Raar raster nieuwe iPad

Hallo OMT'ers,,

Ik kreeg gister mijn nieuwe iPad binnen, en een van de eerste dingen die mij opviel, was dat er een raster in het scherm zit.
Ik kan er geen foto van maken, want ik zie het alleen in het licht (van buiten) en dan spiegelt het.
Wat is dit raster, de rasters zijn 5x5 en dan is er weer een dikke lijn, in die vakken zijn dunne lijnen, je ziet het ook als het scherm uitstaat.
Ik maak me er geen zorgen om, maar bij de iPad 1 had ik het nog niet gezien, en bij mijn iPods ook nooit, eigenlijk nog nooit.

Groetjes Mathijs.

Hey wat grappig, ik heb het ook. Maar ik moet wel echt mn best doen om het te zien. De blokjes in het raster zijn ongeveer een millimeter bij een millimeter.

Ik denk persoonlijk dat het in één van de lagen van het beeldscherm is. Wellicht de touch digitizer? Haha, nu ik naar mn iPhone 4 kijk zie ik het ook zitten!

Maar nogmaals, niks om je zorgen om te maken.

Ik maak me er geen zorgen om, maar het was gewoon interessen wat het is.

Ook zegt Apple dat je op een Retina display geen pixels kan zien, nou als ik goed kijk zie ik ze wel, schijn namelijk ook betere ogen dan het gemiddelde mens te hebben.
Vooral bij de schuine delen in letter zoals de "y", of rondingen.

Maar weet iemand met zekerheid te zeggen wat die raster zijn?

Dat zijn de paneeltjes waar de pixels op zitten, en het klopt dat je deze kan zien :)

Ps: bij Apple bedoelen ze als ze zeggen dat je de pixels niet kan zien, dat je niet net als bij een normaal pc beeldscherm de pixels uit elkaar kan halen.

Het zijn niet de paneeltjes waar de pixels op zitten, het heeft te maken met de aanraakgevoelige laag. Waarschijnlijk is het de touch digitizer waar Lexis het over had of iets in die trant. En het is bij alle touch devices te zien als je goed kijkt, bij de mindere merken is het zelfs zeer eenvoudig waar te nemen.

Ow oké, leer ik ook nog eens wat, sorry voor mijn ongecontroleerd antwoord :thumbsup:

Je moet inderdaad wel heel goed kijken om het raster te zien, overigens is deze ook te zien op de iPad 2;

[img]http://techztalk.com/techwebsite/files/images/iPad2_vs_iPad3_pixels.jpg[/img]

Hoe heb je die foto gemaakt, ik zou ook zelf graag zo'n foto willen maken.

Maar dat raster zie ik toch niet op mijn iPod touch 3G.

@Herelstom
Dat is niet het raster wat wordt bedoeld. Draai je iPhone of iPad maar eens goed in het licht en kijk onder een hoek in het licht. Als je je ogen net ietsjes onder het glas laat focussen zie je net wat schaduw in lijntjes op 1mm afstand van elkaar lopen, in blokjes van 5; dat is waar het over gaat. (Fel) Daglicht werkt het best.

Dit is ook te zien op de iPhone 4/4s. Hoort gewoon bij het paneel.

Volgens mij is het er alleen maar bij de retina displays.

Maar weet iemand ook hoe je een fotokan maken van de pixels, zoals hierboven?

Fotograferen in de macro stand van je camera.

Het is inderdaad het aanraakgevoelige gedeelte van het scherm, niks om je zorgen om te maken. Elk capacitieve display heeft het.

Ja, het kan best dat elk touch dives het heeft, maar ik heb het niet gezien bij mijn iPad, iPod touch 1G en 3G en bij mijn broertjes 4G iPod touch, zie ik het wel.
Volgensmij zie je het bij retina schermen beter/wel.

Ja, nou en? Wat is het probleem?

Het retina scherm komt bij een andere fabrikant weg en bij de een zie je het raster beter dan bij een ander. Overigens was het raster op al mijn iPhones makkelijk te zien door het scherm even in het licht te houden.

Ik snap het 'probleem' ook niet zo? Je hebt er toch geen last van, ik zie het normaal nooit, alleen als je er speciaal naar gaat kijken :wink:

Ik wou gewoon weten wat het was.