RAID-set ontleden: wat is mogelijk?

Wegens overstap op een NAS verkoop ik mijn Western Digital My Book Thunderbolt Duo.

De twee schijven hierin werken in RAID-1: de schijven kopiëren elkaar. Mijn kennis over RAID gaat niet erg ver en daarom wil ik het volgende navragen/verifiëren.

RAID-schijven zijn uiteraard afhankelijk van elkaar. Toch heb ik geprobeerd één van de twee schijven rechtstreeks (SATA>USB) aan te sluiten op mijn Mac. Schijfhulpprogramma toont vervolgens gewoon de RAID-set maar geeft aan dat één van de twee schijven ontbreekt of beschadigd is. Logisch, want ik heb maar één schijf aangesloten.

Het duurt even, maar toch laat mijn iMac de schijf gewoon zien. Ik kan de inhoud openen, bewerken en kopiëren.

Is deze aanpak veilig genoeg? Kan ik één van de schijven aansluiten en de informatie overnemen? Of zie ik een belangrijk technisch detail over het hoofd en is het veiliger om de gehele inhoud te kopiëren naar een eenvoudige harde schijf?

Technisch samengevat: hoe strikt afhankelijk zijn RAID-1-leden van elkaar voor de betrouwbaarheid van de data?

het koppelen van een HDD uit een NAS aan Windows of Mac zal in veel gevallen niet direct werken.
het formaat wat NAS systemen gebruiken is veelal Linux EXT3/4 of bijv. BTRFS.

Je zou met een third-party tool ondersteuning voor deze formaten kunnen toevoegen aan Mac OS, zodat je zo’n HDD alsnog via USB bijv. kunt uitlezen.

tip, zoek even op wat jouw NAS gebruikt als opslag file formaat, bijv. EXT4.

je kan uiteindelijk bijv. een software tool gebruiken als ExtFS for Mac van Paragon
zie link : https://www.paragon-software.com/nl/home/extfs-mac/

Je hebt beide schijven nodig om het te lezen, dus je zal eerst alle data moeten kopieren naar een andere plek wil je de schijven weer kunnen gebruiken