Je kunt deze tekst in zijn geheel copieren in ID2 en plakken naar je xpress kader. Nu ontbreken weer alle speciale fonts. Appletje A en selecteer wederom het CE of Turkse lettertype. Nu is alles goed!

4: Klaar. Iedereen kan het. Ik heb het gisteren nog gedaan voor een Poolse orkestaankondiging. En ik doe het regelmatig voor een grote internationale klant

(Lets make thing better…)

[quote:edf4bfeb6c]"Je zult de tekst of zelf over moeten typen op je Mac of moeten laten converteren. Bij mij op het werk laten we voor export verpakkingen de teksten eerst vertalen door een vertaal bureau. Die doet dat dus in Word op een PC. Daarna laten we die Word documenten converteren door Pecasse uit Maastricht. Die converteren de teksten naar Quark of Illustrator voor de Mac. Misschien een optie?"[/quote:edf4bfeb6c]

Amai zeg! Zelf over typen? Ik zou deze factuur niet graag betalen! En laten converteren door derden, wat een tijdverlies! Hoe zit dan dan met de lettertypes? Die worden dan wel waarschijnlijk volstrekt illegaal meegeleverd? Of moet je de “verouderde” Oost-Europese Type-1 fonts als toemaatje ook nog aanschaffen? (Adobe’s FontFolio is b.v. enkel nog in OpenType verkrijgbaar. Ho? Wat nu, Quark?) En dat allemaal in de heilige naam van XPress, die hier schromelijk en schandalig tekort schiet.

Appleholic beweerde in een ander topic in de forums dat hij 85 euro per uur vraagt en dat XPress dus daarom niet duur is en snel is terugverdiend. Wel, als ik deze logica volg is InDesign 2.02 praktisch gratis!
Ik kan deze teksten in InDesign 2.02 importeren in 1 minuut! Dat kost dus 85/60 = 1,4 euro! En ja, als u koppig met dat kreupele XPress blijft werken kost dit zelfs meer dan 85 euro! En haal je bovendien uw deadlines niet, die elke dag worden scherper gesteld.

Wij doen hier zeer regelmatig Russisch, Tsjechisch, Sloveens, Pools, Roemeens, Grieks. Met InDesign 2.02 in combinatie met Mac OS 10 en OpenType lettertypes Myriad Pro en Warnock Pro is deze klus zeer snel geklaard en nog goedkoop ook.

[b:edf4bfeb6c]Het probleem ligt WEL bij QuarkXPress![/b:edf4bfeb6c] Het programma is te stom om de PC-tekenset om te zetten naar de Mac-tekenset en omgekeerd en snapt geen ballen van Unicode. XPress ziet slechts 256 tekentjes in een Unicode-codering en is niet in staat de tekentjes die buiten deze zone liggen te “mappen” naar de beperkte 256 tekentjes die het zelf ondersteunt. Zelfs als je over de speciale CE en CY type-1 lettertypes beschikt, moet je importeren en niet knippen en plakken, anders ben je weer alle speciale tekentjes kwijt. Wat een geklungel is dat toch met die XPress! Meestal komen teksten uit Word2000/XP binnen als Unicode gecodeerd met het Arial Unicode MS font. Ja, zelfs MS Word ondersteunt Unicode!

De werkwijze van Mmmarco is zeer correct en snel! Wij volgen exact dezelfde werkwijze tot en met stap 2. (Wij plakken alleen niet meer in XPress en Illustrator). Stap 3: PostScript-bestand, Stap 4: Distillen, Stap 5: Enfocus PitStop Certified PDF en drukklaar!

[quote="montysamoerai"][quote:37b044e969]"De werkwijze van Mmmarco is zeer correct en snel! Wij volgen exact dezelfde werkwijze tot en met stap 2. (Wij plakken alleen niet meer in XPress en Illustrator). Stap 3: PostScript-bestand, Stap 4: Distillen, Stap 5: Enfocus PitStop Certified PDF en drukklaar![/quote:37b044e969]

:lol: Die stap was speciaal voor hem! Wij zijn ook zeer ID2 gericht. :lol:
Kun je nagaan hoe duur een internationale werkwijze met Xpress wel niet is.

[Cynisch] Tja waarom zou je ook zoiets als meerdere talen echt ondersteunen? Daar is zo’n duurdere Passport versie toch niet voor bedoeld? Nog even en mensen willen een gedrukt handboek bij het pakket! [/cynisch] :wink:

ik had net tjechische word files die ook in quark moesten komen. Het heeft even geduurd maar nu werkt het. Ik importeer de word files in ID2 zet het font op frutiger CE vervolgens plak ik de tekst in een quark document. Helaas moet ik perse quark docjes hebben. Maar het werkt in ieder geval wel zo... bedankt voor de ID2 tip.... :D

bel en kijk op www.technodesign.nl wij maken ook gebruik van hen en een russich font.

Koop daar de RTF import XT en een script die ze voor je kunnen maken vervolgens installeer je deze beide en zorg dat de originele text bewaard wordt als .rtf in word op een window machine.
Vervolgens inmporteer je deze via deze extentie en zet het font een een helvetica CY en huppa je hebt russische tekst

Wij hebben op deze manier een hele brochure gemaakt dus …het werkt

Ik heb hetzelfde probleem alleen krijg ik zelfs m'n russische en arabische teksten niet eens te zien in teksteditor, Mac Word of whatever. Zie alleen streepjes. Op de PC is het geen probleem. Balen dus, maar Ik overweeg de opmaak op PC te doen. Of weet iemand nog een oplossing?