QuarkXPress file naar PDF: alles wordt lowres en RGB

Ik heb een vreselijk irritant pdf probleem en een bonkende deadline :(

Ik probeer nu een c-pdf volgens MagazineAds_1v2 te maken, maar op een of andere manier worden al mijn pdf’s die ik maak van CMYK-QXP-files rgb en 144 dpi! en dat is nou net niet de bedoeling :x .
Alle geplaatste foto’s zijn 300 dpi op 100%.
Een paar maanden terug ging dat wel goed, kreeg ik gewoon cmyk-300dpi pdf’s.

Ik “exporteer als pdf” vanuit QXP:
Voorkeuren QXP: maak postcript bestand voor distiller
Opties: Kleuruitvoer = composiet, print kleuren = CMGZ

Ik heb al vanalles geprobeerd in distiller:kleurbeheer UIT, kleur ongewijzigd laten, kleurbeheer aan zetten
niks helpt, ik blijf deze errors krijgen:

• Error ICCBased is used (46x)
  • 8 Error Effective resolution of color or grayscale image is less than 150 dpi

Ik word er wanhopig van: een paar maanden geleden kon ik nog wel cmyk-highres-pdffen maken en nu helemaal niet meer?!

In de voorkeuren van Qxp (6) kun je ook instellen dat je resolutie van de foto's e.d. 300 dpi moet zijn

(voorkeuren-pdf-standaardopties aanklikken en daar de juiste instellingen invoeren)

je kunt anders ook nog een .eps maken van je xpress file en die op distiller gooien.

En in plaats van exporteren vanuit quark kun je ook zelf via je printer een .ps file printen en die op je distiller gooien.

sccs

@ Mrzl: Nee helpt niks: nog steeds dezelfde errors :x @ was frans: Nee helpt niks: nog steeds dezelfde errors :x

Het lijkt #$%^ wel of distiller kapot is…??? :cry:

zou ook kunnen, staat je magazineadv 1v2 wel goed, is daar niks aan veranderd per ongeluk?

je kunt dat bij distiller checken, kun je zien of alles goed staat, want in principe wordt daar de kleur geregeld, kleur behouden bijvoorbeeld voor jou output, of rgb zetten als het voor het web is…

ja dat is nou het vervelende, kleur-instellingenbestand staat op 'geen' en kleurbeheer op 'kleur ongewijzigd laten' dus waarom-ie er nu rgb-tjes van bakt????

geen idee dan, kan vanaf hier ook niks testen voor je, zit thuis en heb hier zowel xpress als distiller niet

hier het verlossende antwoord : ga naar je voorkeuren en stel daar je exportvoorkeuren GOED in! Dus voorkeuren : PDF : standaardopties aanklikken en bij uitvoer de opties goed instellen, oa. : Kleurafbeeldingen Downsamplen auto zip/jpeg 300 Dpi Grijswaarden Downsamplen auto zip/jpeg 300 Dpi monochrome 2400 tekst en lijnwerk comprimeren

Bij tab uitvoer : composiet(of deviceN voor pmsopmaak) en print kleuren CMYK

Succes!

Oja deze waarden neem je het beste over van je instellingen uit de distiller !

Oja optie : rechtstreeks naar pdf aanvinken!

[quote:965b335d5b="servir frais"] Kleurafbeeldingen Downsamplen auto zip/jpeg 300 Dpi Grijswaarden Downsamplen auto zip/jpeg 300 Dpi [/quote:965b335d5b]

Wanneer je originelen de goede resolutie hebben, kun je de downsample beter uitlaten (zpeg / jip wel aan natuurlijk). Op de een of andere manier worden de bestanden met de optie aan veel groter (=raar)

[quote:cd34b0fdea="servir frais"]Oja optie : rechtstreeks naar pdf aanvinken![/quote:cd34b0fdea]

Beter van niet, dat gaat niet altijd goed, je kan beter het postscript bestand op je distiller gooien, dan heb je ook gelijk het profiel van je keuze eraan hangen (magazine, krant of beeldscherm)

en wat Martineman meldde is inderdaad de beste optie

Ik heb dat ook wel eens gehad; oplossing toen was het hele Quark document selecteren en dan copy en paste op een nieuw aangemaakt document. Vervolgens het nieuwe document opslaan en daar een PDF van maken...

thanx voor jullie antwoorden, ben nu thuis ipv op werk, maar ga mo.ochtend meteen aan de slag met jullie suggesties en laat natuurlijk weten of 't werkt... welterusten! :satisfied:

export as functie gebruik je in combinatie met 'rechtstreeks naar pdf' printen naar postcript gebruik je het beste de tussenstap met distiller!

ikzelf print ook steeds naar de adobepdf postscriptprinter ipv te exporteren!

Nou zeg jullie zijn fantastisch! Begin de dag met een dikke zoen van mij! :kiss: :kiss: :kiss: (ben een mejuffrouw) Door de "rechtstreeks naar pdf"-functie aan te zetten is 't opgelost: CMYK én 300dpi ! Als ik een ps-bestand naar distiller gooi gaat het weer fout, dus dat doen we maar niet meer! Nou de deadline is gehaald dankzij jullie kanjers!!! :D

Je kunt inderdaad beter een printjob maken met de adobepdf-instelling.

Dan in ‘printer’ kiezen voor ‘exporteer pdf als postscript’ en dan bestand ergens wegschrijven.

Die ps-file gooi je op de distiller en klaar.

ik gebruik dan meestal 2400dpi in Quark

Klinkt allemaal heel bekend... Een Distiller met problemen.

Via Quark een PDF maken gaat bij FC ok maar steunkleur gaat helemaal de mist in, Acobat kan met dat bestand geen fatsoenlijke kleurscheidingen uitprinten althans ik krijg het niet voor elkaar.

Oja… Let op het de map “jaws” in de Quark-map, hier worden alle temps in gezet, dit kan behoorlijk oplopen.

Met 'DeviceN' in je printinstelling moet het toch wel lukken...

[quote:2b570cdccd="Ward"]Je kunt inderdaad beter een printjob maken met de adobepdf-instelling.

Dan in ‘printer’ kiezen voor ‘exporteer pdf als postscript’ en dan bestand ergens wegschrijven.

Die ps-file gooi je op de distiller en klaar.[/quote:2b570cdccd]

Mijn probleem daarmee is dat ik dan altijd een witrand van 5 mm op mijn pdf krijg. Onze systeembeheerder gaf toen als oplossing: “exporteer als pdf…” :?

En waar vind ik ‘DeviceN’ ?? Kan ik niet vinden…