Raid valt plotseling weg

In mijn G4/733 heb ik (naast een gewoon volume) een raid zitten. Gisteravond liep de machine vast bij het afsluiten en vanochtend bij het opstarten wil de raid niet mounten. Het vastlopen van de machine kwam doordat er problemen waren met uitloggen op de server tijdens het uitzetten, iets waar deze machine vaker problemen mee heeft. Schijfhulp geeft als oorzaak: sleutels werken niet. De raid was tijdens het vastlopen niet in gebruik en heeft verder nooit voor problemen gezorgd. Wat is de beste manier om dit te verhelpen? TechTool o.i.d.? En heeft het nog zin om in OS9 te booten of juist helemaal niet?

Systeem: G4/733/1,5Gb/80Gb op 10.2.8, Acard AEC-6880M raidcard, 2x WD 80Gb

[quote:6a8010df16="stolichnaya"]In mijn G4/733 heb ik (naast een gewoon volume) een raid zitten. Gisteravond liep de machine vast bij het afsluiten en vanochtend bij het opstarten wil de raid niet mounten. Het vastlopen van de machine kwam doordat er problemen waren met uitloggen op de server tijdens het uitzetten, iets waar deze machine vaker problemen mee heeft. Schijfhulp geeft als oorzaak: sleutels werken niet. De raid was tijdens het vastlopen niet in gebruik en heeft verder nooit voor problemen gezorgd. Wat is de beste manier om dit te verhelpen? TechTool o.i.d.? En heeft het nog zin om in OS9 te booten of juist helemaal niet?

Systeem: G4/733/1,5Gb/80Gb op 10.2.8, Acard AEC-6880M raidcard, 2x WD 80Gb[/quote:6a8010df16]

De rais wilde niet mounten?
Een extra disk bedoel je? of echt bv 2 disks in een raid, en dan als 1 disk?

Yep, twee disks gestriped als 1 volume maar doormiddel van een raidcontrollerkaart (Acard). Bij het opstarten kreeg ik een foutmelding met een button om meteen door te gaan naar Schijfhulp. Met 'controleer' kwam deze diagnose naar boven en Schijfhulp is zelf niet instaat het probleem op te lossen.

Misschien te laat, maar ik heb regelmatig vergelijkbare problemen gehad. Ik heb in ieder geval geleerd om altijd bij een vastloper eerst de Externe Raid uit te zetten voor het uitzetten van Server-mac. Gelukkig had ik altijd een backup, dus kon ik alles weer terug zetten, uiteraard nadat ik de raid opnieuw moest formatteren en indelen als raid5.

Opgelost. Met DataRescue kon ik in elk geval de data terug halen. Daarna wel opnieuw de raid formatteren want die wilde met geen enkel programma gerepareerd worden. Is ook wel beter zo.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Het handigste is om op de raid alleen het OS te zetten en verder niets. Misschien wat dingen waar je aan werkt(met Backup ergens anders)Plus een image van de schijf maken met Carbon Copy Cloner.

[quote:cb735881c7] Het handigste is om op de raid alleen het OS te zetten en verder niets. Misschien wat dingen waar je aan werkt [/quote:cb735881c7]

Had ik ook Torz. Nu alleen nog even in carboncopycloner duiken om een image te maken.

Als je een Carbon Copy Cloon maakt van je raid en je zet hem terug blijft de verdeling over de twee schijven dan gelijk? m.a.v veranderd er niks?

De zaken verlopen iets minder gunstig dan verwacht Torz. Ondanks dat de raid weer online is blijkt toch dat er nog bad blocks zijn. Ik moet de raid dus eerst volschrijven met nullen. Dat dacht ik gisteren klaar te hebben maar na ruim 5,5 uur was Schijfhulp nog steeds bezig met het instellen van een partitieschema. Ik heb dit afgebroken omdat ik het idee kreeg dat er wat mis was. Inmiddels heb ik begrepen dat de snelheid waarmee dit gebeurt nog wel eens rond de 10Gb/uur kan liggen. De raid is 120 Gb dus dat zou 12 uur betekenen. Dat moet dus ergens op een moment gebeuren dat ik de machine een volle dag kan missen.

Wordt vervolgd.

Lang uitslapen :wink:

Afgelopen weekend de machine aan het werk gezet. Bij terugkomst na > 50 uur(!!!) stond de machine nog steeds in de voorbereidende (blauw/witte balk) partitiefase. Ik kan dus tot de conclusie komen dat Schijfhulp niets kan met een hardwarematige raid. Dat zou dus betekenen: 2 nieuwe hd's kopen.