QuarkXP en OS X

Beste

Ik maak een blaadje voor de vereniging. Blijkt nu dat de firma die het coverontwerp moet belichten, alleen maar werkt met QXP 4.1. Dat is een Classic-toestand en Classic staat niet op mijn iMac. Ik draai 10.3.4.
Hoe krijg ik QXP 4.1 nu aan de praat op mijn machine? Classic installeren gaat niet want dan wordt 10 geveegd.
Bijzondere dank voor alle nuttige info.

kun je in Quark niet neerwaards saven???? Save as, een vorige versie??

[quote:6057a320cb="Jean Leleu"]kun je in Quark niet neerwaards saven???? Save as, een vorige versie??[/quote:6057a320cb]

Ik denk het niet. Daarenboven heb ik geen Quark voor X, wel InDesign maar dat gebruiken ze daar niet. :frowning:

Nee, dat kan niet, XPress gaat steeds maar een versie terug. Je kunt het beste even met de drukker overleggen of je het in PDF format mag aanleveren. Als je dat goed doet is er geen vuiltje aan de lucht. ID levert prachtige PDFjes die zo belicht kunnen worden

[quote:9532c8b127="Deskman"]Nee, dat kan niet, XPress gaat steeds maar een versie terug. Je kunt het beste even met de drukker overleggen of je het in PDF format mag aanleveren. Als je dat goed doet is er geen vuiltje aan de lucht. ID levert prachtige PDFjes die zo belicht kunnen worden[/quote:9532c8b127] Aha, een PDF vanuit InDesign zou dus moeten kunnen. Maar wat bedoel je met 'goed doen'?

Heb je ook Acrobat distiller?? Je moet in ieder geval met je drukker overleggen welke PDF ze kunnen verwerken. Vanuit ID kun je met appeltje-E gelijk exporteren naar PDF. Kies dan PDFx-1a, ik geloof dat dat ondertussen wel het meest gangbare format is. Maar je fonts worden door ID in het PDF bestand ingebed in een systeem dan niet door elke RIP/belichter geod wordt ondersteund. Vooral postscript2 heeft er moeite mee.

De drukker zal er toch aan moeten…

Bedankt Deskman voor de tips. Distiller heb ik nt, maar ik probeer dus via de drukker te achterhalen welke PDF hij aankan en dan maak ik die vanuit ID.

[quote:058d7384f1="Geedee"]... Classic installeren gaat niet want dan wordt 10 geveegd. [/quote:058d7384f1]

Classic kan je gewoon naast OSX installeren hoor…