Diverse recenties over de beta van QXPress 6 zijn eensluidend: wat een teleurstelling, wat een gemiste kans. In het kort: de versie 6 is niets anders dan versie 5 maar dan voor OS X. Enige veranderingen: tabellijnen kunnen nu eindelijk 0 pt of kleur 'geen' hebben (duh!), tabelcellen kunnen 'verbonden' worden zodat je in de eerste cel nu eindelijk gegevens kan importeren die in de tabel lopen met tab/return (wow... gaap...) en er is een nieuw menupunt 'layout' waarin je nu zowel de documentinstelling vindt als ook de paginainstelling (je hoeft dus niet naar de basispagina('s) om je marges te veranderen. Oh ja: multiple undo. Overigens werkt deze functie TOTAAL NIEt in de laatste betaversie naar het schijnt. Ik heb precies 12(!) minuten bij een opleidingscentrum kunnen kijken naar deze beta en even mogen klikken: en inderdaad het is gewoon versie 5. Verder niets, maar dan ook niets nieuws laat staan innoverender zaken. Tuurlijk, leuk dat het onder OS X loopt straks. Maar dat is het dan ook wel. geen OpenType ondersteuning, geen betere typografische ondersteuning, uiteraard geen transparantie of ondersteuning daarvan (eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dat nu niet zo een ramp vind).
Wat een teleurstelling.
en bedenk wel: tegen de tijd dat QXPress 6 (lees: 5.1 voor OS X!) uitkomt is daar wel mooi inDesign versie 3!
Ach, als firma’s overstappen naar OS X nu QXPress er eindelijk aankomt komen ze vanzelf ook in aanraking met InDesign 3 onder OS X:
dag Quark!