Quartz extreme al 'on'?

Hoi,

Ik weet nog in het begin van Tiger waren er een hoop draadjes over Auartz Extreme!
Dat zou de beeldkwaliteit verbeteren en de processor meer ontlasten van grafische taken?
Ongeveer juist?

Maar nu zitten we al aan 10.4.2, en staat dat nu al aan?
Zonder er iets aan gedaan te hebben?

Want bij 10.4.0 moet je vanalles in het Terminal doen, maar dat heb ik toen niet gedaan!
Bij mijn iMac G5 en PowerBook 1,67 staat: ‘Ondersteund’ bij Systeemprofiel!

Ik dacht dat dat Core Image was wat bij Tiger was geïntroduceerd. Maar dat het ondersteund is, wil nog niet zeggen dat het aan staat lijkt me :wink:

quartz extreme is al lang geenabled. De feature waar jij naar verwijst is quartz2D extreme, deze feature is nu helaas nog steeds niet geenabled en ik hoop dat ze dat wel gaan doen.

Groetjes
Basiel

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2005050121260474

Dus quartz extreme en core image staan al aan? Maar quartz 2D nog niet? En waarvoor dient dit dan?

Ik ben eens benieuwd of er een hack bestaat op Quartz te activeren op oude Macs met PCI-kaarten. Ik weet dat PCI Extreme niet meer werkt onder Tijger...

[quote:f2798e2d64="DEform"]Hoi,

Ik weet nog in het begin van Tiger waren er een hoop draadjes over Auartz Extreme!
Dat zou de beeldkwaliteit verbeteren en de processor meer ontlasten van grafische taken?
Ongeveer juist?

Maar nu zitten we al aan 10.4.2, en staat dat nu al aan?
Zonder er iets aan gedaan te hebben?

Want bij 10.4.0 moet je vanalles in het Terminal doen, maar dat heb ik toen niet gedaan!
Bij mijn iMac G5 en PowerBook 1,67 staat: ‘Ondersteund’ bij Systeemprofiel![/quote:f2798e2d64]

Als je de “Apple Xcode Tools” hebt, is dat gewoon: Spotlight naar Quartz Debug en open het programma. In de menubalk op “Tools” drukken en Aanzetten.

Op MacWereld.nl staat dat de prestaties van 2D-beelden verbeterd worden, van 3X tot 236X (!).

Ik heb Xcode geïnstalleerd, maar vind niets als ik zoek op "Quartz Debug"

Probeer het dan eens op de goeie ouwe manier zelf te zoeken: Macintosh HD --> Developer --> Applications --> Performance Tools --> Quartz Debug.

O ja, dit trucje werkt natuurlijk enkel onder Tiger.

Als je het dan nog niet vind, pak dan je DVD van Tiger (of kies Installers in de map Programma’s, of als je al Tiger had, op de DVD die bij je Mac zat, of download het op Apple Developer Connection. Tijdens de installatie zal je op een bepaald moment linksonder in beeld een knop krijgen om de installatie aan te passen (Customize of zoiets). Alles aanvinken! Dan staat ie er wel bij :).

O ja, ik had op ergens een tip gelezen om Quartz Extreme 2D altijd op te laten staan. Ga naar Macintosh HD --> Bibliotheek --> Preferences --> com.apple.windowserver.plist.

Vervolgens pas je het bestand aan (bij voorkeur met het bij Xcode meegeleverde Property List Editor) en vervang je naast de regel “Quartz2DExtremeEnabled” het antwoord van No naar Yes.

Maar ik weet niet of dit allemaal veilig is op mijn Mac mini…

Ik heb het net even aangezet maar ik krijg dan allerlei render fouten in oa safari en finder etc. Denk dus dat het niet voor niks uit staat.

Getest op powerbook met een r9700

Net even Q2DE aangezet en Safari lijk webpagina's vlugger te renderen. iPhoto even opgestart, maar de thumbnails zijn erg gepixeled, niet scherp... :/ Straks nog even wat testjes doen en zien wat er nog allemaal beter gaat.

Van [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301984]About the Mac OS X 10.4.3 Update (Delta)[/url]:[quote:541d442b73="Apple"]Disables Quartz 2D Extreme—Quartz 2D Extreme is not a supported feature in Tiger, and re-enabling it may lead to video redraw issues or kernel panics.[/quote:541d442b73]

[quote:b3914fcc65="à la Mac"]Als je de "Apple Xcode Tools" hebt, is dat gewoon: Spotlight naar Quartz Debug en open het programma. In de menubalk op "Tools" drukken en Aanzetten.[/quote:b3914fcc65]

Huh? Bij mij staat 'ie op ‘Disable Quartz Extreme’. Wat wil zeggen dat het dus al aanstaat…? :?
Trouwens; ik heb een iBook G4, en bij Systeemprofiel staat dat het interne scherm QE niet ondersteund, en het externe scherm (17" BenQ FP731 TFT) QE wél ondersteund, iemand enig idee hoe en wat? Ik snap het niet meer :stuck_out_tongue:

Quartz Extreme staat standaard gewoon aan, Quartz 2D Extreme niet, deze is nog experimenteel.

Deze middag even van alles geprobeerd na het enablen van Q2DE, maar kreeg een kernel panic na een tijdje, dan maar gewoon terug zonder :slight_smile:

[quote:8ea6008ebb="masuran"]Quartz Extreme staat standaard gewoon aan, Quartz 2D Extreme niet, deze is nog experimenteel.

Deze middag even van alles geprobeerd na het enablen van Q2DE, maar kreeg een kernel panic na een tijdje, dan maar gewoon terug zonder :)[/quote:8ea6008ebb]
Ik neem aan dat het ook met een goeie reden uit staat… En zo te lezen is die reden dat het gewoon niet goed werkt 8)

Correct, dat het [b:c498c11e00]nog[/b:c498c11e00] niet goed werkt :D